Parchetul General, între 'Înţelepciunea lui Solomon' şi 'Armăsarul lui Licu'

Autor: Florin Pușcaș
Publicat: 06-05-2019 13:21
Actualizat: 06-05-2019 13:24

O întreagă furtună s-a iscat în Parchetul General odată cu delegarea surpriză a lui Bogdan Licu în funcţia de procuror general. Tabăra fidelă fostului procuror general reclamă probleme de legalitate ale procedurii de delegare, invocând în acest sens Regulamentul de Ordine Interioară al Ministerului Public, în detrimentul Legii 317/2004. În colţul opus se află Secţia pentru procurori a CSM, condusă anul acesta de Nicolae Solomon, care a mizat pe lege în dauna unui ROI perimat.

Contestatarii delegării lui Licu aduc în discuţie art. 15, alin. (4) al ROI: "În cazul vacanţei funcţiei de procuror general, indiferent de cauza acesteia, atribuţiile ce îi revin în această calitate sunt exercitate de drept de prim-adjunctul procurorului general, iar în cazul vacanţei funcţiei de procuror general şi a celei de prim-adjunct al procurorului general, indiferent de cauza acesteia, atribuţiile sunt exercitate de drept de adjunctul procurorului general."

În baza acestei prevederi din ROI, funcţia de procuror general trebuia să fie preluată interimar de Laura Oprea, prim-adjunct al lui Augustin Lazăr.

Între timp, însă, a fost modificară Legea 303/2004, iar articolul 57 are un nou alineat (7): "În interesul serviciului, procurorii pot fi delegaţi, cu acordul scris al acestora, inclusiv în funcţii de conducere, dispoziţiile alin. (1)-(6) fiind aplicabile în mod corespunzător. Delegarea procurorilor la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie se dispune, cu acordul scris al acestora, de Consiliul Superior al Magistraturii - Secţia pentru procurori."

În conformitate cu noile prevederi din Legea 303/2004, Secţia pentru procurori are dreptul să delege un procuror general interimar, lucru pe care ministrul Tudorel Toader a încercat să-l blocheze, prin OUG 7/2019. "Procurorii nu pot fi delegați în funcțiile de conducere din cadrul parchetelor pentru care numirea se face de Președintele României", prevederea un alin. (7) indice 1 introdus prin OUG 7. Textul a fost însă eliminat în urma protestelor magistraţilor, prin OUG 12/2019.

Un nou regulament de ordine interioară al Ministerului Public este în curs de redactare. Însă acest lucru nu înseamnă că art. 15, alin. (4) al vechiului ROI mai poate fi aplicat, din moment ce acesta adaugă la lege şi chiar o contrazice. "Vina" aparţine aceleiaşi OUG 7/2019, care a modificat articolul 41 al Legii 317/2004, introducând un alin. (3): "Secţiile Consiliului Superior al Magistraturii nu vor putea adopta Regulamente sau hotărâri prin care să adauge la dispoziţiile cuprinse în legi, pe motiv că acestea ar fi neclare sau incomplete."

Lăsând la o parte aceste aspecte care au fost dezbătute și, probabil, vor mai fi dezbătute, este totuşi interesant pentru ce se luptă taberele din Ministerul Public şi ce anume a câștigat procurorul Licu din această delegare. La fel ca în piesa "Armăsarul lui Licu", a marelui actor Amza Pellea, Parchetul General trece printr-o perioadă nefastă, fiind măcinat, pe lângă luptele interne, și de probleme de imagine: dosarul Revoluției, dosarul 10 august, problemele DNA şi, nu în ultimul rând, abuzurile care ies tot mai des la iveală.

Astfel, tot ce ne rămâne este umorul:

"- N-are nimic, zice Licu, noi să fim sănătoși. N-are nimic că e chior, o să moară mai ușor, săracu'!

- Păi ce legătură are, zic io, cum vine vorba asta?

- Aşa bine, zice Licu, dacă e chior, moare mai ușor, că n-are de-nchis decât un ochi! Hai noroc!"