INTERVIU - Schimbarea în bine a clasei politice depinde de DNA

Autor: Florin Pușcaș
Publicat: 18-03-2015 11:07
Actualizat: 18-03-2015 11:35

De vorbă cu politoloaga Corina Barbaros

Corina Barbaros este asistent universitar doctor la Catedra de Ştiinţe Politice-Relaţii Internaţionale Studii Europene în cadrul Facultăţii de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice, Universitatea ″Al.I.Cuza″ din Iaşi. A obţinut doctoratul în domeniul retoricii politice cu teza „Dezbaterile publice şi reconfigurarea politicului“. Este autoarea a numeroase articole, studii, capitole de cărţi din domeniul comunicării politice, marketingului politic şi analizei electorale (detalii în CV-ul academic) şi a unor comunicări ştiinţifice prezentate la conferinţe naţionale şi internaţionale (Barcelona, Atena, Berlin, Praga, Zagreb etc.). A efectuat mai multe stagii de cercetare (Freie Universität Berlin, Milan University) şi a fost directorul unui grant de cercetare finanţat prin ESP Open Society Institute. Este membru al Asociaţiei Internaţionale de Comunicare (The International Communication Association -ICA).

Alexandru Petria: - Corina Barbaros, în condiţiile actuale, nu cred că e foarte greu să transformi un bou într-un politician, deputat, senator…

- Nu aş vrea să susţin atotputernicia marketingului politic pentru că aş susţine o idee falsă. Prin instrumente şi strategii de marketing, poţi creşte vizibilitatea şi notorietatea unui politician, poţi transforma anumite atribute negative ale imaginii publice în aspecte pozitive sau, măcar, discutabile, poţi contrui personajul politic ca pe un brand. Altfel spus, prin marketing politic şlefuieşti şi adaugi poleială dar, dacă materialul este casant (metaforic vorbind), fisurile şi  vopselele scorojite se vor auto-dezvălui pe termen mediu şi lung.

- Vă pricepeţi să “vindeţi” imaginea unei personalităţi publice. Cât loc este sau mai este pentru moralitate aici? Mă refer la modul general.

- În general, succesul în marketingul politic se măsoară în obiective imediate, de tipul câştigarea alegerilor pentru funcţia de preşedinte, primar, senator, deputat. Presiunea temporală este mare, campaniile negative sunt eficiente şi aici apare tentaţia de a ocoli moralitatea. Totuşi, sunt situaţii în care încălcarea preceptelor morale în acţiunile de  marketing aduce prejudicii de imagine foarte mari. Ca să vă răspund direct, este importantă deontologia specialiştilor în marketing politic pentru că scopul final este cel al binelui comun şi al unei bune guvernări pentru toţi, şi nu acela de a aduce la putere pe oricine, cu orice preţ. Dacă moralitatea nu reuşeşte să-şi facă loc prin argumentul de mai sus, atunci ar trebui să-şi facă loc prin argumentul că lipsa moralităţii este o armă cu două tăişuri.

- “Marketingul politic. Repere teoretice şi strategii de acţiune”, editura Adenium, 2014, cartea dumneavoastră, este extrem de utilă în aceste vremuri fluide. Încercaţi un scurt rezumat…

- Când am scris această carte am avut în vedere graba lumii actuale şi dorinţa de a scrie o carte de marketing politic utilă atât celor care lucrează în domeniu, cât şi publicului larg. A rezultat o carte condensată informaţional, care nu lungeşte vorba inutil şi care îmbină abordarea teoretică, sintetizatoare a domeniului cu prezentarea unor strategii concrete de marketing politic. Sunt oferite multe exemple de utilizare inspirată a instrumentelor de marketing în cazul unor politicieni precum Eisenhower, Kennedy, Blair, Chirac, Sarkozy, Obama şi alţii. Veţi găsi în carte informaţii despre construirea imaginii unui politician, branding-ul politic, poziţionarea pe piaţa alegătorilor, rolul emoţiilor în politică etc. Mă surprinde în mod plăcut faptul că “Marketingul politic. Repere teoretice şi strategii de acţiune” se vinde foarte bine pentru o carte de nişă şi sper să aducă inspiraţie şi/sau înţelegere pentru cât mai mulţi cititori.

- Ce şanse are are România ca să-şi schimbe în bine clasa politică? În ce măsură depinde de specialiştii în marketing politic?

- Deocamdată, văd că schimbarea în bine a clasei politice depinde de DNA care, la rândul său, are o strategie de marketing politic, dar asta este deja o altă discuţie pe care am putea să o avem. Ca sa revin la întrebarea dumneavoastră, specialiştii în marketing politic pot ajuta în mod semnificativ la schimbarea clasei politice şi a implicării politice. Concret, marketingul politic post-alegeri înseamnă menţinerea şi îmbunătăţirea relaţiilor cu alegătorii, transformarea produselor politice ca urmare a receptivităţii guvernamentale, gândire politică strategică, sporirea încrederii cetăţenilor în politicieni şi în sistemul politic. În cazul în care întrebarea dumneavoastră viza calitatea politicienilor care se prezintă în alegeri, aici schimbarea nu poate veni de la specialiştii în marketing politic. Este o chestiune care ţine de mecanismele de selecţie ale partidelor şi de nivelul de cultură politică dintr-o comunitate.

- Vă mulţumesc.

Interviu realizat de Alexandru Petria