Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Birocrație, politică și civism

taiat hartii

Acum ceva timp am avut neplăcuta sarcină de a înregistra o nouă componență și un nou statut al unei asociații de absolvenți. Cum se întâmplă adeseori în asemenea situații, mulți membri plecaseră în străinătate și nu mai aveau nici o treabă cu noi. Așa că am făcut convocări pe email, apoi niște ședințe succesive, în urma cărora absenții au putut fi dați afară iar noi am putut constitui un cvorum funcțional.

Dar nu asta a fost treaba mea. Eu sunt cel care a trebuit să se ducă la judecătorie. Și m-am dus, cu liota de decizie, actul de cas[ pentru noul sediu, nu-știu-ce chestie de la fisc, caziere fiscale, șamd.

V-am spus că era vacanță judecătorească? Era vacanță judecătorească.

Depun hârtiile și mi se spune să vin la o anumită dată și oră. Eu credeam că atunci e înfățișarea, dar s-a dovedit că atunci se afișau deciziile. Dosarul fusese respins.

Dar de ce, doamnă grefieră s-a respins dosarul? Păi nu pot eu să confirm, așteptați motivarea. Mno bine.

Motivarea nu vine la sediul nou (știut de instanță) ci la ăla vechi. Unde se pierde. Era și vacanță universitară.

Mă duc la Judecătorie, fac un soi de cerere să primim corespondență la noua adresă. Și, într-un târziu, primim. Se pare că nu erau OK convocările pe mai. Deja caut o avocată (este destul de complicat de dovedit că ai trimis un mail). Mă pregătește avocata, fac un apel, mai depun documente și mă prezint la ședință. Vine și președinta de asociație  cu mine, dacă e cazul să mărturisească că.... nu suntem niște infractori sau ceva.

Ședința a durat maxim 15 minute. Tot procesul.... câteva luni.

Nici să înființezi un partid nu este mai ușor. Reiau mai jos dintr-un ghid dedicat acestor probleme.

Conform art. 19, alin. 3 din Legea partidelor politice 14/2003, sunt suficiente 3 persoane fizice pentru înființarea unui partid politic. Pentru înregistrarea partidului, următoarele documente trebuie depuse (prin poștă/curier sau personal) la Tribunalul Municipiului București (art. 18):

  1. cererea de înregistrare;
  2. statutul partidului, inclusiv semnul electoral/permanent (vezi și 10);
  3. programul partidului ;
  4. actul de constituire;
  5. declarație privitoare la sediu şi la patrimoniu;
  6. dovada deschiderii contului bancar.

Adresa Tribunalului Municipiului București este în Bulevardul Unirii, nr. 37, București, sector 3, cod poștal 030823.

La acestea, este necesar să adăugați celelalte documente prevăzute de lege:

  1. o listă a membrilor fondatori , cu semnăturile acestora (conform modelului), însoțită de
  2. o declarație pe propria răspundere a persoanei care a întocmit-o, care să ateste autenticitatea semnăturilor ( 19, alin. 2);
  3. copii ale actelor de identitate ale membrilor fondatori ;
  4. declarații pe propria răspundere ale membrilor partidului, din care să rezulte că nu au calitatea de membru al unui alt partid politic ( 8, alin. 4);
  5. cazierul judiciar al membrilor fondatori, din care să rezulte (conform 7) că sunt cetățeni cu drept de vot (ar putea atrage opoziția procurorului de ședință, dacă aceste persoane au fost condamnate pentru infracțiuni care atrag restrângerea drepturilor electorale);
  6. taxa de timbru de 300 de lei ( 12, lit. a) din OUG 80/2013).

În plus, este recomandabil să aveți pregătite, pentru orice eventualitate:

  1. cazierul fiscal al membrilor fondatori, din care să rezulte că nu au datorii la bugetul de stat (ar putea atrage opoziția procurorului de ședință, dacă aceste persoane nu prezintă suficientă încredere pentru obținerea rambursărilor sau subvențiilor);
  2. actul sau contractul prin care puteți dovedi existența sediului, respectiv dreptul de proprietate sau dreptul de folosință asupra sediului, însoțit de
  3. acordul scris al vecinilor, dacă este cazul (de exemplu, dacă este un apartament dintr-un bloc de locuințe);
  4. adeverințe medicale ale membrilor fondatori, echivalente celor din care rezultă că aceștia sunt apți de muncă (deci își pot asuma responsabilitățile asociate cu deciziile pe care urmează să le ia în cadrul partidului).

Apoi, dacă vrei și să cheltui/ decontezi bani în campania electorală, încape altă distracție. Unele achiziții nu poți să le faci direct de la Facebook sau Google ci trebuie să le faci printr-o firmă. Firma își pune și ea un profit, că nu își dorește nimenea să intre ANAF la idei. Apoi, dacă vrei să automatizezi donațiile, o să ai probleme. Avut și M10 și are acum și USR.

*

Trebuie spus că, poate cu excepția grefierelor și secretarelor, nimeni nu iubește această birocrație. Tot procesul pare a fi mai degrabă un mare efort de acoperire cu hârtii.

Două mi se para fi premisele la baza acestei orgii birocratice.

Prima că este în sarcina cetățeanului să dovedească că a îndeplinit variile obligații legale și Statul are dreptul sa îl considere în culpă până la proba contrarie. S-a mai scris despre asta, nu insist.

A doua este că Statul nu trebuie să pună prea multă bază pe cuvântul cetățeanului, fie și dat în scris. Să zicem că eu vreau să declar că am trimis niște mailuri. Nu e voie, trebuie sa vin cu mailurile tipărite. Dar un mail este incredibil de ușor de falsificat. Este adevărat că falsul se pedepsește. Până la 2 ani dacă sunt semnături pe persoană fizică și până la 3 ani dacă le considerăm oficiale. Dar și falsul în declarații se pedepsește. Până la 2 ani. Deci dacă vreau să înșel Curtea, nevoia de a falsifica un mail nu descurajează prea tare.

Mai ales că în cazul unui mail pot să fac pe prostul.

Da doamnă, nu am trimis lui Ion Popescu care trebuia, ci unui alt Ion Popescu, introdus în lista de contacte. Care Ion Popescu? - Am uitat. Dovezi? - păi să vedeți, a murit hardu'. Și am șters toate mailurile de pe Sent să mai salvez spațiu. Și am uitat și parola. Da poate scrieți dumneavoastră la Gmail că sigur vă ascultă.

Această meritocrație nu este dată neapărat de Legislativ, Executiv sau de ICCJ ca lider al puterii judecătorești. Ci de birocrații de nivel mic și mediu. Care se tem. Prin comparație, CCR, care nu se teme de nimeni, votează la telefon de pe plajă dacă e urgență.

Asta ar fi reforma birocratică de care avem nevoie. Să ia cineva la mână aceste puhoaie de documente (inclusiv în domeniul comercial) și să taie din ele fără milă.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.