60% dintre consumatori recunosc că plătesc pentru cel puţin un abonament lunar pe care nu îl utilizează, în timp ce 44% au mai mult de 2 servicii active, iar 55% dintre respondenţi spun că inteligenţa artificială le influenţează obiceiurile privind cheltuielile, potrivit unui raport publicat de banca digitală Revolut, bazat pe date interne şi un studiu realizat de Dynata.
Peste un sfert apelează la IA ca să economisească bani în sezonul sărbătorilor de iarnă. De asemenea, o nouă tendinţă se afirmă - „turismul de evadare”, menţionat de 35% dintre români care intenţionează să călătorească special pentru a elibera presiunea psihologică şi a se deconecta de stresul cotidian.
Revolut, compania fintech globală cu peste 65 de milioane de clienţi în toată lumea şi peste 4,5 milioane în România, a dat publicităţii un nou raport, bazat pe date interne şi un studiu realizat de Dynata, evidenţiind tendinţele în finanţele personale, în 2025, şi perspectivele pentru 2026. Datele arată că, în abordarea bugetelor personale, românii se bazează tot mai mult pe tehnologie şi pe automatizare, în timp ce bugetarea manuală scade ca importanţă.
”Pe măsură ce costul vieţii creşte, definiţia bunăstării financiare se schimbă. Confruntaţi cu majorări ale taxelor, incertitudine economică şi austeritate, 34% dintre respondenţi menţionează că, în 2026, obiectivul lor principal este de a lua decizii financiare mai inteligente, în timp ce 23% îşi propun să îşi dezvolte activ activele financiare, mai degrabă decât să economisească”, arată Revolut.
Raportul Revolut scoate la iveală faptul că românii nu au suficientă claritate asupra cheltuielilor zilnice. Deşi 44% dintre români recunosc că au unul sau două abonamente lunare - de la streaming (38%) la fitness (12%) - eficienţa financiară rămâne o problemă.
60% declară că plătesc pentru cel puţin un abonament pe care nu îl folosesc.
35% refuză să anuleze aceste servicii neutilizate, temându-se că „le-ar putea fi de folos mai târziu”.
Datele Revolut sugerează nevoia unei vizibilităţi mai bune, instrumentele de urmărire a plăţilor recurente devenind esenţiale pentru cei 48% dintre respondenţi care cheltuiesc lunar sub 100 lei pe aceste servicii. Conform datelor interne Revolut, în 2025, românii au cheltuit în medie 60 de lei/tranzacţie pentru abonamente şi plăţi recurente pentru utilităţi, efectuând aproape 39 de milioane de tranzacţii către diferiţi furnizori pentru a plăti internetul, telefonia mobilă, abonamentele la diversele servicii de streaming sau cablu tv.
”2026 se anunţă a fi anul cheltuielilor inteligente. „Noua mantră” a societăţii este din ce în ce mai mult legată de inteligenţa artificială, 55% dintre respondenţi recunoscând că inteligenţa artificială le influenţează comportamentul de consum. 26% folosesc inteligenţa artificială special pentru a economisi bani când achiziţionează cadourile pentru Crăciun şi fac cumpărăturile pentru finalul anului. În timp ce rata de adopţie creşte, 15% se tem că inteligenţa artificială nu se va potrivi cu propriile gusturi şi preferinţe, iar 12% invocă îngrijorări legate de confidenţialitatea datelor”, arată Revolut.
Raportul mai arată că, după ce în anii de după pandemia de COVID-19 ne-am confruntat cu un val de „călătorii din răzbunare”, anul 2026 va fi definit ca unul al „turismului de evadare” - călătoriile sunt văzute ca un mod de a lua o pauză de la poverile financiare şi mentale zilnice.
35% dintre respondenţi ar călători pentru a elibera presiunea psihologică.
13% călătoresc special pentru a scăpa de grija facturilor şi a responsabilităţilor financiare.
Datele Revolut indică faptul că, deşi destinaţiile tradiţionale precum Grecia, Bulgaria şi Italia rămân populare, există un interes tot mai mare pentru destinaţiile exotice precum Japonia, Thailanda sau Vietnam, deoarece consumatorii caută deconectarea totală.
„Datele din studiile comandate de noi ne arată că 43% dintre oameni îşi doresc, pentru anul viitor, mai multă disciplină financiară, iar 23% caută instrumente digitale pentru a automatiza gestionarea averii lor. Fie că este vorba de utilizarea inteligenţei artificiale sau de integrarea multiplelor servicii financiare într-o singură aplicaţie pentru gestionarea cheltuielilor şi a nevoilor legate de călătorii, suntem alături de clienţii noştri pentru a-i ajuta să treacă de la anxietatea financiară la un control financiar superior în 2026”, a declarat Florina Moisei, director general la Revolut Bank UAB Vilnius Sucursala Bucureşti.
În privinţa investiţiilor, studiul Revolut arată că românii îşi doresc să perfecţioneze obiceiurile de investiţii în anul următor. Tendinţa este de a se îndepărta de speculaţii şi să treacă la investiţii pe termen lung, axate pe obiective. Un aspect încurajator este dat de reducerea percepţiei că există un decalaj de încredere în investiţii între sexe. 39% dintre respondenţi consideră că femeile sunt cel puţin la fel de pricepute la investiţii ca şi bărbaţii. Datele interne Revolut susţin concluziile. În octombrie 2025, numărul femeilor din România care au investit cu Revolut a crescut cu 25% faţă de 17% pentru bărbaţi, iar suma totală investită de femei a crescut cu 87% pentru acestea, faţă de 67% pentru bărbaţi.
„Asistăm la o maturizare a pieţei locale, cei interesaţi de investiţii făcând tranziţia de la speculaţii la investiţii documentate. În timp ce 32% dintre români menţionează lipsa fondurilor, iar 21% consideră că nu au informaţiile necesare pentru a începe să investească, prioritatea noastră este democratizarea accesului unei diversităţi de profiluri de investitori la aceste instrumente”, comentează Tamer Nurla, director general adjunct al Revolut Bank UAB Vilnius Sucursala Bucureşti.
44% dintre români au 1 sau 2 abonamente lunare la diverse servicii. 38% la servicii de streaming, 28% la telefonie mobilă sau internet, 12% la săli de fitness; 11% la jocuri video/ platforme de gaming. 48% cheltuiesc sub 100 de lei pe lună pe aceste servicii; 29% între 100 şi 500 de lei/lună. 60% declară că plătesc degeaba cel puţin un abonament lunar; 35% spun că nu îl opresc deoarece ar putea să îl folosească mai târziu”, se arată în raport.
32% dintre români se plâng că nu deţin suficiente fonduri suplimentare peste nevoile cotidiene pentru a investi. 21% nu au suficiente informaţii şi cunoştinţe. 19% se tem de pierderea banilor investiţi. 10% nu au un obiectiv clar 10% spun că nimic nu îi opreşte. 9% nu se simt motivaţi să investească.
39% dintre respondenţi consideră că femeile sunt cel puţin la fel de pricepute ca bărbaţii în a investi. Cei care susţin contrariul - 33%.
În ceea ce priveşte controlul asupra bugetului personal, 43% dintre respondenţi ar vrea să fie mai disciplinaţi (autocontrol), 33% să fie mai educaţi financiar ca să îşi ţină finanţele sub control, 23% să folosească instrumente digitale care să îi ajute cu servicii diverse (investiţii, economii), 17% sprijin din partea familiei, apropiaţilor pentru a-şi gestiona mai bine banii.
26% dintre români spun că folosesc IA ca să economisească bani în luna cadourilor; 19% ca să fie mai creativi; 15% de curiozitate; 14% ca să economisească; 16% nu folosesc deloc AI pentru cumpărături.
55% dintre respondenţi recunosc că IA le influenţează comportamentul de consumator şi modul în care cheltuiesc într-o măsură mai mică sau mai mare faţă de anul trecut, faţă de 32% care spun că nu a crescut influenţa IA asupra acestor aspecte ale vieţii financiare.
Cea mai mare reţinere/ temere faţă de IA: că nu le-ar putea nimeri gusturile (15%), confidenţialitatea datelor (12%), 10% că le-ar lua plăcerea de ghici ceea ce este mai potrivit; 21% nu au niciun fel de grijă.
35% dintre respondenţi spun că ar pleca într-o călătorie ca să se elibereze de presiunea psihică. 13% ca să scape de grija facturilor şi a responsabilităţilor financiare. 12% de stresul de la locul de muncă; 5% pentru a uita de sarcinile din familie. 28% spun că nu fug în vacanţă ca să scape de responsabilităţi.
Obiective financiare pentru 2026:
34% dintre respondenţi vor să fie mai atenţi şi mai inteligenţi cu deciziile lor financiare
23% vor să înveţe să-şi sporească averea/ activele financiare
22% să reducă din cheltuieli (mai puţin cele legate de copii)
17% să cheltuiască mai puţin cu ieşirile în oraş
15% să reducă din cheltuieli (mai puţin cele turistice)
14% să se lase mai puţin influenţaţi de trendurile promovate prin social media
Revolut Bank UAB este o bancă europeană licenţiată, cu sediul central în Lituania, autorizată şi supravegheată de Banca Lituaniei şi de Banca Centrală Europeană (BCE). A fost lansată în 2015, în Regatul Unit, peste 65 de milioane de clienţi din lume folosesc zeci de produse Revolut şi realizează mai mult de un miliard de tranzacţii pe lună, la nivel global.

































Comentează