Negocierile Egiptului cu proprietarul navei care a blocat canalul Suez sunt în impas

Autor: Grigore Onescu
Publicat: 27-05-2021 19:33

Negocierile cu privire la despăgubiri cu proprietarul japonez al navei ''Ever Given'', care în luna martie a blocat timp de şase zile Canalul Suez, sunt "într-un punct mort", a declarat joi pentru AFP şeful Autorităţii Canalului Suez, amiralul Ossama Rabie.

La finele lunii martie, nava ''Ever Given", cu o lungime de 400 de metri, a eşuat pe diagonala canalului Suez, din cauza vântului puternic însoţit de o furtună de nisip care a redus vizibilitatea, blocând una dintre cele mai aglomerate rute de navigaţie ale lumii.

Conform calculelor efectuate de Autoritatea Canalului Suez (SCA), Egiptul a pierdut între 12 şi 15 milioane de dolari în fiecare zi în care canalul nu a putut fi folosit, informează Agerpres.

"Negocierile continuă cu proprietarii dar sunt într-un punct mort", a spus amiralul Ossama Rabie. "Ne-am redus solicitările cu aproximativ 40% şi am propus facilităţi la plată însă proprietarul japonez Shoei Kisen ne vorbeşte de 50 de milioane de dolari, o sumă derizorie", a adăugat şeful SCA.

Zilele trecute, Autoritatea Canalului Suez (SCA) şi-a redus până la 550 milioane de dolari valoarea despăgubirilor pe care le solicită de la firma Shoei Kisen, proprietarul japonez al navei ''Ever Given''. Iniţial, Autoritatea Canalului Suez a solicitat despăgubiri în valoare de 916 milioane de dolari de la Shoei Kisen şi în aşteptarea plăţii sumei a sechestrat nava port-container.

"Am în continuare speranţa că vom ajunge la un compromis, însă trebuie ca valoarea despăgubirii să fie una adecvată", a spus amiralul Ossama Rabie.

Sâmbătă o primă audiere cu privire la despăgubiri va avea loc la un tribunal economic din oraşul Ismailia. Pentru moment, amiralul Ossama Rabie exclude varianta unui arbitraj internaţional.

În prezent, cei 22 de membri ai echipajului navei ''Ever Given'' sunt la bord, precum şi totalitatea mărfurilor. Dacă se va ajunge la un acord, "nava va pute pleca imediat", subliniază amiralul Ossama Rabie.

Canalul Suez, care leagă Mediterana de Marea Roşie, asigură cea mai scurtă rută de transport maritim între Asia şi Europa. În 2020, au trecut prin această cale maritimă aproape 19.000 de nave, adică o medie de 51,5 nave în fiecare zi.