Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

De ce STIRIPESURSE.RO a devenit cel mai citit site de știri din țară. STUDIUL complet despre online

stiripesurse.ro afla primul

Raportul din 2016 referitor la consumul de ştiri online comandat de Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului (The Reuters Institute Digital News Report 2016) dezvăluie noi perspective cu privire la consumul de ştiri în format electronic, pe baza unei cercetări YouGov, la care au participat 50.000 de consumatori de ştiri online din 26 de ţări, printre care SUA şi Marea Britanie. Cercetarea YouGov a presupus completarea unui chestionar online între sfârşitul lunii ianuarie şi începutul lunii februarie 2016.

Vezi și: Detaliile PICANTE din tinerețea 'tovarășului profesor' Iohannis

Raportul sugerează că editorii din întreaga lume se confruntă o perturbare fără precedent a modelelor de afaceri, ca urmare a dezvoltării reţelelor de socializare, a accesării ştirilor pe telefoanele mobile şi a unei respingeri din ce în ce mai pronunţate de către consumatori a publicităţii online. Aceste trei tendinţe combinate exercită o presiune puternică atât asupra modelelor de afaceri ale editorilor tradiţionali cât şi asupra celor ale noilor actori digitali şi schimbă modul în care ştirile sunt prezentate şi distribuite. 

În toate cele 26 de ţări luate în considerare de raport, asistăm la aceeaşi situaţie de pierdere a locurilor de muncă, de reducere a costurilor şi de ratare a obiectivelor propuse, pe fondul unor venituri în scădere obţinute din presa scrisă şi a economiei brutale a mediului online. Aproape peste tot se observă dezvoltarea de platforme online şi de instrumente pentru accesarea ştirilor - în mare parte ca mijloc suplimentar de difuzare a ştirilor, însă de multe ori, în detrimentul presei în format tipărit. 


La nivelul întregului eşantion al studiului, jumătate dintre cei chestionaţi (51%) declară că folosesc reţelele de socializare ca sursă de ştiri în fiecare săptămână, iar aproximativ unul din zece respondenţi (12%) susţine că acestea reprezintă principala sa sursă de informare. De asemenea, Facebook rămâne de departe cea mai importantă reţea de socializare pentru găsirea, accesarea şi distribuirea de ştiri. 

În plus, rezultatele studiului arată că reţelele de socializare sunt cu mult mai importante pentru femei (care sunt, de asemenea, mai puţin dispuse să folosească un site de ştiri sau o aplicaţie), cât şi pentru cei tineri. Peste un sfert dintre cei cu vârste între 18 şi 24 de ani (28%) susţin că reţelele de socializare reprezintă principala lor sursă de ştiri, depăşindu-i pentru prima dată pe cei care consideră televizorul (24%) principala lor sursă de informare. 

Creşterea numărului de ştiri accesate şi consumate din ce în ce mai mult prin intermediul reţelelor de socializare, a portalurilor şi a aplicaţiilor mobile face ca brandul de la care a pornit iniţial ştirea să fie remarcat în mod clar în mai puţin de jumătate din cazuri în ţări precum Marea Britanie şi Canada. Pe de altă parte, în state precum Japonia şi Coreea de Sud, unde ştirile agregate şi distribuite sunt deja mult mai răspândite, creatorul ştirii este observat doar într-un sfert din cazurile în care ştirile sunt accesate prin intermediul portalurilor de ştiri. 

Televizorul rămâne încă cea mai importantă sursă de informare pentru grupurile de consumatori mai în vârstă, însă, în general, televizorul a devenit mai puţin folosit, în special atunci când vine vorba de buletinele de ştiri pe care consumatorii aleg să le vadă la anumite ore, şi de grupurile mai tinere de utilizatori. În ceea ce priveşte dispozitivele, utilizarea smartphone-urilor pentru accesarea ştirilor a crescut brusc la 53% din eşantionul total, în timp ce utilizarea calculatorului este în scădere, iar creşterea accesării ştirilor de pe tablete s-a oprit. 

Majoritatea consumatorilor sunt încă reticenţi să plătească pentru ştirile generale în format electronic, în special în lumea extrem de competitivă vorbitoare de limba engleză (în medie 9%), însă în unele ţări mai mici, protejate de limbă, oamenii sunt de două ori mai dispuşi să plătească pentru a rămâne la curent. 

Problemele de afaceri cu care se confruntă mulţi editori s-au înrăutăţit odată cu apariţia programelor care blochează reclamele, prezente într-o proporţie care variază de la 10% în Japonia la 38% în Polonia - însă cu mult mai mare în rândul persoanelor de sub 35 de ani care consumă în cea mai mare proporţie ştirile. Marea majoritate a celor care au descărcat vreodată un program de blocare a reclamelor îl folosesc în mod regulat, ceea ce sugerează că persoanele care au descărcat programul nu se mai întorc la situaţia de dinainte. 

Doar circa 8% dintre utilizatorii de smartphone-uri utilizează un program de blocare a reclamelor, însă aproximativ o treime din respondenţi susţin că intenţionează să instaleze unul pe mobil anul viitor. 

Pe de altă parte, deşi editorii şi platformele de tehnologie promovează ştirile în format video accesibile online din motive comerciale, studiul arată că majoritatea consumatorilor sunt încă reticenţi, iar trei sferturi dintre respondenţi (78%) susţin că se bazează în continuare în principal pe text. Principalele motive invocate de consumatori pentru că nu recurg mai adesea la videoclipuri pentru aflarea ştirilor sunt legate de faptul că este mai rapid şi mai convenabil să citească o ştire (41%), cât şi de faptul că aceştia sunt deranjaţi de reclamele care preced videoclipurile (35%). 

Încrederea în ştiri este cea mai ridicată în Finlanda (65%) şi cea mai scăzută în Grecia (20%). Aproape peste tot, editorii şi jurnaliştii sunt consideraţi mai puţin de încredere decât organizaţiile de ştiri. 

Raportul îşi exprimă totodată preocuparea că ştirile personalizate şi o selecţie mai algoritmică a acestora vor priva consumatorii de informaţii importante sau de puncte de vedere provocatoare. Pe de altă parte, remarcă cercetarea, companiile media care au ales să distribuie ştiri, cum ar fi BuzzFeed, câştigă teren, însă aceste noi branduri şi platforme sunt folosite mai ales ca surse secundare pentru ştiri pe subiecte mai puţin importante. În principal, pentru ştirile online, consumatorii recurg la brandurile cu o puternică tradiţie în ceea ce priveşte ştirile, care s-au dovedit capabile să îşi construiască o reputaţie în timp. 

În ceea ce priveşte reţelele sociale cheie pentru ştiri, s-au observat puţine schimbări semnificative faţă de anul trecut, Facebook menţinându-şi poziţia dominantă. Din eşantionul chestionat, 44% declară că folosesc Facebook pentru ştiri, ceea ce reprezintă, în schimb, două treimi din totalul utilizatorilor Facebook. YouTube este, de asemenea, o reţea cheie (19%), în timp ce Twitter rămâne o reţea socială importantă pentru ştiri (10%), preferată de către jurnalişti, politicieni şi de marii utilizatori de ştiri în special. Instagram continuă să crească rapid, împreună cu WhatsApp, în unele ţări. 

Facebook este cea mai mare reţea în fiecare ţară inclusă în sondaj - cu excepţia Japoniei. Acest lucru se explică parţial prin faptul că japonezii preferă reţele care permit anonimatul, dar există, de asemenea, mai multe reţele locale populare, cum ar fi Line şi Mixi. 

Referitor la dispozitivele pentru ştiri şi ascensiunea telefoniei mobile, se constată în continuare adoptarea rapidă a smartphone-urilor pentru ştiri în toate ţările principale care au fost monitorizate începând cu 2013. Prin contrast, utilizarea calculatorului este în scădere şi, de asemenea, creşterea accesării ştirilor de pe tablete s-a oprit în ţări precum Marea Britanie şi Japonia. 

Peste jumătate dintre subiecţii chestionaţi (53%) spun că acum folosesc un smartphone pentru a avea acces la ştiri, cu unele dintre cele mai înalte niveluri în trei din noile ţări incluse în studiu: Suedia (69%), Coreea (66%) şi Elveţia (61% ). În toate aceste cazuri, utilizarea smartphone-urilor este acum mai mare decât a calculatoarelor sau laptopurilor. Investiţiile în infrastructură şi cheltuielile mici pentru serviciile de date au ajutat unele ţări să avanseze - de exemplu, în regiunea nordică - în timp ce altele, cum ar fi Belgia (39%), Canada (39%), Germania (40%) şi Republica Cehă (40%) au rămas cumva în urmă. 

Luând Marea Britanie ca exemplu, se poate vedea modul în care utilizarea dispozitivelor s-a schimbat de-a lungul ultimilor cinci ani. În ceea ce priveşte dispozitivul principal, mobilul sau tableta depăşesc acum computerul. Am ajuns în punctul în care un editor ca BBC raportează că aproximativ 70% din trafic vine acum de pe dispozitive mobile. 

În ceea ce priveşte datele demografice, se observă acelaşi model de utilizare în ţările studiate. Tinerii arată o preferinţă puternică pentru smartphone, în timp ce persoanele mai în vârstă preferă tabletele şi calculatoarele. Pentru unii, tableta - cu ecranul său mai mare - înlocuieşte calculatorul ca un dispozitiv mai flexibil utilizat în comun în casă, în timp ce caracterul personal al smartphone-ului oferă posibilitatea de extindere a utilizării lui în casă dar şi oriunde eşti în mişcare. 

Smartphone-urile încurajează accesarea mai frecventă a ştirilor şi o mai mare de partajare socială. În toate ţările studiate s-a constatat că utilizatorii de smartphone-uri au tendinţa de a accesa ştirile mai frecvent decât persoanele care folosesc în principal computere sau tablete. Aproape o cincime (19%) dintre cei care folosesc smartphone-ul ca dispozitiv principal spun că accesează ştiri mai mult de cinci ori pe zi. De asemenea, s-a observat că persoanele care folosesc mai multe dispozitive sunt, de asemenea, mult mai susceptibile să acceseze ştiri mai frecvent. Într-o anumită măsură, acest lucru se datorează faptului că acest grup este mai interesat de ştiri, dar şi faptului în fiecare an mai multe persoane folosesc mai multe dispozitive. În acest an, aproape jumătate (47%) din întregul eşantion studiat foloseşte două sau mai multe dispozitive pentru ştiri în fiecare săptămână.

Vezi și: Minunea Clotilde a ținut doar 3 zile...

O surpriză în datele din acest an este faptul că ştirile video online par să fi înregistrat o creştere mai lentă decât ar fi fost de aşteptat. În toate cele 26 de ţări participante la studiu, doar un sfert (24%) dintre respondenţi spun ca accesează ştiri video online într-o săptămână. Aceasta reprezintă o creştere surprinzător de slabă având în vedere creşterea explozivă şi proeminentă pe partea ofertei, comentează autorii studiului. 

Consumul de ştiri video este cel mai ridicat în Statele Unite ale Americii (33%), unde mai multe organizaţii de presă au intensificat procesul de producţie, atrase de prime de publicitate mai mari şi de oportunităţi mai bune de distribuţie în social media. În schimb, ponderea europeană arată în medie că mai puţin de un sfert (22%) utilizează ştiri video într-o săptămână, cu unele dintre cele mai scăzute niveluri în Danemarca (15%) şi Olanda (17%). 

Din eşantionul total, marea majoritate (78%) spune că doar a citit ştiri text sau ocazional a vizionat ştiri video care par interesante. Doar unul din douăzeci (5%) spune că de obicei vizionează mai degrabă decât să citească ştiri online. Principalul motiv pentru care oamenii nu preferă mai mult varianta video este că găsesc text mai rapid şi mai convenabil (41%). Aproximativ o cincime (19%) spun că videoclipurile de multe ori nu adaugă nimic la ceea ce este deja relatat în text. 

Cercetarea a descoperit, de asemenea, o proporţie semnificativă (35%) de subiecţi care spun că sunt descurajaţi de reclamele dinaintea rulării clipului şi această cifră a crescut într-un număr de ţări în acest an, inclusiv în Statele Unite ale Americii, Franţa, Finlanda şi Marea Britanie. 

Însă ştirile video sunt din ce în ce mai distribuite. O mare parte din creşterea consumului de ştiri video a venit prin intermediul reţelelor sociale în ultimul an. Facebook, în special, a sporit importanţa video în fluxurile sale de ştiri şi a iniţiat funcţia autoplay. Ca rezultat, compania a raportat 8 miliarde de vizionări video zilnice, până în noiembrie 2015. Noile servicii de live streaming au jucat, de asemenea, rolul lor în cazul relatărilor despre evenimente majore. Aplicaţia de video în live streaming Periscope a reţelei Twitter a fost utilizată pe scară largă în timpul atacurilor de la Paris şi Bruxelles. De asemenea, este disponibilă aplicaţia Facebook Live. 

O întrebare cheie pentru această industrie este în ce măsură ştirile video sunt în continuare consumate în mod direct pe site-urile de ştiri sau dacă acestea sunt acum consumate în principal în cadrul reţelelor sociale precum Facebook, YouTube, Twitter, Instagram sau Snapchat. 

În ansamblul ţărilor, studiul a constatat o împărţire destul de echilibrată, cu ţări care sunt deosebit de active în social media, cum ar fi Brazilia (52%) şi Grecia (48%), consumatoare de ştiri video în acest fel. De asemenea, persoanele sub 35 de ani sunt adesea mult mai susceptibile de a consuma ştiri video prin intermediul reţelelor sociale decât populaţia în ansamblu. Chiar şi în ţările care tind să fie mai puţin active în social media, cum ar fi Japonia, Finlanda şi Germania, cantitatea consumului de ştiri video în afara site-urilor este semnificativă. Formatele video sunt acum în centrul revoluţiei conţinutului distribuit. 

În general, s-a mai constatat că cele mai multe clipuri sunt accesate pe computere, deşi acest lucru variază între ţări şi între generaţii. Utilizatorii mai tineri accesează mai multe clipuri prin intermediul smartphone-ului, dar numai în măsura în care folosesc oricum mai mult aceste dispozitive. Pe de altă parte, se observă o corelare cheie cu utilizarea social media. Este cu 50% mai probabil ca utilizatorii constanţi de social media să acceseze ştiri video online decât populaţia generală.

Vezi și: Aqua Carpatica 'DISPARE': Decizie BOMBĂ a justiției

Cele 26 de ţări implicate în studiu sunt: Statele Unite, Marea Britanie, Germania, Franţa, Italia, Spania, Portugalia, Irlanda, Norvegia, Suedia, Finlanda, Danemarca, Belgia, Olanda, Elveţia, Austria, Ungaria, Republica Cehă, Polonia, Grecia, Turcia, Coreea de Sud, Japonia, Australia,, Canada, Brazilia.AGERPRES

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.