Un nou studiu dezvăluie creșterea numărului de startup-uri AI în Europa de Sud-Est

Autor: Radu Pop, Redactor
Publicat: 09-08-2023 07:11

Un nou studiu dezvăluie creșterea numărului de startup-uri AI în Europa de Sud-Est

Aproape jumătate dintre startup-urile IA (inteligență artificială) din Europa de Sud-Est care doresc să atragă fonduri în următorii doi ani vizează sume de peste 1 milion de euro, în principal ca să se extindă la nivel internațional, să își mărească echipa și să lanseze noi servicii și produse, potrivit celei de-a doua ediții a raportului „RO AI MAP 2022/2023”, realizat de Techcelerator și Google for Startups, pentru a promova start-up-urile cu inteligență artificială (AI) în România și Europa de Sud-Est, relatează BNE INTELLINEWS citat de Rador.

„Începând cu acest an, în Europa de Est, și în special în România, asistăm la o creștere masivă a ecosistemului startup-urilor IA care atrage atenția internațională semnificativă, datorită unei combinații de factori, inclusiv forță de muncă regională talentată și acces la resurse”, a spus Cristian Dascălu, managing partner la Techcelerator, în prefața la raport.

„Ultimele tendințe indică o creștere a startup-urilor IA care se concentrează pe sectoare specifice, cum ar fi asistența medicală, fintech, agricultură, producție, logistică, retail și sectorul durabilității”, a adăugat Dascălu.

În cea mai recentă ediție a hărții IA, au fost identificate peste 150 de startup-uri care folosesc IA din România, numărul crescând de la 100 la 150 față de anul trecut, și 100 de start-up-uri din SEE.

Mai mult de jumătate dintre startup-urile identificate au fost lansate după 2020. De asemenea, 10% dintre startup-urile din ediția anterioară a raportului au ieșit de pe piață, mai exact, sub zece entități.

Raportul a constatat, de asemenea, că Slovenia deținea cea mai mare pondere a companiilor care utilizează tehnologia IA, în regiunea Europei Centrale și de Est (ECE), la 12% în 2021. Această cifră a fost de peste două ori mai mare decât cea a țării de pe locul al doilea, Slovacia, unde doar 5% dintre companii au folosit orice tehnologie IA. În România, ponderea a fost de doar 1%.

O treime dintre respondenții la sondaj au spus că obiectivul lor principal pentru acest an este atragerea mai multor clienți. Alte obiective importante ale fondatorilor sunt să atragă o nouă rundă de investiții, să-și mărească echipa, să pătrundă pe noi piețe sau să lanseze servicii și produse.

Raportul a avut două obiective: primul a fost identificarea și cartografierea startup-urilor din regiune care utilizează  inteligența artificială, iar al doilea obiectiv a fost colectarea de informații despre evoluția acestora începând cu 2022 (etapa de dezvoltare, runde de finanțare atrase sau vizate și obiective viitoare).