Federația Europeană a Comercianților de Energie (EFET) și-a exprimat îngrijorarea cu privire la o posibilă discriminare a utilizatorilor de gaze în urma unui acord pe 13 ani între Bulgaria și Turcia privind accesul la rețeaua de gaze din Turcia, scrie icis.com.
Într-o scrisoare adresată Comisiei Europene și furnizorului bulgar de stat Bulgargaz, văzută de ICIS, EFET a declarat că termenii înțelegerii dintre Bulgargaz și compania turcă de gaze BOTAȘ integrată vertical vor oferi "condiții de piață suboptimale" altor comercianți licențiați de gaze.
Bulgargaz a semnat la 3 ianuarie un acord pentru a avea acces la rețeaua de gaze din Turcia sau la terminalele GNL, care sunt operate integral sau parțial de BOTAS și la volume de import de până la 1,5 miliarde de metri cubi (mc)/an.
Termenii integrali ai acordului nu au fost divulgați, dar EFET se teme că doar Bulgargaz ar avea acces la volumele provenite din Turcia, împiedicând alte companii active în regiune să intre pe piața turcă.
EFET a ridicat, de asemenea, o serie de alte preocupări majore legate de:
– absența unui acord de interconectare între Bulgaria și Turcia pentru punctul de interconectare Strandzha 1-Malkoclar, unde se preconizează că gazul va fi exportat din Turcia în Bulgaria;
– lipsa de transparență cu privire la schimbul de informații între BOTAS și operatorul bulgar de transport și de sistem bulgar Bulgartransgaz;
-lipsa procedurilor și a normelor de funcționare pe care BOTAS și Bulgartransgaz ar fi trebuit să le convină de comun acord;
– întârzierile BOTAS în punerea în aplicare a protocoalelor tehnice esențiale necesare pentru funcționarea corectă a fluxurilor, inclusiv punerea în aplicare a protocolului de comunicare Edig@as pentru schimburile de date, oferirea de capacități întreruptibile pe punctul de frontieră Strandzha 1-Malkoclar, introducerea ciclurilor de renominare, utilizarea unităților energetice și redefinirea zilei gaziere în Turcia pentru a facilita alocarea capacităților și nominalizările la frontieră.
Dreptul exclusiv al Bulgargaz de a accesa terminalele din Turcia a fost un exemplu de ajutor de stat și împotriva principiilor pieței, au declarat mai multe surse pentru ICIS.
O sursă a întrebat "de ce alte companii nu au avut voie să semneze oferte similare sau cel puțin să lase infrastructura turcească să fie deschisă tuturor participanților".
Surse au declarat că Bulgartransgaz și BOTAS trebuie să semneze un acord de interconectare pentru a permite fluxuri transfrontaliere la punctul de frontieră Strandzha 1-Malkoclar.
Comentează