A fost finalizată expertiza tehnică în accidentul mortal de la cariera Jilț Sud. De ce au murit trei mineri, iar alte 13 persoane au fost rănite

Autor: Remus Vlad, Redactor
Publicat: 24-07-2023 19:11

A fost finalizată expertiza tehnică în accidentul mortal de la cariera Jilț Sud. De ce au murit trei mineri, iar alte 13 persoane au fost rănite

Expertiza tehnică în cazul teribilului accident de la cariera Jilț Sud, din cadrul Complexului Energetic Oltenia (CEO), din județul Gorj, în care trei mineri și-au pierdut viața a fost finalizată, anunță avocatul unora dintre victime, Adrian Cuculis.

Expertul a stabilit că autoutilitara care-i transporta pe mineri în interiorul carierei se deplasa cu o viteză necorespunzătoare și că starea tehnică a acesteia nu era corespunzătoare. În plus, drumul din interiorul cariere nu era întreținut corespunzător.

„Cauzele producerii accidentului rutier sunt neadaptarea vitezei de deplasare la condițiile de drum de către conducătorul autoutilitarei și starea necorespunzătoare a principalelor sisteme care concură la siguranța circulației autoutilitarei, coroborată cu starea necorespunzătoare a drumului“, se arată în expertiza tehnică, potrivit adevarul.ro.

Potrivit expertului, șoferul putea evita răsturnarea mașinii, dacă ar fi avut cuplată cutia de viteze în treapta a II-a și ar fi acționat ușor frâna de serviciu. De asemenea, autoutilitara ar fi putut fi oprită până în zona capului de pod dacă „eficiența frânei de serviciu era în limitele admisibile“, anvelopele ar avut un grad de uzură „în limitele admisibile“ și dacă starea drumului era corespunzătoare.

Totodată, transportul persoanelor în autoutilitara care s-a răsturnat s-a făcut fără respectarea normelor din domeniu, deoarece în același spațiu erau transportate și alte materiale, vinovați fiind șoferul mașinii și persoanele responsabile din cadrul carierei Jilț Sud.

„Ești vinovat fiindcă ești obligat să muncești într-un loc care îți pune viața în pericol în fiecare zi“

„Raportul accidentului de la CE Oltenia soldat cu moartea minerilor de acolo arată ca drept responsabili atât pe șoferul tanchetei, dar mai cu seama CE Oltenia și conducerea acestuia. Reies grave probleme la mecanica mașinii, dar si «neadaptarea vitezei» la un «drum impropriu». Practic ești vinovat fiindcă ești obligat să muncești într-un loc care îți pune viața în pericol în fiecare zi și «vinovat» post mortem fiindcă ai condus o mașină stricată care îți sărea din viteză și pe care șefii tăi au adus-o prin pilele de la nivel local. Urmează raportul ITM care preliminar au declarat totul ca accident de muncă cu culpa probabil tot în zona conducerii“, a spus avocatul Cuculis.

Trei persoane au murit și alte zece au fost rănite când mașina tip tanchetă care-i transporta în interiorul carierei miniere de suprafață Jilț Sud s-a răsturnat pe data de 17 ianuarie 2023. În mașină se aflau și tuburi de oxigen, care au căzut peste oameni, însă medicii au stabilit că minerii au decedat asfixiați.

„În timpul coborârii pe o pantă, înaintea podului de traversare a transportatorului cu banda T 204, autovehiculul a derapat pe pod și a căzut peste transportor, impactul soldându-se cu 16 victime. Printre acestea se număra 14 salariați ai CE Oltenia, din care 3 au decedat“, a comunicat CEO la vremea respectivă.