Istoria zbuciumată a Blue Air - cine profită de criza companiei românești

Autor: Alexandra Cruceru, Redactor
Publicat: 08-09-2022 08:45

Anunţul făcut marţi, 6 septembrie, de către Blue Air privind anulările tuturor zborurilor a luat prin surprindere piaţa locală, deşi compania se confrunta cu probleme de ceva vreme.

Blue Air a motivat această situaţie prin faptul că Ministerul Mediului, prin Agenţia Fondului de Mediu (AFM), a blocat conturile companiei, drept urmare nu a mai putut efecta zborurile programate. Blue Air avea o datorie de 28 milioane lei la AFM.

Problemele Blue Air nu au apărut de la o oră la alta, aşa cum s-a întâmplat cu anularea propriilor zboruri, ci acestea există de ceva vreme, scrie Mediafax. La conducerea Blue Air s-au perindat trei directori în ultimul an. Oana Petrescu ocupa funcţia de CEO încă din primăvara anului 2019, dar de la 1 martie a renunţat la această funcţie, rămânând doar preşedinte al Consiliului de Administraţie pe o perioadă de şase luni. Pe scaunul de CEO a venit atunci Steven Greenway, cu o experienţă de peste 25 de ani în industria aviatică, în companii precum Swoop, WestJet, Scoot, SkyEurope, Virgin Blue, Virgin Atlantic sau Qantas, însă el a ales să plece după doar trei luni. Ultimul şi actualul CEO al companiei este Cristian Rada, de altfel şi acţionarul majoritar al companiei.

Pandemia a fost cea mai dificilă perioadă pentru industria aviatică şi, dacă celelalte companii încă îşi revin, Blue Air a mers numai în jos.

În 2020, compania a intrat în procedura de concordat preventiv, un mecanism de evitare a insolvenţei care constă într-o înţelegere între debitor şi creditori.

În acelaşi an, Blue Air a asolicitat guvernului accelerarea procesului pentru acor­darea unui împrumut. Comisia Europeană a aprobat o garanţie româ­nească pentru împrumuturi în valoare de 62 milioane euro pentru Blue Air, bani acordaţi de EximBank – instituţie de credit controlată de Ministerul Finanţelor.

Anul trecut, mulţi dintre pasagerii Blue Air s-au plâns de faptul că operatorul le-a tot anulat zborurile, iar sumele aferente biletelor de avion nu au fost restituite. Situaţia a continuat şi anul acesta, iar compania a motivat această situaţie prin faptul că cererea este mai mică decât aşteptările sale, deci orarul de zbor a trebuit recalibrat.

Ca urmare a sesizărilor primite de la pasageri, în luna iulie, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a amendat compania cu 2 mil. euro pentru anularea a peste 11.000 de zboruri acestora corespunzându-le aproape 180.000 rezervări, pentru care s-au efectuat plăţi în valoare totală de peste 66 de milioane de lei, bani care nu s-au întors în totalitate la pasageri. Cu toate că Blue Air nu a fost singura companie care a anulat zboruri, a fost totuşi singura sancţionată. Horia Constantinescu, preşedintele ANPC, a declarat la acea vreme că Wizz Air şi Ryanair nu au sedii şi puncte de lucru în România, astfel că nu pot fi sancţionaţi.

Anunţul Blue Air din 6 septembrie reprezintă un adevărat şoc în piaţă, în condiţiile în care în 2020 operatorul se gândea la Bursa din România şi mai apoi la Bursa din Londra. Dacă ar fi fost listată, un astfel de şoc era greu de surmontat. Şi în condiţiile date, brandul românesc pierde încrederea consumatorilor, iar competitorii se grăbesc să înhaţe segmente de piaţă lăsate deocamdată libere de Blue Air.

*

La nici 24 de ore de la momentul în care Blue Air a anunțat suspendarea zborurilor, compania aeriană low-cost Wizz Air, concurent al companiei româneşti Blue Air, a anunţat că se extinde pe piaţa din România, prin lansarea unor rute noi spre Atena, Praga şi Larnaca şi creşterea pe 30 de rute existente, inclusiv către destinaţii cheie precum Londra, Roma, Milano, Barcelona, Paris, Bruxelles-Charleroi, Dortmund, Eindhoven, Madrid şi Tel Aviv.

”Wizz Air, cea mai mare companie aeriană din România, cu cea mai rapidă creştere şi cea mai sustenabilă din Europa, a anunţat astăzi o extindere semnificativă în România, adăugând cinci aeronave la baza sa din Bucureşti (creştere la 17 aeronave), precum şi creşterea capacităţii la Bacău, Cluj-Napoca, Iaşi şi Sibiu. Au fost încărcate locuri suplimentare pentru zboruri încă de vineri, 9 septembrie, iar Wizz Air va aduce prima dintre cele cinci noi aeronave Airbus A321 care se alătură flotei româneşti începând cu 4 octombrie. Acest lucru le va oferi românilor mai multe alegeri şi mai multe opţiuni de a rezerva cu încredere călătorii cu Wizz Air. Ca parte a acestei creşteri, compania aeriană a anunţat şi introducerea a trei rute noi de la Bucureşti către Atena, Praga şi Larnaca şi frecvenţe crescute pe 30 de rute existente, inclusiv către destinaţii cheie precum Londra, Roma, Milano, Barcelona, Paris, Bruxelles-Charleroi, Dortmund, Eindhoven, Madrid şi Tel Aviv”, a anunţat compania.

În total, Wizz Air va adăuga 2,6 milioane de locuri suplimentare pieţei din România.

„Wizz Air este încântată să facă o investiţie atât de importantă în Bucureşti şi România. Ştim cât de important este ca pasagerii să poată călători şi dorim să ne asigurăm clienţii că au opţiuni pentru a-şi planifica călătoriile. Cu 13,8 milioane de locuri care vor asigura operaţiunile pe rute noi şi extinse la tarife reduse către 36 de destinaţii dinspre România, precum şi tarifele noastre speciale pentru clienţii Blue Air, Wizz Air îşi consolidează angajamentul faţă de piaţa din România, continuând expansiunea noastră şi confirmând ferm Wizz Air ca lider de piaţă. Oferim acum un număr total de aproximativ 200 de rute din România”, a declarat Evelin Jeckel, acting network officer.

”Odată cu creşterile din Bucureşti şi noile rute adăugate reţelei româneşti, Wizz Air este acum cea mai mare companie aeriană care operează din Bucureşti, precum şi din Cluj-Napoca, Bacău, Iaşi, Sibiu, Craiova, Suceava şi Timişoara, reiterându-şi angajamentul de a oferi destinaţii populare şi tarife ultra-reduse cât mai multor pasageri români, în cel mai sustenabil mod”, a precizat compania.