Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Diaspora va avea variante interesante pentru alegerile parlamentare, anunță șefa AEP

Ana Maria Patru

Ana Maria Pătru, preşedintele Autorităţii Electorale Permanente (AEP), anunță noutățile care vor fi introduse la alegerile din acest an. Șefa AEP le dă vești bune și celor din Diaspora, care vor beneficia de variante pentru vot.

La alegerile locale de la vară, printre candidați pot și alți cetățeni din alte state UE.

”Vreau să mai meţionez un lucru important: la aceste alegeri, în funcţia de primar pot fi aleşi şi cetăţenii altor state membre ale Uniunii Europene. Apoi, la sfârşitul anului, cel mai probabil în data de 4 decembrie sau 11 decembrie, alegătorii vor putea să-şi aleagă reprezentanţii în Parlament. Trebuie ştiut că modul de desemnare a acestora a fost modificat, în sensul că s-a renunţat la scrutinul uninominal şi s-a revenit la scrutinul de listă, cetăţenii urmând să voteze liste de candidaţi şi nu candidaturi individuale. Bineînţeles, pot fi înregistrate şi candidaturi independente.”, spune Pătru.

Citește și: Klaus Iohannis a transmis cerere de urmărire penală pentru un fost ministru de Interne

Alegerile vor aduce și o premieră în România. Totul va fi monitorizat, astfel că fraudele vor fi aproape inexistente, declară Ana Maria Pătru.

”Principala noutate a acestor alegeri va fi utilizarea în premieră a Sistemului informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal. Practic, tentativele de fraudare prin vot multiplu vor fi imposibile şi va fi asigurată o informare exactă şi în timp real cu privire la prezenţa la urne. Acest sistem a fost gândit şi creat pentru a creşte încrederea alegătorilor în procesul electoral.

Citește și: Vestea cea mare a venit pentru Victor Ponta: Decizia judecătorilor

În ziua scrutinului, în fiecare secţie de votare va exista cel puţin o tabletă electronică. Când intră în secţia de votare alegătorul va fi îndrumat către persoana care operează tableta conectată la internet, denumită de lege operator de calculator. Această persoană îi va cere actul de identitate pentru a-i prelua codul numeric personal într-o bază de date electronică cu votanţi. Propriu-zis, actul de identitate va fi fotografiat cu ajutorul tabletei iar codul numeric personal va fi transmis automat într-o aplicaţie informatică pentru a fi verificat. Ulterior, procedura de votare este cea clasică, alegătorul urmând să semneze în lista electorală, să primească buletinele de vot şi stampila, să îşi exprime opţiunea în cabina de vot şi să introducă buletinele de vot în urmă. Fiecare alegător va putea vota numai în localitatea unde îşi are domiciliul sau reşedinţa, la secţia de votare unde a fost arondată strada unde locuieşte. În toate cazurile, alegătorii mai trebuie să fie conştienţi de faptul că vor putea vota numai în baza unui act de identitate valabil. Mai mult, AEP a pus la dispoziţia cetăţenilor o aplicaţie informatică pe site-ul www.registrulelectoral.ro în care aceştia pot verifica unde vor vota atât la alegerile locale cât şi la alegerile parlamentare. Un alt element de noutate îl constituie înfiinţarea Corpului experţilor electorali, o evidenţă a preşedinţilor secţiilor de votare şi a locţiitorilor acestora, creată şi administrată de AEP. Detaliile privind procedura de includere în Corpul experţilor electorali pot fi găsite pe site-ul AEP, pe pagina de Facebook şi pe canalul nostru de Youtube.”, a adăugat Pătru.

Citește și: Propunerea care va revoluționa șoferia în România: Ce vor să facă niște parlamentari

În plus, regulile sunt un pic mai stricte pentru alegerile parlamentare.

”În situaţia în care în ziua alegerilor parlamentare se află într-o altă localitate din ţară decât cea de domiciliu sau reşedinţă, vor putea vota numai dacă aceasta se află în acelaşi judeţ. Dacă în ziua votării alegătorul nu se va afla în judeţul de domiciliu sau de reşedinţă nu va putea vota.”, a spus Pătru.

Diaspora beneficiază de o atenție deosebită din partea AEP. Românii din afara țării vor putea vota, profitând de variantele oferite de Autoritate.

Citește și: Klaus Iohannis taie în carne vie în MAI: Pe cine a demis președintele

”Faţă de alegerile precedente, am încercat să facilităm dreptul la vot pentru românii din diaspora. Astfel, alegătorii din străinătate au la îndemână trei opţiuni de vot. Opţiunea tradiţională: să meargă, la fel ca până acum, la ambasada sau consulatul României din ţara unde locuiesc şi să voteze acolo. În acest caz, însă, nimeni nu poate garanta că alegătorii din străinătate nu vor sta la aceleaşi cozi ca în noiembrie 2014.

O altă opţiune a alegătorului din străinătate, care presupune un efort anterior minim, este să voteze la o secţie de votare din localitatea unde locuieşte sau dintr-o localitate apropiată. În acest caz alegătorul poate fi sigur că nu va sta la coadă. Pentru a putea beneficia de această facilitate, începând cu data de 1 aprilie până la începutul lunii septembrie 2016, alegătorul din străinătate trebuie să transmită prin Poştă ori să depună la misiunea diplomatică sau oficiul consular o cerere pentru înscrierea în Registrul electoral cu adresa de reşedinţă însoţită de o copie a actului de identitate şi o copie a documentului care dovedeşte reşedinţa. Deci are la dispoziţie cinci luni pentru a se înscrie în Registrul electoral.

Citește și: Primar PSD și fost viceprimar, ridicați de mascați și duși la DNA

Da, a treia opţiune a alegătorului din străinătate este aceea de a vota prin corespondenţă. Şi în acest caz, începând cu data de 1 aprilie până la începutul lunii septembrie 2016, alegătorul din străinătate trebuie să transmită prin poştă ori să depună la misiunea diplomatică sau oficiul consular o cerere pentru înscrierea în Registrul electoral cu opţiunea vot prin corespondenţă, însoţită de o copie a actului de identitate şi o copie a documentului care dovedeşte reşedinţa. În toate cazurile, actul de identitate trebuie să fie valabil, nefiind acceptate actele de identitate expirate.”, a punctat Ana Maria Pătru, șefa AEP, pentru adevărul.ro

Citește și: Propunerea care va revoluționa șoferia în România: Ce vor să facă niște parlamentari

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.