Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Capcanele noului Cod Administrativ, marca Sevil Shhaideh. Cum sunt scăpați de justiție miniștrii și funcționarii publici

Inquam Photos / Octav Ganea
parchet csm diicot dna

Proiectul de Cod Administrativ, moșit  inițial de  fostul Guvern Cioloș, dar amendat de următorul executiv Grindeanu sub  bagheta ministrului Dezvoltării Regionale, Sevil Shhaideh, nu crează doar  condițiile instalării într-un post de ministru sau chiar ca  premier a unui fost condamnat penal. Urmând modelul deja  impementat pentru primari,  care nu  mai răspund penal pentru actele semnate, nici miniștrii nu mai pot fi trași la răspundere  de către procurori pentru actele normative  emise. Iar  surprizele din acest document nu se opresc aici.

Carmen Dan aruncă BOMBA după investigația Rise Project: Raportul DGIPI este 'prefăcut'

Ministerul Dezvoltării a trimis o serie de precizari privind aceste prevederi, în care afirmă ca au fost incluse în proiectul de Cod Administrativ al guvernului condus de Dacian Cioloș,

Pus inițial în dezbatere pe 8 noiembrie 2016, creat la acea vreme de  o comisie interministerială, dar neasumat de Guvernul Cioloș, proiectul de  Cod Administrativ a suferit  noi modificări în  timpul guvernării  Grindeanu.  Noul text,  publicat pe site-ul Ministerului Dezvoltării, este datat 6 iulie 2017 și vine cu o serie de modificări la textul inițial.

Dacă articolele referitoare la persoanele condamnate penal care pot intra în guvern în urma reabilitării se regăsesc și în proiectul din noiembrie 2016,  pentru "corelarea condiției de a nu fi avut condamnări penale cu prevederile Codului Penal privind instituția reabilitării”,  prevederile referitoare la răspunderea penală a miniștrilor  constituie adevărata noutate.

Potrivit acestor articole, procurorii  sau alte  autorități până acum  abilitate nu vor mai putea ancheta oportunitatea emiterii unor acte normative, aprecierea necesității și oportunitatea emiterii actelor administrative revenind  exclusiv membrilor Guvernului.

Dîncu anunță SURPRIZA: Cine s-a ocupat de Codul Administrativ, care îl poate face pe Dragnea PREMIER

Aceste modificări pot fi legate  și vin după ce, în ultimii ani,  foști miniștri precum Varujan Vosganian sau Daniel Chițoiu au fost anchetați pentru  emiterea unor ordonanțe de urgență sau hotărâri de guvern.  Paharul pentru actualii guvernanți a fost umplut în momentul  în care  Laura Codruța  Kovesi a decis  anchetarea  de către  DNA a condițiilor și motivelor care au dus la emiterea ordonanței 13 de către Guvernul Grindeanu.

Dar Guvernul Grindeanu  s-a simțit  încurajat să  vină cu aceast modificare numai după ce CCR a decis că DNA nu avea competențe în acest domeniu. ”Curtea reţine că aprecierea oportunităţii adoptării unei ordonanţe de urgenţă, sub aspectul deciziei legiferării, constituie un atribut exclusiv al legiuitorului delegat”,  se arată în motivația judecătorilor CCR.

Doar că, pentru a se asigura că nici un ministru nu se va mai afla într-o astfel de situație,  cei de  la Palatul Victoria au  mers  și mai departe  cu interpretarea  deciziei CCR, pasând  răspunderea emiterii unui act normativ de la ministru la  funcționarii din subordine, așa cum deja s-a întâmplat în cazul  aleșilor locali care acum  pot să semneze "ca  primarii" orice  document, fără a mai putea  fi trași la răspundere de  către autorități.

Astfel, în proiectul de Cod Administrativ se prevede că actele administrative angajează răspunderea administrativă, civilă sau penală, după caz, ”a personalului care, cu încălcarea prevederilor legale, fundamentează din punct de vedere tehnic și al legalității emiterea sau adoptarea lor sau contrasemnează ori avizează, după caz, pentru legalitate aceste acte”.

Mai mult,  chiar dacă  o anchetă ar  dovedi  încălcarea legii prin felul în care un act normativ a fost elaborat și adoptat,  respectivul document   continuă să ”producă efecte juridice depline”.

Ca  și în cazul subordonaților unei primării, subordonații miniștrilor nu vor avea prea multă marjă de manevră. Funcionarii care  vor refuza să semneze ori să avizeze sau care prezintă obiecţii cu privire la legalitatea unui act normativ, fără indicarea, în scris, a temeiului legal, vor răspunde administrativ, civil sau penal, după caz, în condiţiile legii, se mai  arată în textul acestui Cod Administrativ.

Pentru a îndulci pilula, autorii acestor modificări  aduse  textului inițial au operat unele  schimbări și  la Statutul  funcționarilor publici.

Până acum, un funcționar trimis în judecată pentru una sau mai multe infracțiuni era suspendat de drept din funcție, până când  obținea  o decizie judecătorească definitivă.

Conform  actualului Statut al funcționarilor publici,  la articolul 54, litera H, se precizează că poate ocupa o funcţie publică persoana care îndeplineşte următoarele condiţii: "nu a fost condamnată pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului sau contra autorităţii, infracţiuni de corupţie şi de serviciu, infracţiuni care împiedică înfăptuirea justiţiei, infracţiuni de fals ori a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcţiei publice. De asemenea, la articolul 94 se arată că raportul de serviciu se suspendă de drept atunci când funcţionarul public se află în una dintre următoarele situaţii - control judiciar, arest preventiv sau în cazul în care s-a dispus trimiterea în judecată pentru săvârşirea unei infracţiuni de natura celor prevăzute la art. 54 lit. h.

În marea lor înțelepciune,  cei de la Ministrul Dezvoltării au decis ca un funcționar public să-și exercite  în  continuare atribuțiile dacaă este trimis în judecată. "Raportul de serviciu se suspendă de drept atunci când funcţionarul public se află în una dintre următoarele situaţii: este arestat preventiv, se află în arest la domiciliu, precum şi în cazul în care împotriva funcţionarului public s-a luat, în condiţiile codului de procedură penală, măsura cercetării prealabile sub control judiciar ori sub control judiciar pe cauţiune, dacă în sarcina acestuia au fost stabilite obligaţii care împiedică exercitarea raportului de serviciu" se arată la articolul 563, lit. d, din noul proiect de Cod Administrativ.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.