stiripesurse.ro

 
DESCARCA APLICATIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
FII LA CURENT CU STIRILE DIN CATEGORIA TA PREFERATA: URMARESTE-NE

Tolontan pune punctul pe 'i': Cum cumpără George Soros presa

stareapresei.ro
tolontan

Jurnalistul Cătălin Tolontan a publicat pe blogul său un articol în care explică adevărul despre finanțarea de către ONG-uri a unor publicații sau anchete de presă.

„Pentru că, astăzi, orice finanțare nonprofit, fie că vine de la Soros sau de la alte fundații, este fluturată publicului sub forma ”ziariștii ăștia sunt vânduți”. Ei bine, oamenii trebuie să afle următoarele. Și să judece cu propria minte.

ULTIMA ORĂ - Ministrul Finanțelor, chemat de URGENȚĂ de Tudose la Guvern

  1. De când presa nu se mai poate finanța din ce cumpără publicul (precum ziarele, pe vremuri) și nici din publicitate, tot mai mult din presa de investigații și din reportajele de întindere se bazează pe formule nonprofit. Pretutindeni în lume.
  2. De ce nu se poate finanța presa din ce achită publicul? Nu se plătește accesul la unele siteuri? Ba da, dar sumele obținute sunt foarte mici. Vorba elvețienilor de la Ringier la o conferință internațională: ”Să nu ne mai prefacem că ne putem finanța redacțiile din abonamentele de pe net! Plata conținutului jurnalistic pe internet e ca sexul la 18 ani. Toată lumea vorbește despre el și nimeni nu îl face”.
  3. Teoria că oamenii ar plăti dacă presa ar fi mai bună e o iluzie. Dacă în SUA, Anglia, Franța, Mexic, România, Malaiezia și Norvegia e peste tot la fel înseamnă că asistăm la un fenomen sistemic, nu la dovada că e Tolontan tâmpit. Chiar dacă ziaristul Tolontan din România și din Spania și din Suedia e tâmpit, ceea ce nu neg, asta nu înseamnă că celelalte 100 de țări unde se întâmplă la fel nu arată, clar, o tendință.
  4. Bine, atunci de ce nu vă luați banii din publicitatea de pe net, care crește permanent, veți spune? Pentru că orice creștere este monopolizată de Google și Facebook. În SUA, piața cea mai dezvoltată din lume, 99% din sporul din publicitatea pe net a mers în 2016 la Google și Facebook. 99%!

În condițiile scăderii celor două surse majore de venituri, ce posibilitate de compensare rămâne presei?

Baza nonprofit. Adică finanțările care nu vor să obțină beneficiu de business, ci doar să susțină serviciul public al presei. Aici intră, în primul rând, televiziunile și radiourile publice.

În unele țări, ele își folosesc atât de bine banii, precum BBC în Marea Britanie, încât restul presei protestează că s-a ajuns la o concurență neloială.

BBC organizează concerte, evenimente culturale și face contracte de exclusivitate cu mari autori.

BBC dezvoltă zona de online cu o viteză imposibil de egalat de către cei care se chinuiesc să-și ia banii din cele două surse clasice: plata oamenilor și publicitate.

Dincolo de presa publică, ce înseamnă nonprofit pentru presa privată?

Donații.

Interzis în spitalele de stat, doctorul Burnei se întoarce în sala de operații: Cu cine va lucra profesorul acuzat de luare de mită și malpraxis

Sunt preferate donațiile de la grosul cititorilor, și nu de la fundații sau personalități-mecena. Dar iar ne întoarcem la sexul la 18 ani!

Există câteva încercări de succes, una în Olanda, de redacții mici care au strâns bani de la mulți oameni.

Cuvintele-cheie sunt ”câteva încercări” și ”redacții mici”.

Nu poți informa o societate prin ”câteva redacții mici”. Pentru că vei avea ”câteva știri sau investigații de nișă”!

Realitatea arată că Publica și alte proiecte cu adevărat importante la nivel global sunt finanțate de fundații, nu de un val entuziast de cititori.

Descinderea ANAF la RISE și la Hotnews tocmai asta viza. Să afle care sunt fundațiile și proiectele din care vin banii.

Operațiunea Fiscului e de o cruzime copilărească.

Pentru că fiecare proiect câștigător finanțat de ONG-uri e public!  (...)

Întrebarea e: e o compromitere să spui despre jurnaliști că sunt finanțați de ONG-uri? Ce se întâmpla dacă Soros sau FDSC, fondurile norvegiene, sau orice alt ONG finanțează investigații?

Oriunde s-ar întâmpla asta. Dacă Hotnews, gsp, RISE, Antena 3, Digi, Casa Jurnalistului, Decât o Revistă sau Centrul de Investigații Media câștigă granturi nonguvernamentale este asta compromițător?

Când primește granturi nonprofit nu înseamnă că jurnaliștii investighează ce vor ONG-urile, ci doar că ele asigură costurile unor proiecte, pe care redacțiile le dezvoltă liber și fără ca nimeni să știe la ce lucrează.

Nu e decât un alt model de a finanța serviciul public al presei, nu o schimbare a felului în care lucrează redacțiile.

Iar dumneavoastră publicul, cu toată sinceritatea, trebuie să vă decideți!”, scrie Tolontan pe blogul său.


CITESTE SI

EXQUIS.RO

REVISTABLOGURILOR.RO



Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.