O nouă specie a evoluat în Galapagos: Oamenii de ştiinţă au observat procesul

studiu laptop

Oamenii de ştiinţă au putut observa pentru prima oară, în timp real, în sălbăticie, evoluţia unei specii complet noi, un proces numit speciaţie, care s-a petrecut în timpul a doar două generaţii, informează joi Science Alert şi BBC. În prezent, secvenţierea genomică şi analiza caracteristicilor fizice au confirmat noua specie de cinteză a lui Darwin, endemică într-o mică insulă numită Daphne Major din Galapagos. Cercetătorii care au descoperit-o i-au pus numele Big Bird (pasăre mare), conform Agerpres.

Există cel puţin cincisprezece specii de cinteze Darwin, numite astfel deoarece diversitatea lor l-a ajutat pe faimosul naturalist Charles Darwin să aprofundeze teoria sa privind evoluţia speciilor - mai exact faptul că mutaţiile pot ajuta speciile să se adapteze mai bine la mediul în care trăiesc şi că acestea pot fi transmise generaţiilor următoare.

Două dintre aceste specii s-au unit în cadrul procesului numit hibridare interspecifică rezultând o specie complet nouă.

În 1981, în timpul unei expediţii efectuate pe insula Daphne Major, Peter şi B. Rosemary Grant, biologi la Universitatea din Statele Unite, au observat prezenţa unei păsări suspecte, alogene, Geospiza conirostris, cunoscută şi sub numele de cinteza mare de cactus, nativă din alte insule din Galapagos, mai exact din Espanola, Genovesa, Darwin şi Wolf. De dimensiuni mai mari şi cu un cântec diferit de cel al celorlalte trei specii de pe Daphne Major, nou-venitul, un exemplar mascul, a ieşit în evidenţă. Cercetătorii cred că acesta ar fi parcurs în zbor circa o sută de kilometri, o distanţă foarte mare pentru o cinteză, iar drumul de întoarcere ar fi fost aproape imposibil pentru acest exemplar. ''Era atât de diferit de celelalte păsări încât am ştiut că nu a ieşit din ou pe Daphne Major", a declarat Peter Grant.

Apoi, acesta s-a împerecheat cu două femele dintr-o specie nativă, Geospiza fortis, şi au apărut urmaşi.

Aproape 40 de ani mai târziu, progeniturile rezultate în urma împerecherii între specii pot fi încă observate pe insulă, iar populaţia lor numără în prezent circa 30 de indivizi. Împerecherea între specii diferite din care rezultă urmaşi nu este un lucru neobişnuit - există exemple celebre de animale hibride precum catârul, rezultat din împerecherea unei iepe cu un măgar, sau ligrul, venit pe lume după încrucişarea între un leu şi o femelă de tigru. Însă, hibrizii sunt de cele mai multe ori sterili sau se înmulţesc cu dificultate, acesta nefiind cazul acestei noi specii.

Pentru a testa ştiinţific dacă populaţia de Big Bird este distinctă din punct de vedere genetic de cele trei specii de cinteze native de pe insulă, Peter şi Rosemary Grant au colaborat cu profesor Leif Andersson de la Universitatea Uppsala din Suedia. Dovezile genetice atestă că după două generaţii s-a realizat o izolare reproductivă completă de speciile native acest lucru însemnând că exemplarele din noua specie s-au reprodus numai între ele. Unul dintre motive este faptul că femelele native nu recunosc trilurile masculilor din această nouă specie şi nu se împerechează cu ei.

Acest caz poate duce cu gândul la faptul că hibridarea în cazul cintezei Darwin ar fi putut avea loc de multe ori în trecut rezultând noi specii care fie au dispărut, fie au evoluat devenind speciile pe care le cunoaştem astăzi, au notat oamenii de ştiinţă în jurnalul ''Science''.