Deşi BNR ar trebui să păstreze un echilibru între nevoia de stabilitate a sistemului bancar românesc şi drepturile clienţilor persoane fizice sau juridice, Banca Centrală se transformă tot mai des în avocatul băncilor, în faţa clienţilor, chiar şi atunci când e vorba de transpunerea unor Directive europene.
Guvernul întârzie de aproape 4 luni să introducă în legislația națională noi măsuri cerute de Uniunea Europeană pentru protecția clienților în relația cu băncile, în cadrul contractelor de credite imobiliare.
Avertizare METEO: Caniculă timp de trei zile. Aproape 40 de grade la umbră
Autoritățile române-Guvern, Parlament-nu au reușit să transpună în legislația națională măsurile cerute de Uniunea Europena pentru protecția consumatorilor de credite imobiliare. Totuși, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), aflată în subordinea Ministerului Economiei, a inițiat un proiect de act normativ, încă din luna februarie 2015, devenit în ultima formă proiect de ordonanța de urgență, pentru transpunerea directivei europene.
Acum Banca Națională a României (BNR) a trimis ANPC observații în care arată că unele dintre măsuri dezavantajează băncile comerciale fără ca UE să ceară asta, scrie Hotnews.ro.
Instituția-cheie de reglementare și supraveghere în domeniul bancar românesc, Banca Națională a României, a transmis o serie de observații la proiectul de ordonanța de urgență al ANPC, în care cere eliminarea unor măsuri favorabile clienților în relația cu băncile de la care iau credit imobiliar.
Avalanşă de legi contestate de Guvern la CCR
Una dintre măsurile contestate de BNR este eliminarea comisionului de rabursare anticipată la creditele cu dobândă variabilă, măsură pro-consumatori prevăzută deja de legislația aflată în vigoare-Ordonanța de urgență 50/2010.
Observațiile BNR se referă în principal la măsurile în care consumatorii ar urmă să primească protecție suplimentară în cazuri cum sunt creșterea cursului de schimb valutar sau majorarea de către bancă a dobânzilor la creditele cu dobândă variabilă, de exemplu.
La rândul lor, și băncile s-au plâns de unele dintre măsurile favorabile consumatorilor. Măsurile trebuia luate până pe 21 martie 2016, când a expirat termenul de transpunere a directivei europene în legislațiile naționale ale țărilor membre UE.
Informațiile pe larg pe Hotnews.ro