Cartel Alfa îşi exprimă solidaritatea cu lucrătorii care pichetează joi sediul STB

Autor: Cătălin Lupășteanu
Publicat: 04-05-2022 15:22

"Încurajăm sindicatul să conteste în justiţie deciziile de concediere şi, deşi acest sindicat nu face parte din structura confederaţiei noastre, ne oferim sprijinul pentru denunţarea acest abuz la nivelul instituţiilor europene şi internaţionale, inclusiv la nivelul Organizaţiei Internaţionale a Muncii", se menţionează într-un comunicat semnat de Bogdan Iuliu Hossu, preşedintele CNS "Cartel ALFA"

Conform sursei citate, chiar în Săptămâna Patimilor, 222 de conducători de vehicule ai Societăţii de Transport Bucureşti STB SA au fost concediaţi.

"Conducerea societăţii a făcut trimitere la protestul spontan din luna ianuarie când lucrătorii au oprit lucrul, cerând condiţii mai bune de muncă, servicii adecvate de transport în comun şi un contract colectiv de muncă. Protestul spontan a fost imediat politizat, iar decidenţii politici au sărit mişeleşte pe angajaţi, declarând public că aceştia sunt manipulaţi, că liderul de sindicat este acela care i-a forţat să iasă în stradă, ignorând în cea mai mare parte motivele concrete pentru care angajaţii protestau. Concedierea celor 222 de conducători de vehicule reprezintă în realitate o mişcare antisindicală, o acţiune a cărei intenţie este de a sparge nucleul militant din cadrul companiei, de a intimida lucrătorii din companie, în condiţiile în care deja în luna martie directorul general STB Adrian Criţ spunea că există deficit de personal. Cum poate să-şi permită societatea să concedieze sute de angajaţi când în continuare nu are oameni îndeajuns pentru a acoperi toate liniile de transport? Unde este respectul faţă de lege, faţă de procedura de disponibilizări colective?", se precizează în document.

În urma conflictului de muncă de la STB, CNS Cartel ALFA a atras atenţia că are loc "un atac concertat împotriva instituţiei sindicale şi a liderilor de sindicat, menit să delegitimeze acţiunea lor justă".

"Atunci când conducătorii de vehicule, în acest caz, ies în stradă şi arată cu degetul neregulile din sistem, de ce sunt mai puţin credibili, faţă de cei care se îmbracă la costum şi fac prezentări pe Zoom, vorbind despre neajunsurile din ţară? Nu trebuie să discredităm omul muncii şi experienţa acestuia, iar o societate democratică funcţională trebuie să asculte punctul de vedere al tuturor. Cei care la 4 dimineaţa deschid garajul şi se urcă la volan, luând în propria responsabilitate viaţa a sute de călători pe zi, sunt cei mai în măsură să ştie cu ce probleme se confruntă în munca lor", se mai spune în documentul citat.

Conform sursei citate, situaţia de fapt este provocată de înlocuirea în 2011 a Legii sindicatelor cu Legea Dialogului Social, o lege care a îngrădit dreptul la asociere şi dreptul la grevă, chiar dacă acestea sunt garantate de Constituţie.

"În condiţiile în care declanşarea procedurală a grevei este un proces dificil - în contextul pandemiei, imposibil - iar administraţia companiei nu doreşte să-i asculte pe angajaţi, protestul spontan este arma legitimă la îndemâna lucrătorilor. Această armă nu este folosită pentru a provoca neplăceri omului de rând, aşa cum s-a tot vehiculat, ci pentru a milita pentru condiţii de muncă şi de trai mai bune.", precizează Cartel Alfa.

Sindicaliştii susţin că o victorie sindicală la STB ar fi putut însemna obţinerea de condiţii de muncă mai bune pentru lucrători, ceea ce s-ar reflecta în mod direct în calitatea condiţiilor de transport public.

"Admirăm mereu serviciile publice din capitalele sau oraşele Europei vestice, uitând de fiecare dată că sunt şi rezultatul unei constante presiuni sindicale, inclusiv prin greve ample care paralizează zone sau sectoare întregi. Concedierea celor 222 de conducători ne arată încă odată că administraţia companiei nu este dispusă să dialogheze, ci, din contră, doreşte doar să pedepsească, să distrugă puterea lucrătorilor şi să-i reducă pe aceştia la tăcere", susţin sindicaliştii.