Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Autostrăzile lui Ponta, spulberate de Drulă

Utilizarea și prezentarea jumătăților de măsură ca pe niște adevăruri supreme sau folosirea de date și cifre ușor „eronate” pentru justificarea unor premise false, sunt doar câteva dintre artificiile folosite de politicienii români pentru a întoarce în favoarea lor o situație nu tocmai pozitivă.

Reprezentanții politicii dâmbovițene, fiind concentrați mai degrabă pe declarații populiste, nu prea s-au aplecat spre discuții tehnice și de substanță, din varii motive: o slabă pregătire profesională, comoditate, protejarea unor apropiați, etc. Însă, odată cu venirea guvernului Cioloș, declarațiile heirupiste au fost înlocuite cu o comunicare bazată pe cifre, analize și exemple din trecut. Folosindu-se de toate acestea, reprezentanților Executivului le este mult mai ușor să demaște declarații populiste venite din partea actualilor sau foștilor lideri politici.

În acest caz se află și consilierul de stat Cătălin Drulă, care a publicat pe contul personal de Facebook un răspuns la postarea lui Victor Ponta, în care cel din urmă vorbea despre realizările guvernului său în privința autostrăzilor. Pas cu pas, Cătălin Drulă demontează fiecare jumătate de măsură prezentată de Ponta drept realizare a guvernului său.

Autostrada Orăștie - Sibiu

Consilierul de stat declară că derularea acestui contract s-a realizat aproape în totalitate în mandatul lui Victor Ponta și că erorile de management în acest caz au fost luate de CNADNR sub conducerea lui Narcis Neaga, directorul general susținut de fostul premier. De asemenea, presiunea pusă pentru finalizarea și inaugurarea segmentului de autostradă înainte de turul al doilea al prezidențialelor a făcut ca autostrada să se închidă un an mai târziu, deși primele fisuri apăruseră la doar câteva săptămâni de la inaugurare: „Chestiunea este, de altfel, investigată de DNA în prezent. După inaugurare, deși au apărut fisuri în carosabil la cîteva săptămîni, sub guvernul domnului Ponta s-a încercat timp de aproape un an minimizarea problemelor de calitate.

Master planul de Transport

Ponta declarase că de acest Master plan și-a bătut joc guvernul de dinaintea lui, echipa sa fiind cea care a realizat și finalizat planul. În realitate, Cătălin Drulă susține că Master Planul a fost licitat și semnat înainte de instalarea guvernului Ponta, acesta din rumă ocupându-se cu derularea contractului. Drulă susține că ce s-a întâmplat de fapt în derularea acestui contract nu reprezintă altceva decât un scandal: „Un document care trebuia să fie eminamente fundamentat tehnic (...)a devenit obiectul unor interferențe inacceptabile. Autostrada Sibiu-Pitești a fost întârziată cu cel puțin 2 ani și Master Planul a fost blocat tocmai de factorul politic.

Actualul consilier de stat desființează și exemplele de autostrăzi despre care Victor Ponta a declarat că le-a finalizat și dat în exploatare.

A3 București-Ploiești

Cătălin Drulă susține că porțiunea despre care se vorbește, de la Centura București la Ploiești, era gata în proporție de 95%, fiind terminată la doar o lună de la preluarea mandatului de premier de către Ponta.

Lipseau din această autostradă cei 6km de la Centură până în București, nodul Moara Vlăsiei și spațiile de servicii și parcările. N-ar fi crezut nimeni că 3 ani mai târziu, în 2015, acestea tot nu vor fi realizate. Să repetăm. 3 ani de zile. 6 kilometri de autostradă la cîmpie. Un nod. Câteva parcări. Nimic terminat. Asta este performanța domnului Neaga la CNADNR și a guvernelor Ponta,” a declarat Drulă.

A2 București - Constanța

Consilierul de stat amintește că și această autostradă a fost construită în mare parte cu mult înainte de mandatul lui Ponta, căruia i-a revenit doar sarcina de a o inaugura în 2012, la doar câteva luni de la învestirea acestuia în funcția de prim-ministru.

În continuare, Cătălin Drulă vorbește și despre contractele licitate sau semnate sub mandatul lui Victor Ponta, susținând că toate acestea le-au găsit untr-un stadiu jalnic, jumătate de an chinuindu-se să le „scoată la liman”.

Autostrada Lugoj - Deva

Drulă atrage atenția în primul rând că termenul de 8 luni în care s-au evaluat ofertele este unul nepermis de lung. De asemenea, firul logic al următoarelor acțiuni a fost grav încurcat, de exemplu  licitația fiind realizată înainte de obținerea acordului de mediu.

Deși contractele au fost semnate la sfârșitul lui 2013, nici astăzi nu avem un acord de mediu complet și, din acest motiv, se lucrează doar pe sectoare ale autostrăzii - sperăm ca în septembrie să se deblocheze complet și aici,” a declarat consilierul de stat al Guvernului.

Autostrada Câmpia Turzii - Târgu Mureș

Cătălin Drulă amintește că și există un mic neadevăr, Ponta declarând că aproape toate contractele aferente acestui obiectiv au fost semnate în iulie 2014, deși în realitate patru dintre el au fost semnate în februarie 2015, iar al cincilea în martie 2016. De asemenea, Drulă a declarat că guvernul Ponta nu a făcut niciun pas în față în anul 2015, în privința acestui obiectiv:

Avizele nu au fost obținute, autorizațiile de construire lipsă. Nimic, zero. Pur și simplu guvernul Ponta a abandonat aceste contracte după semnare,” a declarat acesta.

Autostrada Transilvania, lotul Suplacu de Barcău-Borș

Cătălin Drulă susține că rezilierea în anul 2013 a contractului realizat în proporție de 50% de Bechtel nu a fost cea mai bună alegere deoarece s-a soldat cu despăgubiri de zeci de milioane de euro către această companie.

„S-a întârziat apoi un an de zile licitația pentru reluarea lucrărilor (lansată în 2014) și pentru reluarea lucrărilor s-a semnat un contract abia în mai 2015. Pe acest contract, până în noiembrie 2015, nu se mișcase nimic. Doar certuri între firmele care au câștigat,” susține actualul consilier de stat.

Concluzia trasă de Cătălin Drulă în privința acestui lot este că s-a produs o întârziere de trei ani, prin „înțelepciunea” deciziei de a se rezilia contractul cu Bechtel, deși sumele cerute de companie erau comparabile cu cele cerute de noul constructor, producându-se de asemenea și alte degradări apărute între timp pe șantierul abandonat.

Autostrada Sebeș - Turda

Cătălin Drulă declară că la acest lot au găsit lucrări efectuate fără autorizație, exproprieri neefectuate, proiectare nefinalizată și dispute cu constructorii care duseseră contractele aproape de reziliere.

Autostrada Comarnic - Brașov

Consilierul de stat susține că Victor Ponta a exagerat cel mai mult în privința acestei autostrăzi, prin declarația conform căreia acesta era un proiect minunat pentru România. Cătălin Drulă susține că totalul costurilor pentru această autostradă se ridica la 8.5 miliarde de euro, deci 300 de milioane de euro plătiți anual, timp de 26 de ani. Acest lucru ar fi însemnat că tot bugetul României pentru construcția de autostrăzi s-ar fi îndreptat timp de 26 de ani înspre realizarea unui singur segment de doar 55 km.

Nu în ultimul rând, consilierul de stat Cătălin Drulă vorbește și despre moștenirea guvernelor Ponta în materie de pregătire de proiecte. Acesta susține că Executivul condus de Dacian Cioloș a găsit „zero studii de fezabilitate la zi” precum și „zero proiecte pregătite”.

Prietenul domnului Ponta, dl. Șova, a reușit contraperformanța să lanseze 18 licitații de studii de fezabilitate în 2014 din care s-au anulat 15 (sub același guvern Ponta)! De ce? Pentru că sub dl. Șova s-au făcut foarte prost acele licitații, pentru că a intrat cu picioarele peste specialiștii care-i spuneau ca așa nu se poate, a conchis Cătălin Drulă.

Morala pe care Victor Ponta trebuie să o învețe din această situație este că  declarațiile populiste și prezentarea jumătăților de adevăr într-o lumină favorabilă nu merge în lupta politică cu actualul Guvern dintr-un motiv simplu: actualii reprezentanți ai Executivului, pe care îi recomandă niște cariere în mediul privat, sunt obișnuiți să vorbească bazându-se pe date și proiecte, nu se tem să caute prin teancuri de hârtii după cifrele reale, pentru că așa sunt obișnuiți să lucreze. Dacă în războiul cu alți politicieni conta mai mult forma mesajului decât conținutul, Guvernul tehnocrat este obișnuit să lucreze altfel, orbitând în jurul lucrurilor palpabile precum cifre și date, proiecte și cercetări.

 

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.