Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Raspunsuri la criza resursei umane in industria feroviara: promovarea femeilor si atragerea tineri

Astra Vagoane Arad
transcarpatic locomotiva

In 1941, Caile Ferate Romane aveau 146.000 de muncitori, iar in 1989, la CFR erau 250.000 de salariati, pentru ca 10 ani mai tarziu, numarul sa scada la 135.000. In 2014 mai erau doar 23.000 de oameni. Datorita rigorii exemplare a profesiei si numărului mare de angajaţi, ceferistii erau numiti “a doua armata a tarii”. Ce se intampla acum? Industria se confrunta cu o problemă reală – gaseste greu tineri care îşi doresc sa lucreze in domeniu.  Industria feroviara este asociata cu ceva depasit de timp, iar tinerii mai ales, doresc ceva dinamic şi modern. Problema este a tuturor companiilor private sau de stat, care recrutează tot mai greu oameni pentru zona operaţională. Un exemplu concret : pentru profesia de mecanic de locomotivă, o meserie de nisa, care cere pregatire specifica, exista o concurenta sustinuta pentru a gasi resursa umana calificata.

Problema este a intregii industrii la nivel european, rezoluția din 2016 a Parlamentului European, referitoare la competitivitatea industriei de echipament feroviar, subliniază ca „din cauza faptul că forta de munca din acest sector imbatraneste, industria de echipament feroviar duce lipsă de forta de munca calificata; (PE) solicita sa se realizeze o campanie de crestere a vizibilitatii si a atractivitatii industriei de echipament feroviar in randul tinerilor ingineri; subliniaza faptul că sectorul are o rata de incadrare in munca a femeilor deosebit de scazută, prin urmare, o astfel de campanie ar trebui sa acorde o atentie deosebita redresarii acestui dezechilibru”.

Chiar dacă în România există mecanici de locomotivă femei, ele sunt excepţii iar un program de susţinere a femeilor într-o industrie care este preponderent masculina ajuta la modernizarea industriei. Margareta Mateescu, care participa la un programul de instruire pentru mecanic de locomotiva, vorbeste despre pregatirea ca mecanic de locomotivă: „Eu sunt mai barbată, am fost mai ambitioasa din totdeauna; dar să schimbi macazul într-o lume a barbatilor este la fel de greu ca atunci când dai viaţă unui copil. Trebuie sa fii femeia-locomotivă daca vrei sa schimbi ceva. Te trezesti noaptea şi te intrebi dacă vei fi suficient de bun, ca parinte sau ca femeie  care tot timpul trebuie să arate că ştie şi poate să îşi facă munca, ca şi un barbat.”

Venitul salarial este în medie între 2.200 şi 2.500 de lei net pe lună, la care se adaugă tichete de masă, dar şi alte prime conform contractului colectiv. Exista si optiunea de a lucra ca mecanic de locomotiva de drum, unde veniturile pot creste la 3000-35000 de lei pe luna in functie de orele suplimentare sau alte sporuri„  Octavian Ionescu, director de resurse umane, GFR.

Ca o comparaţie - deşi evident domeniile sunt foarte diferite -  IT atrage resura umana tanara si calificata. Exista o corelatie intre expansiunea domeniului si varsta resursei umane.  „din acest punct de vedere, al innoirii si al aducerii la timpul prezent, si programul de calificare pentru femei si orice initiativa vizand atragerea si pregatirea de resursa umana noua, tineri, ingineri, sunt semnale de schimbare si de nou pentru industrie. Obiectivul programului de pregatire a femeilor ca mecanic de locomotiva este de a deschide accesul pentru femei la o profesie care traditional este ocupata de barbati, este o directie de politica europeana” declara directorul de resurse umane al Grup Feroviar Roman, cel mai mare operator privat în transportul feroviar din Romania.

Reprezinta industria o alternativa pentru cei care pleaca la munca in afara tarii ? Munca nu este usoara, dar exista posibilitatea unor castiguri bune si a unui loc de munca sigur, iar pentru tineri si absolventi de studii tehnice mai ales, este foarte posibil sa-si construiască o cariera, chiar daca la prima vedere domeniul feroviar nu este unul „la moda”.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.