Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Există viață după buget? Gradele de libertate ale lui Dacian Cioloș

You_Need_A_Budget_Logo

Victor Ponta i-a lăsat moștenire lui Dacian Cioloș un buget. Dincolo de buget, i-a lăsat și un cadru fiscal care întinde la maxim resursele statului. Astfel, Cioloș nu putea să schimbe filosofia bugetară fără să anuleze reducerile de taxe legiferate sub fosta guvernare. La această moștenire Parlamentul a adăugat și creșterea salariilor bugetarilor cu 10%, ceea ce pune presiune și mai mare pe buget.

În discursul în fața Parlamentului, Cioloș și-a asumat aceste constrângeri

„Acest Guvern respectă prerogativele Parlamentului României ca for legislativ ales și legitim al țării. Prin urmare, cadrul legal adoptat de Parlament în anul 2015 ce a inclus prevederi importante de relaxare fiscală și creștere salarială a personalului bugetar a fost luat ca atare, din perspectiva impactului asupra construcției bugetare pentru anul 2016.

Guvernul nu comentează cu privire la oportunitatea acestor prevederi, multe dintre acestea fiind lăudate de societatea românească, dar subliniază din nou faptul că atunci când se discută despre construcția bugetului pe 2016 este corect să nu se uite de acești determinanți importanți ce au limitat marja de manevră a Executivului.”

Observațiile premierului subliniază în mod corect cele două constrângeri politice. Pe de o parte, Parlamentul are decizia finală în materie de lege. Pe de altă parte, măsurile lui Ponta nu au trezit rezistență la nivelul societății, în ciuda unor critici ale economiștilor.

Astfel, cu un buget moștenit, ce poate face Cioloș pentru a-și impune propria viziune?

1. Derogarea temporară de la celebrul MTO (obiectivul bugetar pe termen mediu)

Spune premierul:

„Soluția pentru a putea articula viziunea noului guvern pentru 2016 în condițiile determinanților menționați (...) a fost posibilă prin mărirea deficitului bugetar la 2,95% (ca derogare temporară la Obiectivul bugetar pe Termen Mediu (MTO)) și prin realocarea colegială a unor sume între ordonatorii de credite în funcție de prioritățile guvernului”

2. „Prioritizare”

În discursul lui Cioloș la prezentarea bugetului, prioritare poate însemna două lucruri. Unul este respectarea priorităților indicate de diversele strategii și master-planuri. Celălalt este alocarea în mod flexibil (ad-hoc) a unor resurse:

„Alocarea bugetară pe proiectele de infrastructură de transport va putea fi suplimentată printr-un mecanism deja convenit cu Ministerul Finanțelor Publice, în funcție de ritmul de derulare al lucrărilor. Astfel, Guvernul s-a asigurat că în condițiile devansării de lucrări sau a unui ritm mai alert de realizare, vor exista fondurile disponibile pentru a nu se ajunge la blocaje financiare. Mesajul este unul clar legat de prioritizarea lucrărilor de infrastructură - lucrări să fie, că resurse financiare există și vor fi alocate.”

3. Rectificare bugetară

Evident, nu guvernul Cioloș a inventat rectificarea bugetară. Dar este interesant cum premierul are deja planuri pentru bani care încă nu au fost eliberați:

„Proiectul de magistrală M6 va putea fi introdus în buget la prima rectificare în funcție de termenele de finalizare a procesului de achiziție publică”

4. Angajare de cheltuieli pentru 2017

Nevoit să accepte constrângeri bugetare, la instalare, este posibil că premierul să lase la rândul său o moștenire constrângătoare.

„E important sa pregătim condițiile sa putem semna contracte de execuție la începutul lui 2017. Mă refer la tot ce înseamnă exproprieri, studii, contracte.”

5. Buffere (sume de rezervă)

„În plus, guvernul mizează pe o rezervă de creștere de venituri ce este firesc să survină ca urmare a efectelor de runda a doua a relaxării fiscale (bani care rămân în circuitul privat și se multiplică). Este bine că aceste efecte nu au fost luate în calcul în construcția bugetară, tocmai pentru a avea o abordare mai prudentă în implementare.”

*

Este important să înțelegem aceste direcții dincolo de discursul lui Cioloș. Putem vedea cum Parlamentul nu a intervenit asupra acestei viziuni bugetare.

Citiți și: Parlamentul a adoptat proiectul Legii bugetului de stat pe 2016.

De asemenea, discursul președintelui la un an de la învestitură a fost parțial în rezonanță cu cel al premierului la prezentarea bugetului. Președintele a vorbit despre negocierile care au dus la adoptarea Codului Fiscal (constrângerile lui Dacian Cioloș) și despre prioritățile sale pe anul 2016 (parțial suprapuse cu cele ale premierului)

Citiți și: Klaus Iohannis, discurs în plenul Parlamentului – LIVE TEXT.

Astfel, premierul va începe anul 2016 cu o libertate de acțiune limitată, dar reală.

Sursa foto: You need a budget. Textul discursului lui Cioloș a fost preluat de pe siteul Guvernului cu excepția citatului de la punctul 4, care pare să fi fost nescriptat și a fost preluat de pe Hotnews.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.