Analiza: Colectiv nu trebuia sa aiba autorizatie. Nu avem autoritati, ci mafie ca-n filme

Autor: A. Dumitrescu, Redactor

Publicat: 01-11-2015

Actualizat: 01-11-2015

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

O analiza realizata de specialisti lamureste dilema autorizatiilor pe care trebuia sau nu sa le aiba Colectiv. Specialistii sustin ca acest club al groazei nu trebuia sa aiba nici macar autorizatia de functionare. Pentru obtinerea acesteia ar fi trebuit sa prezinte autorizatia de la ISU pe care nu o avea. Insa mai almarmant este ca 90% dintre cluburi nu indeplinesc minimele conditii legale de functionare.

Iata analiza specialistilor

În primul rând, această clădire nu ar fi trebuit niciodată să aibă autorizaţie de funcţionare.

Construcţia nu a fost proiectată ca să facă faţă unei astfel de activităţi, iar schimbarea trebuia făcută cu o autorizaţie de construire ce schimbă destinaţia clădirii şi care ar fi impus în clar măsurile necesare a fi luate astfel încât spaţiul să se transforme în unul conform.

Dacă s-ar fi cerut autorizaţie de construire ar fi fost nevoie de aviz de la IGSU (pompieri), s-ar fi întocmit un Scenariu de Securitate la Incendiu şi s-ar fi impus măsurile minime legale necesar a fi luate şi executate astfel încât să fie admisă schimbarea de destinaţie.

Peste 90% din spaţiile în care se desfăşoară astfel de activităţi, iar aici putem să ne referim în mod expres la Centrul Vechi al Bucureştiului, nu îndeplinesc standardele minim legale pentru funcţionare.

Legea 10 privind Calitatea în Construcţii vorbeşte de mai multe exigenţe esenţiale din care cele mai importante în ordinea prezentată de mine sunt: rezistenţă şi stabilitate, securitatea la incendiu şi siguranţa în exploatare. Toate sunt încălcate.

Aproape toate clădirile din Centrul Vechi al Bucureştiului sunt încadrate în clasa I de Risc seismic (risc de prăbuşire chiar şi fără cutremur), sau maxim clasa II de Risc seismic (prăbuşire şi victime umane în caz de cutremur). Deci prima exigenţă esenţială cade din start, în acele clădiri nu este permis a se desfăşura activităţi, cu atât mai mult deschise publicului.

Orice activitate deschisă publicului ce se desfăşoară în clădiri ce au şi destinaţia de locuire necesită în mod obligatoriu Autorizaţie pentru Securitatea la Incendiu.

De asemenea clădirile aglomerate în care pot exista simultan mai mult de 200 de persoane, iar spaţiul aferent este mai mic de 4mp de persoană, necesită în mod obligatoriu Autorizaţie de Funcţionare la Incendiu.

Autorizaţia de funcţionare de la Primăria de Localitate/Sector/a Municipiului Bucureşti(aceasta răspunde de Centrul vechi şi arterele principale) nu este permis a se emite fără a scoate mai întâi o autorizaţie de schimbare de destinaţie şi apoi a celei privind Securitatea la Incendiu.

Însă cei responsabili acordă fără a respecta legea aceste autorizaţii, cel mai probabil contra unor sume frumoase de bani. În aceste departamente nu mai avem autorităţi publice ci adevărate centre de infractori, o mafie aşa cum vedem noi în filmele americane.

Inspecţia de Stat în Construcţii şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă au nenumărate amenzi şi judecăţi deschise cu primăriile de sector şi primăria generală pe acest subiect, însă nu exista până în acest an o bază legală în afară de sancţionarea financiară. Ori atât avizatorul corupt cât şi beneficiarul preferau să plătească în mod constant amenzile, cu atât mai mult cu cât este permis a se efectua maxim un control în decurs de doi ani. Nu mai pun aici că numărul inspectorilor din cele două instituţii este insuficient, cel mai probabil pentru că cineva a avut grijă ca aceştia să nu aibe timp decât pentru soluţionarea plângerilor(nici la acelea nu se face faţă, să nu mai vorbim de control curent).

În concluzie, primii vinovaţi pentru incendiul din Clubul Colectiv sunt cei care au acordat Autorizaţia de Funcţionare.

Legea privind Securitatea la Incendiu s-a modificat în acest an, crescându-se amenzile de 10 ori, dar introducându-se şi posibilitatea Opririi activităţii. Ori acest din urmă lucru este cel care doare cu adevărat. Până acum amenzile erau de ordinul a 2000 de lei, iar patronii râdeau în nas inspectorilor. Acum amenzile sunt de ordinul a 20 000 de lei şi se poate opri activitatea, dar Ordinul abia a intrat în viguare şi urma ca Inspectorii să lucreze cu noile pârghii.

Cluburile de noapte intră majoritatea lor în categoria clădirilor cu săli aglomerate: peste 200 de persoane la nivelul parterului şi mai puţin de 4mp aferenţi fiecărei persoane. Această categorie, alături de Clădirile Înalte, Foarte Înalte şi cele cu Importanţă Excepţională şi Deosebită, intră într-o abordare specială datorită riscului ridicat a posibilităţii apariţiei de victime umane.

În acest condiţii Clubul în cauză ar fi trebuit să dispună de :

- sistem de limitare şi stingere a incendiului cu hidranţi interiori;

- sistem de limitare şi stingere a incendiulu cu hidranţi exteriori;

- sistem de limitare şi stingere a incendiului cu sprinklere;

- sistem pentru detecţie şi semnalizare în caz de incendiu;

- sistem de ventilare organizată pentru eliminarea fumului şi gazelor fierbinţi.

Legislaţia în domeniu şi componenta tehnică/ cadrul tehnic are ca prim criteriu de îndeplinit: Salvarea Oamenilor. Cine spune că nu exista legislaţie minte cu neruşinare. Ea nu este respectată sau impusă.

 

 

 

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri