UE somează Ungaria să pună stop prețurilor discriminatorii la combustibili. Prețurile preferențiale pentru maghiari este o discriminare

Autor: Radu Pop, Redactor
Publicat: 09-06-2022 12:12

Comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton, a cerut Ungariei să suspende prețurile discriminatorii la combustibil pentru vehiculele cu numere de înmatriculare străine. În caz contrar, țara riscă să fie dată în judecată, potrivit unui document al Comisiei Europene, consultat de Reuters.

Acesta este un nou motiv de dezacord între Comisia Europeană și Ungaria. Tensiunile dintre Bruxelles și prim-ministrul ungar, Viktor Orban, au crescut în ultimele luni, mai ales pentru că Budapesta a blocat mult timp negocierile pentru un nou pachet de sancțiuni împotriva Rusiei.

La începutul acestui an, Ungaria a decis că vehiculele cu o greutate de peste 7,5 tone și camioanele cu plăcuțe de înmatriculare străine care cântăresc peste 3,5 tone nu sunt eligibile pentru a cumpăra combustibil subvenționat la prețul de 480 de forinți (1,31 dolari) pe litru, ci trebuie să plătească prețul pieței.

Breton a spus că acest lucru înseamnă că vehiculele cu numere de înmatriculare din alte țări UE ar trebui să plătească cu 50-60% mai mult pentru combustibil față de vehiculele cu numere de înmatriculare maghiare, ceea ce reprezintă o discriminare indirectă și este împotriva normelor UE.

„Vă cer să ne furnizați un răspuns cu privire la justificarea și perioada de valabilitate a acelor măsuri, care ar putea constitui încălcări ale legislației UE”, a spus Breton într-o scrisoare către ministrul Tehnologiei din Ungaria.

„De asemenea, vă cer să suspendați aplicarea acestor măsuri până când va fi asigurată conformitatea acestora cu legislația UE”, a continuat el.

Breton a adăugat că CE își rezervă dreptul de a lansa proceduri urgente pentru încălcarea dreptului comunitar, care pot duce până la acțiuni în instanță împotriva Ungariei și la eventuale amenzi.

Ungaria a spus că măsura a fost luată din cauza „turismului pentru combustibil” și de creșterea traficului de tranzit, care a dus la creșterea consumului de combustibil.