Plenul Curţii Constituţionale a României a constatat marţi, analizând unele prevederi din Codul de procedură fiscală, că prin adoptarea unei norme care face trimitere la o dispoziţie abrogată se încalcă prevederi constituţionale.
Potrivit unui comunicat al CCR, plenul Curţii a luat în dezbatere excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 421 pct. 2 lit. b) din Codul de procedură penală, ale OUG 54/2010 privind unele măsuri pentru combaterea evaziunii fiscale, precum şi a dispoziţiilor art. 233 şi ale art. 233.1 din OG 92/2003 privind Codul de procedură fiscală.
Citește și: Simona Halep dă o nouă lovitură! Imagini fabuloase
"În urma deliberărilor, cu unanimitate de voturi, Curtea Constituţională a constatat că alineatul 1 al articolului 233.1 din Codul de procedură fiscală, text introdus prin art. XI pct. 11 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 54/2010, face trimitere la art. 135 alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. De asemenea, Curtea a observat că la momentul intrării în vigoare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 54/2010, art. 135 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal cuprindea un număr de 3 alineate", se precizează în comunicat.
În acest context, CCR a constatat că dispoziţiile art. 233.1 alin. (1) din Codul de procedură fiscală făceau referire la art. 135 alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, acest din urmă text nemaifiind în vigoare.
"Curtea a reţinut că, deşi trimiterea la alte acte normative este un procedeu legislativ permis, aceasta nu poate presupune luarea în considerare a unei norme abrogate. La momentul recurgerii la procedeul legislativ al trimiterii la alte acte normative, norma la care se face trimitere trebuie să fie o normă în vigoare, aparţinând fondului activ al legislaţiei. Curtea a apreciat că, dacă s-ar permite adoptarea unei norme de trimitere, care are în vedere o dispoziţie abrogată anterior, s-ar ajunge la situaţia ca, printr-un procedeu legislativ nepermis, să se repună în vigoare norme abrogate", se mai arată în comunicat.
Conform aceleiaşi surse, plenul CCR a constatat că, prin adoptarea unei norme care face trimitere la o dispoziţie abrogată la acel moment, se încalcă dispoziţiile art. 1 alin. (5) din Constituţie referitor la claritatea şi previzibilitatea actelor normative. În consecinţă, a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art. 233.1 alin. (1) din OG 92/2003 privind Codul de procedură fiscală sunt neconstituţionale.
Citește și: EXCLUSIV! Planul lui Dragnea cu miniştrii lui Tudose! Omul surpriză care se vrea viitor preşedinte (surse)
CCR a respins totodată, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 421 pct. 2 lit. b) din Codul de procedură penală şi a respins, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor OUG 54/2010 privind unele măsuri pentru combaterea evaziunii fiscale, în ansamblu, precum şi cea a dispoziţiilor art. 233 şi art. 233.1 alin. (2) - (5) din OG 92/2003 privind Codul de procedură fiscală.
Decizia CCR este definitivă şi general obligatorie şi se comunică Parlamentului, Guvernului şi instanţei de judecată care a sesizat Curtea Constituţională, respectiv Curţii de Apel Oradea - Secţia penală.
Citește și: Ipoteză interesantă! Cine ar putea fi viitorul președinte al României, pe modelul Macron în Franța .