Fluxul de mărfuri chinezești, care au venit în Rusia pentru a le înlocui pe cele occidentale, salvând economia de penurie și sancțiuni, continuă să scadă rapid, în ciuda solicitărilor Kremlinului de a crește comerțul reciproc.
La sfârșitul lunii septembrie, exporturile Chinei către Federația Rusă în yuan s-au prăbușit cu 21%, informeaz[ Reuters, citând date de la vama chieneză.
Luna trecută, Rusia a primit bunuri chinezești în valoare de 63,11 miliarde de yuani, sau 8,85 miliarde de dolari, cel mai mic volum din februarie.
Scăderea livrărilor chinezești, care a început la începutul anului, se accelerează:
în iulie a fost de 8,6% de la an la an, în august - 16,4%.
cumulat, timp de 9 luni, importurile de bunuri din China au scăzut cu 10,6%.
Achizițiile de materii prime rusești ale Chinei, care au scăzut la începutul anului, au început să se redreseze în toamnă: după o scădere de 8,8% în ianuarie-august, în septembrie au crescut cu 3,8% în termeni anuali.
Îngrijorare la Kremlin
Declinul comerțului ruso-chinez a provocat îngrijorare în Kremlin, care înțelege pe deplin dependența sa de Beijing, au declarat surse apropiate autorităților ruse pentru Reuters în august.
"China nu se comportă ca un aliat", se plânge unul dintre sursele agenției.
"Uneori ne dezamăgește și oprește plățile, alteori ne încasează și alteori pur și simplu ne jefuiește."
China furnizează cea mai mare parte din veniturile din exporturi ale Rusiei, iar tehnologia sa este esențială pentru complexul militar-industrial, a declarat o altă sursă pentru Reuters: "Fără ele, nu am fi putut produce o singură rachetă, nici o singură dronă, iar întreaga economie s-ar fi prăbușit cu mult timp în urmă. Dacă ar vrea, războiul s-ar fi încheiat".
Potrivit interlocutorilor agenției, creșterea comerțului cu China a fost una dintre cererile cheie cu care președintele Vladimir Putin a zburat la Beijing la începutul lunii septembrie.
O altă problemă...
Problemele cu aprovizionarea chineză sunt exacerbate de ambuteiajele de la granița cu Kazahstan, care a înăsprit controalele camioanelor pentru bunurile sancționate din septembrie.
Drept urmare, la începutul lunii octombrie, peste 7 mii de camioane s-au adunat la punctele de trecere a frontierei, iar ambuteiajul lor s-a întins pe kilometri.
După cum a scris ziarul Kommersant, ofițerii vamali kazahi "desfășoară" orice încărcătură cu microcircuite și mașini, motiv pentru care companiile de logistică încearcă să redirecționeze camioanele către alte rute - prin Orientul Îndepărtat și Mongolia.
Comentează