La mai bine de două săptămâni de când a promis că va reglementa serviciile de ridesharing în România, Guvernul continuă să tergiverseze emiterea unei ordonanțe de urgență și să ignore dorința a peste 400 de mii de români care au semnat deja petiția #continuăm pentru definirea unui cadru legal destinat transportului alternativ.
Între timp, peste 100 de șoferi parteneri ai companiilor ridesharing au fost amendați sau au rămas fără mașinile personale după ce polițiștii i-au oprit în trafic și le-au ridicat plăcuțele de înmatriculare. Şi asta dupa ce miniştrii Cuc şi Suciu, au promis în repetate rânduri că nu se va întâmpla nimic. Ei sunt responsabili că 100 de cetăţeni cărora le-au fost luate plăcuţele de înmatriculare nu mai au deloc venituri, iar peste 10.000 de şoferi parteneri sunt speriaţi de abuzurile poliţiei şi nu mai vor să iasă în trafic.
Lipsa de acțiune a Guvernului are consecințe grave și la nivelul celor peste 2,5 milioane de utilizatori ai platformelor de ridesharing, care în prezent pot plăti de 3 ori mai mult fiecare cursă sau trebuie să aștepte foarte mult din cauza numărului din ce în ce mai mic de șoferi parteneri.
Blocarea activității serviciilor de ridesharing se va resimți în curând și la nivel economic. Și asta deoarece, conform unui studiu PwC din luna aprilie, activitatea platformelor de mobilitate urbană generează beneficii economice directe și indirecte de peste 1 miliard de lei anual.
Premierul Viorica Dăncilă a anunțat înainte de alegeri că proiectul de ordonanță de urgență privind reglementarea activităților de ridesharing este finalizat. Acesta a fost pus în consultare publică și ar fi trebuit adoptat în următoarea ședința de guvern, însă acest lucru nu s-a mai întâmplat.
Între timp, singurii care profită de situația incertă de pe piața transportului alternativ sunt patronii din taximetrie, reuniți în cadrul COTAR. Unul dintre liderii COTAR este Vasile Ștefănescu, care a fost trimis în judecată în acest an pentru fraudă de peste 360 de mii de euro din fonduri europene. În pofida problemelor penale, Ștefănescu a pus de nenumărate ori presiune pe Guvern pentru a schimba legea taximetriei în favoarea patronilor și pentru a scoate de pe piață concurența reprezentată de serviciile de ridesharing.
Guvernul Dancilă se află în faţa unei decizii: continuă să apere şi să ajute un om cu probleme penale care a prejudiciat fonduri europene sau să repecte voinţa a 400.000 de cetăţeni care au semnat o petiţie şi pe cei 2,5 milioane de utilizatori. Ne punem o intrebare legitimă: oare ministrului Teodorovici chiar îi prisoseşte un miliard de lei în buget?