„Înainte de ’89, nu se accepta o închidere de circulaţie dacă zăpada nu era până la umăr, acum dacă stratul de zăpadă ajunge până la genunchi, se opreşte circulaţia“, spune George Buruiană, preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Feroviari din România, care a adăugat că din cauză că nu circulă trenurile de marfă se pierd milioane de euro zilnic.
În transportul comercial pe şosele mai mult de jumătate din cele 110.000 de camioane care transportă marfă nu au avut activitate în ultimele zile, ceea ce se traduce prin pierderi directe de 10-15 mil. euro pe zi. În total, economia pierde circa 280 mil. euro pe zi din cauza blocării circulaţiei în sudul şi sud-estul ţării, potrivit Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
„Fiecare zi nelucrată în România înseamnă 560 de milioane de euro pierderi, adică PIB-ul de 140 miliarde euro împărţit la 250 de zile lucrătoare. Jumătate din ţară nu a lucrat, deci avem circa 280 de milioane euro pierderi pe zi. Industria de transport şi servicii conexe (depozitare, distribuţie) contribuie la PIB-ul României cu 4 - 5%, asta reprezentând 15 mil. euro pierderi zilnice doar pentru transportatori“, a spus Constantin Isac, vicepreşedinte al UNTRR. Isac susţine că trebuie şi pot fi găsite soluţii astfel încât cel puţin autostrăzile să fie închise maximum 4-5 ore pentru deszăpezire şi nu zile întregi.
Autorităţile au închis mai multe drumuri naţionale şi cele trei autostrăzi timp de 48 de ore după căderile masive de zăpadă. Ieri, tronsonul Feteşti-Lehliu al autostrăzii A2 era încă blocat, la aproape trei zile de la începerea ninsorilor. Şi pe calea ferată trenuri de marfă au rămas blocate.
„Situaţia este dramatică, ne afectează foarte mult. Avem şase trenuri oprite în circulaţie în apropiere de Bucureşti, Petroşani, Feteşti, Arad şi alte 14 în aşteptare“, a spus Kinga Mădărăşan, administratorul transportatorului de marfă pe calea ferată Transferoviar Grup. Anual, pe calea ferată se transportă circa 50 de milioane de tone de marfă, ceea ce înseamnă circa 500 mil. euro.
Reţelele de comerţ modern spun că zăpezile au îngreunat transportul mărfurilor către unele magazine, în special în zona Moldovei, unde drumurile sunt în continuare închise.
Lipsa de investiţii în utilaje pentru curăţarea străzilor, autostrăzilor şi a drumurilor face ca economia să piardă circa 280 de milioane de euro pe zi, iar acest lucru se întâmplă în fiecare an, pentru că niciun guvern nu a privit lucrurile din această perspectivă, a explicat Constantin Isac, vicepreşedinte al UNTRR (Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România), prezent ieri la emisiunea online de business ZF Live .
„Trebuie să lucrăm şi ca să lucrăm trebuie să avem condiţii. (...) Avem pretenţia ca pentru contribuţiile pe care le avem la bugetul de stat guvernul să construiască şi să întreţină drumurile în aşa fel încât eu să pot funcţiona 365 de zile pe an. Nu să stau pe dreapta iarna pentru că este viscol şi vara să mă oprească pentru că este prea cald. Este o abordare total incorectă faţă de transportatori şi criminală faţă de economia României“, a explicat Isac. În timp ce la noi drumurile sunt închise, în Germania sau Austria, pe segmentele de autostradă sunt permanent baterii de utilaje care curăţă fiecare bandă şi se succed la intervale de jumătate de oră, a adăugat el.