Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Politicienii trebuie să înțeleagă generațiile Y și Z

Lumea se schimbă. Generațiile se schimbă. Întotdeauna, oamenii au sesizat singuri diferența între generații. Acum, pare mai mult ca oricând o diferență imensă între generații. Acest lucru se întâmplă datorită tehnologiei, dar și a modului în care fostele generații și-au crescut copii. Generația X (cei născuți între 1965-1982) au fost mult mai atenți cu copiii lor. Au investit în pregătirea extrașcolară, au fost mult mai permisivi, i-au cocoloșit mai mult. Asta și datorită faptului că generația X petrecea foarte mult la locul de muncă și trebuia să compenseze lipsa apropierii.

Generația Y născută între 1980 și 1995 are câteva caracteristici noi.

"Acești tineri nu vor să se piardă în mulțime, ci își doresc să fie remarcați, să conteze în marele tot care îi înconjoară și totodată să se dezvolte armonios. Sunt atrași de orice noutate și mai puțin interesați de planificarea pe termen lung. Au încredere în propriile forțe și sunt convinși că își pot modela universul așa cum își doresc, chiar dacă pleacă la drum cu o simplă idee. Generația Y se remarca și prin ușurința cu care acceptă oportunitățile și provocările, dar și prin tendința de a amâna anumite angajamente, cum ar fi căsătoria, cariera, economiile financiare, accentul fiind pus pe confortul social și dezvoltarea personală constantă", așa cum bine observă Adelina Condret, sociolog.

Sursa: Fă cunoștință cu generația Y

Generația Z născută între 1995-2012 , metaforic vorbind, născută cu mobilul în mână și cu acces la WIFI este mult diferită de cei din generația născută între 1965-și 1982. Câteva caracteristici:

-->Valorizează spațiul educațional și profesional în care se pot dezvolta, în care sunt liberi să folosească tehnologia și le se oferă posibilități de distracție și deconectare, pentru a nu resimți muncă ca o povară (Twenge, 2009)

-->Preferă viteza în locul rigorii, având o doză de superficialitate: (GFK, 2013)

  • Așteaptă feedback imediat și continuu
  • Vor ca dorințele să li se împlinească imediat
  • Preferă planurile pe termen scurt


-->Preferă să petreacă timp cu prietenii, în mare parte în spațial virtual pentru ca aceștia îi ajută să își mențină o imagine dezirabilă

-->Au așteptări mari de la cei din jurul lor, de la companii (consideră că managerii trebuie să fie deschiși către opiniile și ideilor lor și să vină în întâmpinarea nevoilor lor, să le ofere program flexibil, să-i consulte în stabilirea sarcinilor de lucru).

Toate aceste lucruri sunt studiate de către sociologi. Ca întotdeauna, mediul privat învestește înaintea statului sau a politicului în astfel de studii. Companiile de HR vor să vadă care sunt marile provocări care îi așteaptă.

Principalele concluzii care reies după studierea caracteristicilor generației Z:

  • Sociabili, dar nu își asuma responsabilități
  • Narcisiști, neatenți la procese și reguli
  • Se plictisesc ușor
  • Iritabili, fragili emoționali

Tinerii generația Z vor crea angajatorilor mari probleme în procesul de recrutare, dar și de fidelizare a angajaților. O concluzie recentă făcută după o cercetare foarte amplă din SUA, ne arată care sunt principalele cauze ale schimbării locului de muncă:

  • creștere salarială minimă (76%)
  • lipsa posibilităților de avansare (74%)
  • ore suplimentare în exces (71%)
  • un mediu de lucru care nu încurajează lucrul în echipă (66%)
  • ... și un ȘEF care nu îți permite un program de lucru flexibil (69%)

Toate aceste lucruri nu sunt încă atât de pronunțare în România. Dar venim tare din spate. Deja în zona de corporații private există studii care arată acest lucru. Politicienii trebuie să privească cu atenție la aceste caracterisitici ale electoratului. Poate, acum, după votul din București, partidele vor învești în studii mai ample să vadă ce înseamnă cu adevărat "hipsterii” -generația Y, generația Z.

Cei din aceste generații vor conduce în viitor țara. Nu este ceva rău, dar trebuie să ne pregătim pentru o altfel de lume. Politicienii trebuie să se pregătească de azi pentru lumea de mâine. Trebuie să pregătească un stat capabil să reziste la viitoarele provocări, în special, în domeniul sistemului de pensii și de asiguri sociale, astfel încât tranziția să fie lentă și să nu avem mișcări bruște de sistem.

Noile generații sunt sensibile la populism (vezi Bernie Sanders dar și alte cazuri). Dar ele pot fi mai greu manipulate  de partidele din mainstream deoarece au o răbdare și o toleranță mai mică față de figurile cu autoritate. Poate, după ce o să studieze mai mult caracteristicile acestor generații, politicienii o să își dea seama că populismul va fi factorul cel mai nociv pentru viitor.

Politicienii români trebuie să se pregătească cu programe-ofertă, cu oameni reprezentativi pentru acest tip de electorat. Modul de prezentare trebuie să fie mult mai schematic, mult mai concis, pentru că vedem cu toții că fluxul de informații este altul, iar noi începem să acordăm atenție doar informațiilor extrem de relevante. Ei trebuie să înțeleagă că efectul USB de azi nu este întâmplător. Poate nu va fi alt val în toamnă, dar lumea de mâine este alta. Cine se va adapta mai repede la noile realități va avea de câștigat.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.