Senatorul PMP Vasile Cristian Lungu: Gratuitatea Manualelor, o idee falsă în România

Autor: Elena-Adriana Marinescu
Publicat: 13-10-2017 17:11
Actualizat: 13-10-2017 21:36

În data de 10 octombrie 2017, Senatorul Cristian Lungu a formulat în ședința de Senat o interpelare către Ministrul Educației Liviu Marian Pop, care are ca obiect Legea Manualelor prin care cere lămuriri cu privire la amendamentele vagi aduse proiectului de lege.

Potrivit unui proiect de lege inițiat de Ministrul Educației Liviu Marian Pop, manualele școlare vor fi oferite elevilor din învățământul preuniversitar în format PDF, în variantă digitală sau în format letric. Noutatea apare în modalitatea de obținere a manualelor: condiția de a obține un manual gratuit este realizarea unei solicitări scrise de către elevi sau părinți cu  minimun 6 luni înaintea începerii anului școlar. În realitate, problema cu care se confruntă familiile care au copii înscriși în sistemul de învățământ de stat este inexistența manualelor pe băncile elevilor în prima zi de școală. În România, anii 2014, 2015, 2016 și 2017 au însemnat pentru mulți copii dezamăgire; în acești ani copiii românilor au început prima zi de școală fără vreun manual pe masă.

În anul 2014, peste 400 de mii de elevi au așteptat mai mult de două luni să primească manualele obligatorii, iar în tot acest timp, fișele de lucru au fost singura sursă de ajutor venită, bineînțeles, din resursele părinților. În centrul țării, în Sibiu, cât și în Bucureși, dascălii au fost nevoiți să aștepte copiii de clasa întâi cu o carte de povești pe bancă, în locul abecedarului. Mai mult decât atât, senatorul Cristian Lungu aduce la cunoștința Ministrului Educației câteva exemple bune de urmat în ceea ce privește Legea educației: ” Politicile guvernate în state precum: Italia, Austria, Cipru, Grecia și Germania permit ca manualele utilizate în școli, licee și anumite universități să fie gratuite și mai mult decât atât, statele menționate dețin numeroase proiecte și modele dedicate soluționării problemei manualelor în școli, cum ar fi programul: Open Educational Resources, inițiat în SUA cu scopul de a realiza accesul gratuit  asupra materialelor de studiu și de a încuraja de asemenea și conceptul de ”schimb”. Părinții din România sunt nevoiți să cheltuie în fiecare an sume considerabile la solicitările cadrelor didactice pentru achiziționarea altor culegeri, manuale, fișe de lucru, față de cele inițiale din principalul motiv al inexistenței fizice al manualelor cât și din cauza riscului ca mulți elevi să rămână fără manuale în comparație cu ceilalți colegi care au primit manuale.

Din păcate, situația din ultimii ani din România pare că nu a evoluat în comparație cu celelalte state. Mai mult, proiectul de lege actual pe tema manualelor școlare nu pare să aducă modificări modelului precedent; ci pare să îngreuneze și mai mult procesul de educație:

(1)”solicitarea scrisă a elevului, părinților sau a profesorilor cu minimum 6 luni înaintea începerii anului școlar” este o măsură birocratică și de durată care poate aduce erori;

(2)”manual în format pdf”și (3) ”manual în varianta digital interactivă”: în aceste două situații mulți copii vor fi marginalizați prin lipsa aparatelor tehnologice, instrumentelor specifice, cât și din cauza poziționării geografice (zonele rurale, fără acces la internet), iar varianta de a printa manualul va fi mult mai costisitoare din punct de vedere financiar față de opțiunea de a achiziționa manualul din Librării.

” În acest context, nu se poate face economie prin transformarea manualului tradițional într-un simplu pdf doar pentru ideea de modernizare. O investiție de viitor trebuie făcută, fără discuție, în educație, prin politici clare care să perimită accesul la gratuitate asupra Manualelor cât și al auxilialelor din școlile din România, fără alte abateri și tergiversări.”, susține senatorul Cristian Lungu.