Apel către premierul Dacian Cioloş: Are legătură cu problemele de la Metrorex

Autor: Gabriel Zamfirescu, Redactor
Publicat: 15-12-2015 12:54

Apel către premierul Dacian Cioloş. Ovidiu Raeţchi de la PNL i-a trimis o scrisoare deschisă în care a solicitat reformarea urgentă şi depolitizarea a două instituţii importante: Metrorex şi Tarom.

„Domnule Prim-Ministru,

Stiu că ați avut în vedere pe termen scurt și mediu, alături de echipa cu care lucrați la Palatul Victoria, reformarea multor sectoare din administrația localăși centrală. În acest sens, aş dori să fac un apel pentru reformarea urgentă şi depolitizarea a două mari companii de stat deosebit de importante, dar neperformante: Metrorex, respectiv Tarom.

Chiar dacă este una dintre companiilecare beneficiază de cele mai mari subvenţii de la buget şi a mărit, în acest an, tarifele la călătorii cu aproximativ 33%, Metrorex merge din rău în mai rău. Nu cred că există săptămână în care să nu asistăm la întârzieri semnificative sau linii avariate, în timp ce aflăm că staţiile de metrou nu au autorizaţii ISU în condiţiile în care transportul subteran este folosit zilnic de 600.000 de oameni. În plus, pentru că nu a tratat cu responsabilitate nici magistrala 5- Drumul Taberei, un proiect de importanţă majoră pentru bucureşteni, surpările de teren de zilele trecute de pe Bulevardul Eroilor din Sectorul 5 sunt de natură a pune în pericol siguranţa cetăţenilor şi vor genera întârzieri majore la finalizarea proiectului. De asemenea, planul de dezvoltare al reţelei de transport subteran este aproape inexistent. De exemplu, într-un răspuns pe care Metrorex mi l-a transmis închestiuneablocăriiconstrucţieimagistraleipentruzonaFerentari-Rahova din Sectorul 5,instituţia a recunoscut singură că a lăsat de izbeliştea ultimilor trei ani, în condiţiile în care zona de mai sus este printre cele mai aglomerate din Bucureşti. Într-un limbaj de lemn, invocând vicii de legislaţie, Metrorex a recunoscut că nu a făcut absolut nimic pentru a debloca situaţia. Nu putem aştepta până în 2030 pentru a finaliza magistrala care i-ar conecta pe locuitorii din Rahova-Ferentari de centrul Bucureştiului. Este un lucru dovedit că zonele respective vor fi condamnate în continuare la subdezvoltare dacă transportul subteran nu există.

Situaţia de la TAROM estesimilară cu cea de la Metrorex: o companie ţinută în braţe de stat, cu o conducere politizata şi profund neperformantă în ciuda tratamentului preferenţial aplicat de stat. Recent, chiar piloţii TAROM reclama prăbuşirea vertiginoasă a companiei, faptul că avioanele pleacă mai mult goale, precumşifaptulcăacestea nu sunt bine întreţinute.Comunităţile de români din Egipt şi China au susţinut în repetate rânduri, argumentat, necesitateaintroduceriiunor curse directe, darînzadar. TAROM a refuzat, explicând că aceste curse nu ar fi profitabile, în condiţiil eîn care sunt menţinute multe altele complet degeaba.

De aceea, vă solicit peaceastăcale, ca împreună cu ministrul Transporturilor, Dan Costescu, să urgentaţi schimbarea sistemului de management la Metrorex şi TAROM şi să generaţi un plan responsabilîntimputil, pentru ca cele două companii să redevină performante”, se arată într-un comunicat de presă.