În timp ce la nivel național scandalul microbuzelor școlare electrice finanțate prin PNRR scoate la iveală prețuri considerate exorbitante – în jur de 200.000 de euro pentru un vehicul –, municipiul Buzău se evidențiază printr-un nou record. Primăria condusă de Constantin Toma (PSD) a achiziționat, în 2024, 20 de microbuze electrice și tot atâtea stații de încărcare, pentru suma totală de 24,5 milioane lei, echivalentul a aproape 5 milioane de euro.
UPDATE. Ce spune primarul Constantin Toma
Defalcat, fiecare pachet microbuz + stație de încărcare a costat în jur de 245.000 de euro, ceea ce ridică valoarea efectivă a unui microbuz electric la 220.000 de euro fără TVA, dacă se scade prețul estimativ al unei stații (aproximativ 25.000 de euro).
Cum s-a făcut achiziția
Contractul a fost lansat în iunie 2024 și semnat în decembrie, conform datelor din SEAP și unei postări publice a primarului Constantin Toma pe Facebook. Procedura a atras trei oferte, iar câștigătoare a fost declarată firma Anadolu Automobil ROM, importator oficial al microbuzelor turcești Karsan Jest.
Vehiculul achiziționat are 5,8 metri lungime, autonomie maximă de 210 kilometri și poate transporta 22 de pasageri, potrivit producătorului.
Până acum, au ajuns la Buzău doar 12 din cele 20 de microbuze, aflate în probe tehnice. Conform planului, ele vor transporta dimineața și după-amiaza elevii buzoieni, iar în restul zilei vor fi folosite și pentru alți călători pe traseele din oraș.
Stațiile de încărcare, mai scumpe decât în comune
Calculul redacției ȘansaNews arată că prețul stațiilor incluse în contractul de la Buzău a fost mult peste media pieței. În județ, comunele Merei și Pătârlagele au montat stații similare la prețuri cuprinse între 23.700 și 24.000 de euro bucata, conform declarațiilor primarilor Ștefan Chircă și Ion Gherghiceanu. La Buzău, însă, media rezultată este de aproape 25.000 euro, fără detalierea exactă a costurilor.
Context național: prețuri umflate peste tot
Situația nu este singulară. Analiza SEAP arată că și alte orașe au cumpărat același model de microbuz, cu tot cu stație, la prețuri similare: 243.000 – 246.000 de euro la Botoșani și Galați. Diferențele sunt date de numărul de unități achiziționate, însă toate contractele depășesc semnificativ pragul considerat „normal” de Comisia Europeană – circa 78.000 de euro per microbuz.
Primarul Toma: „Nu suntem în vizor, revin cu datele exacte”
Contactat de presă, primarul Constantin Toma a precizat că achiziția de la Buzău nu face obiectul niciunei verificări în contextul controalelor declanșate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Edilul a recunoscut însă prețul ridicat:
„Primăria Buzău a achiziționat cu fonduri din PNRR 20 de microbuze electrice, dintre care 12 au fost deja livrate. Acestea nu au intrat încă pe traseu, sunt în probă. Avem 380 de copii înscriși cărora le vom asigura transportul de acasă la școală. În timpul zilei, microbuzele vor intra și pe traseele din oraș. (…) Costul lor este undeva la 250.000 de euro, cu tot cu stațiile de încărcare. Nu am acum exact prețul și toate datele, revin mâine cu toate informațiile. Nu a fost nevoie de o cercetare cu privire la costul prea mare al acestor microbuze”, a declarat primarul.
Comentează