Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Zeci de artişti fac apel la Iohannis şi Cioloş: 'Un gest care nu admite derogări...'

facebook.com
iohannis ciolos

Zeci de artişti şi antropologi semnează o scrisoare deschisă adresată mai multor oficiali, prin care solicită efectuarea demersurilor necesare pentru achiziţionarea sculpturii "Cuminţenia pământului", a lui Constantin Brâncuşi.

Vezi şi: Guvernul o întoarce 'ca la Ploiești': Pentru 'Cuminţenie' nu avem baza legală

Scrisoarea este adresată președinte lui Klaus Iohannis, premierului Dacian Cioloș, președintelui Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, președintelui Camerei Deputaților, Florin Iordache, guvernatorului Băncii Naționale, Mugur Isărescu, viceprimierului Vasile Dîncu, ministrului Culturii, Corina Șuteu, ministrului Educației, Mircea Dumitru, ministrului Afacerilor Externe, Lazăr Comănescu, președintelui Academiei Române, Ionel Valentin Vlad, președintelui Institutului Cultural Român, Radu Boroianu.

Potrivit semnatarilor, în urma unor cercetări de "brâncuşiologie", pe parcurul a 25 de ani, s-a stabilit că opera lui Constantin Brâncuşi este una care a iniţiat un curent artistic distinct. Operele "Cumințenia Pământului", "Sărutul", "Rugăciune", alcătuiesc un "triptic virtual ce enunță programul și principiile artistice ale sculptorului". "România posedă două din cele trei tripticuri de lucrări ce fundamentează o revoluție de magnitudine planetară în artele plastice de început de veac 20", se arată în scrisoare. Ca urmare, "apare imperativul implicării directe a Guvernului ca tripticul de lucrări din 1907, a cărei valoare culturală este inestimabilă, să nu fie descompletat prin înstrăinarea din patrimoniul public a Cumințeniei Pământului", mai scriu semnatarii scrisorii deschise.

Vezi şi: Liviu Dragnea îi lansează 10 întrebări-cheie lui Cioloș

Textul scrisorii deschise:

Începând din 1985, Institutul de Antropologie Francisc Rainer al Academiei Române a desfășurat cercetări de brâncușiologie instrumentate cu metode intensive, proprii antropologiei structurale și antropologiei simbolice.

Din anul 2010, ca urmare a cercetărilor amintite, deținem, în premieră mondială, date fiabile privind evaluarea culturologică a operei brâncușiene. În baza acestora, semnalăm în atenția forurilor competente că Brâncuși este inițiatorul unui curent artistic distinct în arta veacului 20, simbolismul hylesic (material), neidentificat anterior de studiile de istoria artei din lipsă de metodă.

Ceea ce propune în mod concret Brâncuși este un nou limbaj în plastică cu două determinări distincte față de arta academică de care se detașează: (a) Un limbaj plastic de sorginte rurală al cărui principal principiu de codificare sau de discurs este materia, nu forma (sculptura înțeleasă ca limbaj precumpănitor al materiilor mai curând decât al formelor).[1] (b) Pe de altă parte, compoziția brâncușiană este centrată pe articularea de discurs etic, nu atât pe discurs estetic (arta înțeleasă ca instituție precumpănitor a eticului mai curând decât a esteticului).[2] Niciun alt curent artistic al veacului XX nu și-a asumat un program deopotrivă de ambițios.

Este demonstrat că lucrările ce inaugurează, în 1907, opera matură a sculptorului, respectiv Cumințenia Pământului, Sărutul, Rugăciune, alcătuiesc un triptic virtual ce enunță programul și principiile artistice ale sculptorului.

Afirmațiile plastice conținute în tripticul din 1907 sunt atât de importante încât Brâncuși a ținut să le repete și dezvolte prin intermediul unui al doilea triptic virtual, Doamna Eugene Meyer Jr., Adam și Eva, Vrăjitoare, inițiat în 1916, lucrări aflate în muzee americane.

Mai mult, opera brâncușiană se încheie în 1937, prin Ansamblul de la Târgu Jiu, ce rescrie în registrul monumental afirmațiile tripticului din 1907.

În concluzie: România posedă două din cele trei tripticuri de lucrări ce fundamentează o revoluție de magnitudine planetară în artele plastice de început de veac 20.

Ca prim pas, apare imperativul implicării directe a Guvernului ca tripticul de lucrări din 1907, a cărei valoare culturală este inestimabilă, să nu fie descompletat prin înstrăinarea din patrimoniul public a Cumințeniei Pământului. În circumstanțele date, acesta este un imperativ pentru orice guvern, din orice țară – un gest care nu admite derogări.

Contribuțiile menționate sunt de utilitate imediată în elaborarea politicilor pe valorificare culturală și de marketing a patrimoniului de artă abstractă de filiație brâncușiană. Se pot anticipa credibil sporiri explozive ale cotelor artiștilor de orientare hylesică, români și străini, consolidarea statutului instituției artei în percepția publică, o tonifiere a procesului de evaluare critică. Ca preambul necesar, se impune recalibrarea strategiilor de prezervare și valorificare a patrimoniului național de sculptură abstractă de fliație brâncușiană.[3]

Cu deosebită considerație,

Dr. Matei Stîrcea-Crăciun, antropolog, IAFR

Virgil Ștefan Nițulescu, Președintele Rețelei Naționale a Muzeelor

Prof. Dr. Petru Bejan, Facultatea de filosofie, Universitatea Al. I. Cuza

Doru Strâmbulescu, Manager, Centrul de Cercetare Constantin Brâncuși

Mircea Roman, artist plastic

Marian Zidaru, artist plastic

Victoria Zidaru, artist plastic

Nicolai Mirodoni, artist plastic

Florentina Voichi, artist plastic

Ștefan Siminic, artist plastic

Gheorghe Nicolae Jac, artist plastic

Alexandru Siminic, artist plastic

Vlad Ciobanu,artist plastic

Alexandrina Siminic, artist plastic

Titi Ceară, artist plastic

Laurențiu Mogoanu, artist plastic

Alexandrina Căzănaru, artist plastic

Zoe Pop, muzeograf, artist plastic

Dan Gavriș, artist plastic

Cristian Pentelescu, artist plastic

Nicolae Stoian, artist plastic

George Oliv, artist plastic

Sorin Ienulescu, artist plastic

Ioan Medruț, artist plastic

Răzvan Mincu, artist plastic

Bogdan Breza, artist plastic

Simona Tănăsescu, artist plastic

George Tănase, artist plastic

Dumitru Cozma, artist plastic

Margarita Iuca, artist plastic

Aurel Vlad, artist plastic

Lucian Butucariu, artist plastic

Marcel Nuțu, artist plastic

George Damian, artist plastic

Simona Sas, artist plastic

Dinu Săvescu, artist plastic

Vergi Suciu, artist plastic

Gheorghe Vasiliu, artist plastic

Prof. Dr. Gheorghiță Geană, antropolog, IAFR

Dr. Marin Constantin, antropolog, IAFR

Dr. Ștefan Dorondel, antropolog, IAFR

[1] Civilizația rurală are ca vocație producția de materii, în timp ce rafinarea formelor își atinge apogeul în civilizațiile urbane.

[2] Arta în sens universal și atemporal, arta marilor civilizații rurale este instituție cardinală a eticului, pe când arta moștenită de la Renaștere, catalizată de mentalul urban, aureolează eticul prin transfer în estetic

[3] Lucrări de referință pe tema simbolizării hylesice:

Matei Stîrcea-Crăciun, Tratat de hermeneutică a sculpturii abstracte, Perspectiva endogenă, BRÂNCUȘI SIMBOLISMUL HYLESIC, Ed. ICR/ Editura Brâncuși, 2016.

Matei Stîrcea-Crăciun, Brâncuși – Limbajele materiei, Simbolism hylesic, Studiu de hermeneutică a sculpturii abstracte, Ed. Anima, 2010.

Matei Stîrcea-Crăciun, Paul Neagu – Nouă stațiuni catalitice, Studiu de hermeneutică a sculpturii abstracte, Simbolsimhylesic, Ed. Triade/Brumar, (2003) 2013.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.