Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Senat: Primarul dă semnătură de autenticitate,personalul de specialitate,semnătură de legalitate

Inquam Photos / Octav Ganea
Senatul Romaniei

Plenul Senatului a adoptat, luni, propunerea legislativă pentru modificarea Legii 215/2001 a administraţiei publice locale, prin care se stabileşte că primarii, viceprimarii, preşedinţii şi vicepreşedinţii de consilii judeţene dau o semnătură de autenticitate pe actele pe care le emit, iar personalul de specialitate - o semnătură de legalitate. "Prin această propunere legislativă a venit momentul în care să se dezmintă sintagma încetăţenită de-a lungul anilor în care se spunea 'se semnează ca primarul'. Prin această propunere şi prin amendamentele aduse s-a clarificat (...) că semnătura primarului este o semnătură de autenticitate a documentului emis, şi nu o semnătură de legalitate sau de specialitate în ceea ce priveşte urbanismul şi alte domenii în care este emis un act administrativ într-o administraţie publică locală", a afirmat, în plen, senatorul PSD Ioan Deneş, secretar al Comisiei de administraţie.

Potrivit acestuia, prin amendamentele adoptate în Comisia de administraţie şi Comisia juridică a Senatului s-a clarificat şi situaţia în care cei din aparatul de specialitate al unităţii administrativ-teritoriale refuză să semneze un act administrativ, aceştia justificând în scris într-un registru special decizia lor. "Se responsabilizează toţi funcţionarii din aparatul de specialitate pe domeniile fiecăruia prin care se stipulează foarte clar că acea semnătură pe care o pun pe acel document este o semnătură prin care răspund pe acel domeniu pe care au semnat. Totodată, se creează posibilitatea ca acest funcţionar din aparatul de specialitate, dacă consideră că nu îndeplineşte un anumit criteriu acel document, s-a creat posibilitatea unui registru special în care justifică nesemnarea acelui document. Alesul local, doar în situaţia în care semnează un act administrativ fără semnăturile din spate (...), răspunde de acel document şi din punct de vedere al legalităţii acelui document. Concluzia este că, în sfârşit, am reglementat după atâţia ani situaţiile care generau atâtea probleme în administraţiile publice locale", a mai spus Deneş.

Potrivit raportului adoptat de Comisiile de resort ale Senatului, însuşit de plenul Senatului, "aprecierea necesităţii şi oportunităţii adoptării şi emiterii actelor normative aparţine exclusiv organelor deliberative, respectiv executive şi nu pot face obiectul controlului altor instituţii". "Întocmirea rapoartelor prevăzute de lege, contrasemnarea sau avizarea pentru legalitate şi semnarea notelor de fundamentare angajează răspunderea administrativă, civilă sau penală, după caz a semnatarilor, în cazul încălcării legii, în raport cu atribuţiile specifice", se mai arată în propunerea legislativă amendată şi adoptată de Senat.

Propunerea legislativă iniţiată de un grup de parlamentari PNL a fost susţinută în plenul Senatului de majoritatea grupurilor parlamentare, cu excepţia USR. "E nevoie ca fiecare funcţionar public să răspundă pentru actele pe care le semnează. Credem că şi primarul trebuie să răspundă la fel. Ceea este periculos în această iniţiativă este posibilitatea exonerării primarilor de răspunderea pe care le-o dă semnarea sau contrasemnarea actelor administrative. Cerem respingerea proiectului de lege", a afirmat senatorul USR Florina Presadă, conform Agerpres.

Senatul a adoptat propunerea legislativă, în calitate de cameră decizională, cu 97 de voturi pentru şi 8 voturi împotrivă.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.