Un nou scandal monstru în Armată. Modernizarea avioanelor IAR 99 Șoim ajunge in instanță. Suspiciuni de conflict flagrant de interese

Autor: Denisa Miron, Colaborator
Publicat: 22-03-2019 17:43
Actualizat: 22-03-2019 17:53

Armata Română este zguduită de un nou scandal major. După problemele mari din zona navală, o problemă mare a apărut și în zona aviației. Ministerul Economiei a solicitat de urgenţă clarificări de la Avioane Craiova după ce compania a selectat pentru programul de modernizare IAR 99 Super Şoim o firmă ce apare în CV-ul directorului general, Dragoş Sandu. Ulterior într-o intervenție la B1TV ministrul Niculae Bădălău a anunțat că a trimis Corpul de control la Avioane Craiova în urma scandalului care pare încet încet să depășească granițele României.

Pe 16 ianuarie a apărut informația că Avioane Craiova a selectat compania CMC Electronics Aurora LLC (parte a CMC Electronics, o companie canadiană deținută de grupul Esterline Technologies) pentru procesul de circa 124 de milioane de euro de modernizare a aeronavelor IAR 99 la standardul Super Șoim - pentru a fi folosite ca avioane de antrenament pentru viitorii piloți de F-16. 

La procedură ar mai fi participat  atât Lockheed Martin (producătorul F-16), cât și Elbit - companie israeliană care în trecut a mai lucrat cu Avioane Craiova pentru modernizarea avioanelor IAR 99 la standardul „Șoim”. Drept urmare a deciziei Avioane Craiova, compania Elbit a formulat o contestație în instanță. 

Ulterior, în presă a apărut informația că directorul general Avioane Craiova, Dragoş Sandu, a urmat în perioada 2009-2012, conform CV-ului personal postat pe site-ul companiei, un curs de specializare la Universitatea din Quebec în colaborare cu firma CMC Electronics - Esterline. 

Mai mult, bursa.ro scria că directorul Avioane Craiova ar fi încălcat procedurile cererii de oferte, oferta companiei CMC Electronics venind pe e-mailul acestuia și nu în plic precum a celorlalte companii interesate.

Procedura nu ar fi fost respectată:

Oferta prezentată de ELBIT a fost respinsă pe 01.12.2018. Această respingere este considerată de ELBIT ca fiind atacabilă din cauza unor vicii de procedură.

Litigiul are loc între ELBIT Systems Ltd și Avioane Craiova SA (ca principal contractor, cel care derulează achiziția);

Contestația a fost înregistrată la Tribunalul București – Secția de Contencios Administrativ. Procesul se referă la "achiziția publică a unui program de transformare a avionului de luptă IAR-99 în IAR-99-Super SOIM (numit Program Mid-Life Upgrade). Cererea de oferte a fost inițiată de Avioane Craiova SA la date 08.11.21018.

Oferta:

• toate ofertele depuse au fost solicitate să fie trimise pe hârtie, într-un plic închis, la un termen limită stabilit.

• Potrivit publicației Gazeta de Sud, au fost in total 4 oferte.

• după termenul limită, a fost prezentată de către Dragos Sandu, director general al Avioane Craiova SA, o scrisoare trimisă online prin e-mail.

• Procedura a devenit astfel total viciată în loc să fie nediscriminatorie, egală, transparentă și echitabilă pentru toți participanții.

Iar procedura de deschidere a ofertelor pare ireală:

• nu a fost executată din punct de vedere legal, în ceea ce privește calendarul și transparența - Dragos Sandu – director general al Avioane Craiova SA a prezentat el însuși un e-mail pe computerul său – email din partea CMC, lucru contrar procedurii.

• ELBIT a contestat și obiectivitatea comitetului de selecție, bazat pe experiența reală a companiei CMC (fără experiență în F16, fără experiență în România) și riscul asociativ al unui program de 124 milioane EURO.

Avioanele IAR 99 modernizate, folosite ca avioane de antrenament pentru trecerea la F16. Valoarea programului? 124 milioane de euro

În iunie 2018 Ministerul Apărării a solicitat aprobarea Parlamentului pentru un program de 124 de milioane de euro de modernizare a 10 avioane IAR-99 Standard și 11 IAR-99 Șoim vor la standardul „Super Șoim”, în vederea pregătirii piloților pentru trecerea către noile avioane de luptă multirol.
Potrivit acestuia, în dotarea actuală a Ministerului Apărării Naţionale se află 10 aeronave şcoală IAR-99 Standard (în configuraţia de bază, clasică de la nivelul anului 1989) şi 11 aeronave IAR-99 Şoim (modernizate cu sistem de avionică la nivelul anului 1996, folosite pentru a facilita instruirea pe aeronavele MiG-21 LanceR).

Scrisoarea MApN specifică faptul că programul de modernizare a 21 de avioane IAR-99 la configurația Super Șoim a fost aprobat în 4 aprilie 2018 de către CSAT, iar fondurile estimate necesare derulării şi realizării programului sunt de 124 milioane de euro fără TVA.
IAR 99 este un avion subsonic militar românesc, produs de Avioane Craiova SA. Întrebuințarea principală este aceea de avion de antrenament capabil să asigure misiuni de atac la sol (CAS - close air support), precum și misiuni de recunoaștere.

Forțele Aeriene Române au în dotare, în prezent, 12 avioane de vânătoare F-16 cumpărate din Portugalia. Avioanele nu au fost noi, sunt de tipul block 15 A/B și, după achiziționarea de către România, au fost trecute printr-un proces de modernizare de tip MLU (Mid-Life Upgrade) care le-a adus la zi din multe puncte de vedere al avionicii și elementelor tehnice. 

Cele 12 avioane sunt staționate la Baza Aeriană 86 Borcea și formează escadrila 53 Warhawks. Contractul pentru cele 12 avioane F16, modernizarea lor și alte elemente logistice a fost semnat de România cu Portugalia în 2013 și a avut o valoare de circa 628 milioane euro cu tot TVA. Primele nouă aeronave din escadrila de 12 avioane multirol incluse în acordul româno-portughez au intrat în dotarea Forțelor Aeriene Române în anul 2016, iar următoarele trei în 2017.

În iulie 2018 fostul ministru al Apărării anunța că România va mai cumpăra încă cinci avioane F-16 second-hand de la Portugalia, patru aparate cu comandă simplă și unul cu dublă comandă. Pe lângă acestea, ministrul Mihai Fifor mai declara că România are în plan achiziția a altor 36 de avioane F-16, dar fără să dea detalii despre variantă, dacă vor fi noi sau nu și de unde ar putea fi acestea achiziționate.