Ajutorul de deces în 2025 poate ajunge până la 8.620 lei. Cine primește banii și ce acte sunt necesare

Autor: Alice Draghici

Publicat: 07-11-2025 13:05

Article thumbnail

Sursă foto: www.impact.ro

Ajutorul de deces, acordat de Casa Națională de Pensii Publice, este un sprijin financiar unic destinat acoperirii cheltuielilor de înmormântare. În 2025, valoarea acestui ajutor crește semnificativ, iar banii pot fi solicitați atât în cazul decesului unui pensionar sau asigurat, cât și atunci când moare un membru de familie neasigurat. Procedurile, termenul de plată și documentele necesare sunt stabilite prin lege și trebuie respectate pentru a putea primi suma.

Conform Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru 2025 (Legea nr. 10/2025), cuantumul ajutorului de deces este:

• 8.620 lei – pentru decesul unui asigurat sau pensionar;

• 4.310 lei – pentru decesul unui membru de familie neasigurat.

Suma nu poate fi mai mică decât câștigul salarial mediu brut utilizat în fundamentarea bugetului asigurărilor sociale.

Cine poate solicita ajutorul

Indemnizația se acordă unei singure persoane care dovedește că a suportat cheltuielile de înmormântare. Beneficiarul poate fi:

• soțul/soția supraviețuitor;

• copilul;

• părintele;

• orice altă persoană fizică sau juridică ce a plătit costurile funerare.

Ajutorul se acordă în următoarele situații:

  • decesul unui asigurat ori pensionar;

  • decesul unei persoane care a avut calitatea de asigurat în ultimele 6 luni;

  • decesul unei persoane aflate în concediu pentru creșterea copilului;

  • decesul unui membru de familie al asiguratului/pensionarului, chiar dacă acesta nu era asigurat sau pensionar.

Termene și plată

Ajutorul de deces se achită în cel mult 3 zile lucrătoare de la depunerea documentelor. Plata este făcută de casa teritorială de pensii în funcție de domiciliul persoanei decedate sau al solicitantului, după caz.

După acordarea sumei, pe verso-ul certificatului de deces original se înscrie mențiunea „Achitat”, cu dată, semnătură și ștampilă.

Termenul general de solicitare este de 3 ani de la data decesului.

Documente necesare pentru persoană fizică

Pentru a primi ajutorul, solicitantul trebuie să depună:

• cererea tip pentru ajutor de deces;

• certificatul de deces (original + copie);

• actul de identitate al solicitantului (original + copie);

• acte de stare civilă care dovedesc rudenia (după caz);

• documente care arată cheltuielile funerare (facturi, bonuri);

• dovada calității de asigurat sau pensionar a celui decedat (dacă este cazul);

• adeverință privind continuarea studiilor, pentru copii cu vârsta 18–26 ani (dacă este cazul);

• document medical pentru persoanele inapte peste 18 ani (după caz);

• declarație pe propria răspundere că defunctul membru de familie nu era asigurat/pensionar;

• procură specială (dacă altcineva depune actele);

• extras de cont (dacă plata se face prin bancă).

Acte necesare pentru persoană juridică

Dacă ajutorul este solicitat de o firmă de pompe funebre sau altă persoană juridică:

• cererea pentru ajutor de deces;

• certificatul de deces (original + copie);

• împuternicire legală pentru reprezentant;

• act de identitate al reprezentantului;

• documente care arată că persoana juridică a achitat cheltuielile funerare;

• contract de prestări servicii, dacă este cazul;

• procură specială pentru încasarea sumei;

• dovada calității de asigurat a defunctului (după caz);

• extras de cont.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri