Viktor Orban a luat o nouă decizie controversată: Ce stă în spatele acestei hotărâri

Autor: Gabriel Zamfirescu, Redactor
Publicat: 11-04-2016 20:29

Guvernul Ungariei a decis luni să renunțe la măsura închiderii magazinelor de retail duminica, o concesie rară din partea premierului Viktor Orban, care vrea astfel să evite un potențial referendum pe acest subiect, cerut de partidul ungar de opoziție, Coaliția Democratică (DK, de stânga), transmit AP și Reuters.

Decizia reprezintă o victorie tactică a opoziției, deși partidul Fidesz, aflat la putere din 2010, se clasează mult înaintea rivalelor în sondajele de opinie. Următoarele alegeri parlamentare sunt prevăzute în 2018. În Ungaria, închiderea magazinelor de retail duminica a intrat în vigoare de aproximativ un an, fiind o măsură extrem de nepopulară în rândul cetățenilor. Interdicția s-a dovedit a fi controversată.

"Nu am putut convinge populația că aceasta ar fi o măsură de succes; ei au perceput-o ca făcând viața de zi cu zi mai dificilă", a explicat Antal Rogan, șeful de cabinet al premierului Viktor Orban. Guvernul va trimite luni Parlamentului de la Budapesta propunerea de renunțare la măsura închiderii magazinelor de retail duminica, astfel încât, până la sfârșitul săptămânii, sistemul precedent, în care micile magazine și hipermarketurile erau deschise duminica, să poată fi restabilit.

Conform unui sondaj de opinie realizat anul trecut de compania Ipsos, două treimi dintre cetățeni au afirmat că se opun interdicției. "Vedem asta ca pe o victorie, o victorie a poporului maghiar. Am reușit pentru a doua oară să forțăm regimul Orban să retragă o măsură nepopulară", a explicat politicianul socialist Istvan Nyako. În 2014, un protest masiv l-a forțat pe Viktor Orban să renunțe la planul de a impune o taxă pentru utilizarea Internetului. Marile lanțuri de magazine — Tesco, Aldi, Auchan — au decis să extindă orele de program din cursul săptămânii, pentru a compensa închiderea magazinelor duminica.

Oamenii de afaceri au avertizat că aplicarea acestei măsuri va dăuna consumatorilor și angajaților hipermarketurilor, anunţă Agerpres.