Comisia Europeană cere un acces mai bun la datele a 17 platforme online

Autor: Mirea Andreea
Publicat: 18-01-2024 18:19

Comisia Europeană cere un acces mai bun la datele a 17 platforme online

Comisia Europeană a solicitat joi explicaţii unui număr de 17 mari platforme online, printre care Amazon, Google şi TikTok, suspectate că nu respectă obligaţia de a-şi deschide datele pentru accesul cercetătorilor agreaţi de UE, transmite AFP, potrivit Agerpres.

'Accesul cercetătorilor la date este esenţial pentru a garanta supravegherea platformelor' în cadrul noii legislaţii privitoare la serviciile digitale (Digital Services Act, DSA), a explicat Comisia într-un comunicat.

Obligaţia de a le oferi 'cercetătorilor agreaţi' un acces la date 'fără întârziere nejustificată' face parte din obligaţiile introduse anul trecut de DSA pentru circa 20 de actori dominanţi din sector, a reamintit CE, care joacă de acum rolul de jandarm digital în Uniunea Europeană.

Comisia subliniază că subiectul este 'deosebit de important' odată cu apropierea alegerilor pentru Parlamentul European şi, în general, pentru a se asigura de absenţa de 'conţinuturi ilicite', fie că este vorba despre difuzarea de informaţii sau despre produse vândute online.

Accesul la date este un subiect foarte sensibil pentru giganţii internetului, care păstrează pe cât posibil secretul în privinţa algoritmilor lor.

Avertismentul adresat joi de Bruxelles vizează 17 companii: AliExpress, Amazon Store, AppStore, Bing, Booking.com, Facebook, Google Search, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, YouTube şi Zalando.

Aceste platforme au termen până la 8 februarie să răspundă întrebărilor Comisiei cu privire la măsurile luate pentru a se conforma obligaţiilor prevăzute de DSA. 'În funcţie de evaluarea răspunsurilor, Comisia va stabili etapele viitoare', a explicat aceasta.

Solicitarea Comisiei constituie o primă etapă a unei proceduri care ar putea conduce la final la sancţiuni financiare severe în caz de încălcări dovedite şi prelungite ale reglementărilor DSA. În cazuri extreme, amenzile pot ajunge la 60% din cifra de afaceri globală a companiilor respective.

Dacă va considera răspunsurile nesatisfăcătoare, Comisia Europeană poate decidă să deschidă o 'anchetă oficială', aşa cum a procedat pentru prima dată la 18 decembrie împotriva platformei X (fostă Twitter)