Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Semnal de ALARMĂ: 'Exploatările de la Marea Neagră, în pericol...'

gaze

Bursa Română de Mărfuri atenționează că inițiativa Parlamentului de a naționaliza tranzacțiile cu gaze, prin trecerea acestora în proporție de cel puțin 70% la OPCOM, va "îngropa" proiectul BRUA (Bulgaria. România, Ungaria, Austria),  dar și alte exploatări de gaze private în Marea Neagră. Bursa Română de Mărfuri, unul din actorii privați pe piața tranzacțiilor de gaze naturale, a trimis luni o scrisoare deschisă către Parlament. Aceasta după ce modificări aduse proiectului de lege pentru aprobarea OUG 64 din 2016, privind liberalizarea pieței, impun ca cel puțin 70% din cantitatea de gaze tranzacționată la nivel național să fie vândută prin OPCOM, operatorul pieței de energie electrică și gaze, deținut de stat.

Citeşte şi: INCREDIBIL - Generalul SRI al lui Ghiță, DESPĂGUBIT de stat. ZERO prejudiciu recuperat în dosarul lui

Redăm scrisoarea adresată Parlamentului de către Bursa Română de Mărfuri:

Ne adresăm din nou dumneavoastră, ca reprezentantul îndreptaţit și ultim al poporului român în procesul de legiferare. Facem din nou apel la calităţile dumneavoastră prezumate de  corectitudine și de înţelepciune pentru a evita o tulburare majoră a activităţii economice dintr-un domeniu vital de activitate, piaţa naţională a gazelor naturale, precum și pentru a împiedica încalcarea gravă a drepturilor unui agent economic emblematic din ţara noastra (Bursa Română de Mărfuri).

Se readuce pentru a se supune votului dumneavoastră un proiect de lege care, prin amendamentele sale, ne provoacă nouă, Bursa Română de Mărfuri (BRM), o profundă nedreptate și care, pe de altă parte, ameninţă funcţionarea și dezvoltarea  pieţei gazelor naturale în România.

Având ca pretext aprobarea prin lege a OUG nr.64/2016 de liberalizare a pieţei gazelor naturale, dar fără legatură cu aceasta și adăugând elemente substanţiale faţă de forma adoptată de Senat, propunerea legislativă reîntoarsă de la Comisia de Industrii și Servicii stăruie a impune o singură licenţă de operator de piaţa centralizatăa de gaze naturale, propusă a fi acordata nominal OPCOM – ului, fililală a Transelectrica, companie controlată de stat și menţine obligativitatea tranzacţionării unui procent subsţantial, (pentru început) de 70% din cantitatea de gaze disponibilă prin respectiva piaţă monopolistă. Totodată, amendamentele propuse afectează structural sistemul energetic românesc și pun sub semnul incertitudinii investiţii majore : gazoductul BRUA și pe cele din platoul continental al Mării Negre .

În momentul de faţă, precum se știe, sunt licenţiaţi și funcţionează în ţara noastră  doi operatori de piaţă en gros de gaze naturale: Bursa Română de Mărfuri și OPCOM. Practic însă,  toate tranzacţiile au fost efectuate pe platformele primeia. Nu au existat incidente, nu au fost critici sau sancţiuni din partea autorităţii pieţei, ANRE, participanţii și-au manifestat prin chiar participarea lor preferinţa pentru ringurile bursiere. Sunt pregătite de către BRM să intre în exploatare mecanisme, instrumente și pieţe noi, menite să situeze România la un nivel bursier superior în context european.

Cu atât mai scandaloasă apare, așadar, propunerea legislativă de a deposeda prin forţă (citește lege) un agent economic de activul său important, piaţa pe care a creat-o cu costuri majore, pentru a o da acum competitorului său.

Citeşte şi: INCREDIBIL – Coordonatorul controlului de la DNA, acuzat de proprii superiori: 'Nu a înştiinţat echipa şi conducerea...'

Împotriva acestor preconizate modificări ale peisajului instituţional au luat poziţie autorităţile române competente, cele ale comunităţii europene, participanţii la piaţă, asociaţiile lor, bursele străine, presa de specialitate.

Comisia de Industrii și Servicii, funcţionând ca un sui-generis mecanism de redistribuire a resurselor, inclusiv private, în economia românească și depășindu-și menirea de a reglementa generic, a ignorat până acum observaţiile celorlalte autorităţi, ale specialiștilor și practicienilor  și și-a concentrat energia  pentru a propune o lege cu dedicaţie directă!

De reţinut este faptul că nu există justificări obiective pentru introducerea monopolului și pentru quasi – naţionalizarea care se preconizează a avea loc,  iar argumentele presupus tehnice au fost pe rând toate demontate de către instituţiile competente ale statului (Ministerul Energiei,  ANRE, Consiliul Concurenţei ) și cele europene (Comisia Europeană, Agenţia Europeană de Reglementare a Energiei, Asociaţia europeană a Traderilor de Energie). Cu toate acestea, justificările neadevărate și false ale amendamentului 6 sunt în continuare prezentate către dvs., în scopul dezinformării și inducerii în eroare. Pe dreptul comun, se propune, pur si simplu, deposedarea discreţionară a unui agent economic de bunul său, de rezultatul investiţiilor sale. Altcineva, nominalizat direct, va primi bunul referit, împreună cu un monopol total al serviciilor aferente, justificat nicicum de realitatea practică a performanţelor sale. O industrie întreagă va fi adiacent perturbată. Cetăţeanul - consumator final  va suferi și el, prin eliminarea unui palier de concurenţă pe lanţul de formare a preţului. Creativitatea, calitatea serviciilor, noul, spiritul antrenorial specific agenţilor economici privaţi vor fi eliminate.

S-a sesizat că proiectul de act normativ aduce atingeri grave nu numai dreptului de proprietate și de liberă initiaţivă, dar și unor obiective și proiecte economice fundamentale ale României, precum și ale ordinei și normelor UE.

Eroarea gravă comisă de către Comisia de Industrii și Servicii cu amendamentele propuse a alertat astfel instituţiile europene la cel mai înalt nivel. Însuși comisarul european pentru energie și schimbări climatice, conform celor menţionate recent în presa românească, s-a adresat factorilor decidenţi din România, inclusiv președintelui Comisiei mai-sus referite. În scrisoarea transmisă pe 9 octombrie se arată că România riscă procedura de infringement dacă amendamentele vor fi adoptate definitiv de Parlament:

"Comisarul european cere ferm Parlamentului României să-și reconsidere poziţia faţă de amendamentele propuse. În cazul în care amendamentele vor fi adoptate definitiv, Comisia [Uniunii Europene, nota noastră] va trebui să ia în considerare procedura de infringement împotriva României în vederea garantării libertăţilor fundamentale stabilite prin Tratatul privind funcţionarea UE și principiilor pieţei libere, prevăzute în cel de-al treilea pachet privind energia."

Daţi-ne voie să credem că, atenţionaţi, dumneavoastră și toţi deputaţii din Parlamentul României nu veţi achiesa la o iniţiativă care încalcă grav normele statului de drept și principiile economiei de piaţă. Respingerea amendamentelor propuse și aprobarea prin lege a OUG 64 în forma adoptată de Senatul României reprezintă soluţia corectă de liberalizare a pieţei gazelor naturale în conformitate cu principiile și legislaţia europeană .

Ne exprimăm, așadar, speranţa că veţi analiza responsabil proiectul legislativ menţionat și veţi adopta faţă de el poziţia demnă de înalta magistratură pe care o serviţi prin meritul dumneavoatră și votul popular”.

Citeşte şi: Ministrul Justiţiei intervine în scandalul momentului. Reproşuri DURE în plenul CSM .

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.