Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Ani grei de PUȘCĂRIE pentru comandatul navei implicate în cel mai mare naufragiu al secolului

costa concordia

Curtea de Casaţie italiană a confirmat vineri condamnarea lui Francesco Schettino, fostul comandant al navei Costa Concordia, care a început imediat să-şi ispăşească pedeapsa de 16 ani de închisoare pentru naufragiul pachebotului, care a provocat moartea a 32 de oameni în ianuarie 2012, transmite AFP. Poreclit "căpitanul laş" în media pentru că şi-a părăsit nava în plină operaţiune de salvare, el a fost condamnat în februarie 2015 la 16 ani de închisoare pentru omucidere, abandonul navei şi naufragiu, o pedeapsă confirmată în apel în mai 2016.

Citeste si: Vești BUNE pentru români de la ministrul Mediului: Cum pot lua câte 10.000 de euro

Conform avocatului său, napolitanul de 56 de ani a aşteptat decizia de vineri a instanţei singur, în discreţie, în apropiere de închisoarea Rebbibia din Roma. "El a spus: 'Cred în justiţie, deciziile acesteia trebuie respectate, mă voi preda'", a spus avocatul despre clientul său. "Există o amărăciune pentru că este singurul care va plăti. Ca de obicei în Italia, doar ţapii ispăşitori plătesc", a adăugat avocatul, neexcluzând sesizarea justiţiei europene.

Nava de croazieră Costa Concordia (un pachebot de 300 de metri, cu o greutate de 112.000 de tone), la bordul căreia se aflau 4.229 de persoane, dintre care 3.200 de pasageri din 60 de ţări, a eşuat, la 13 ianuarie 2012, după ce s-a lovit de o stâncă, la aproximativ 300 de metri de ţărm, în apropiere de mica insulă Giglio, din arhipelagul regiunii Toscana, din Marea Mediterană. Naufragiul, considerat unul dintre cele mai grave accidente din istoria marinei italiene, s-a soldat cu 32 de morţi, iar cadavrele a două persoane nu au fost încă descoperite.

Citește și: INCREDIBIL Din ce au făcut cei de la Louis Vuitton o nouă colecție de genți

Stânca a sfâşiat bordajul pe o lungime de 70 metri, după care nava a fost invadată în bună măsură de apă şi s-a înclinat până la un unghi de 65 grade, devenind nemanevrabilă. Majoritatea celor peste 4.200 de persoane la bord s-au putut salva, dar totuşi accidentul s-a soldat cu 15 morţi şi 20 de dispăruţi, constataţi imediat după eşuare. În final, bilanţul a fost de 32 de morţi. Epava navei, rămasă în parte la suprafaţă, a fost transportată ulterior, în iulie 2014, în portul Genova, pentru a fi dezmembrată. Imediat după naufragiu, Parchetul din Grosseto, provincia din care face parte insula Giglio, a anunţat arestarea comandantului navei de croazieră Costa Concordia, Francesco Schettino, în vârstă de 53 de ani la data respectivă.

În iulie 2013 a început un proces împotriva comandantului Schettino, la Grosseto, acesta fiind acuzat de producerea naufragiului, omucidere multiplă prin imprudenţă şi abandonarea navei, deoarece "şi-a pătat numele" cu cel mai mare delict posibil pentru un marinar, şi anume părăsirea navei înainte de încheierea operaţiunilor de evacuare a acesteia, în condiţiile în care numeroşi pasageri trebuiau salvaţi. Împreună cu Schettino, au fost deferite justiţiei alte 11 persoane, printre care membri ai echipajului navei şi membri ai conducerii Costa Crociere, compania de la Napoli, regiunea Campania (sud), care deţinea pachebotul. Dar, în ochii marelui public, principalul acuzat a rămas comandantul Schettino, cel care, imediat după naufragiu, a afirmat că "nava a lovit o stâncă ce nu figura pe hărţile de navigaţie".

Citește și: Spot publicitar ȘOCANT: Fetițe care se joacă cu VIBRATOARE / VIDEO

Pe parcursul procesului, autorităţile din Grosseto au subliniat faptul că nava s-a apropiat în mod periculos de insula Giglio, a lovit o stâncă, s-a înclinat şi a luat o mare cantitate de apă la bord. Cutiile negre ale navei, care înregistrează conversaţiile membrilor echipajului, indică faptul că impactul s-a produs la ora locală 21.45 (20.45 GMT), pe data de 13 ianuarie 2012, dar comandantul nu a anunţat imediat Căpitănia portului cel mai apropiat. Un responsabil al companiei care deţine vasul a respins acuzaţiile că nava ar fi deviat de la traiectoria sa normală, dar acest fapt a fost demonstrat în timpul procesului, numeroşi martori declarând că vasul naviga foarte aproape de mal şi, din acest motiv, a lovit o stâncă. Comandantul Francesco Schettino, audiat de mai multe ori în cadrul acestui proces, a negat că ar fi abandonat vasul de croazieră, afirmând că a salvat "mii de vieţi" şi explicându-şi comportamentul, deciziile şi alegerile în timpul fazei de urgenţă a catastrofei.

Schettino a fost, de asemenea, supus unor analize pentru a se vedea dacă luase droguri sau alte substanţe toxice în noaptea naufragiului, dar toate aceste analize au fost în cele din urmă negative. La proces a mai reieşit că paza de coastă italiană i-a cerut în zadar căpitanului vasului Costa Concordia să se întoarcă la bord pentru a coordona evacuarea pasagerilor, însă acesta a refuzat, potrivit unei înregistrări audio a convorbirii, difuzată în luna ianuarie 2012 de toate publicaţiile din Italia. Transcrierea convorbirii telefonice dintre comandantul Francesco Schettino şi comandantul Gregorio De Falco, de la Căpitănia portului Livorno (Toscana), a devenit faimoasă în Italia. Cuvintele lui De Falco, considerat "un erou italian", au fost transcrise de sute de ori, de toate publicaţiile din Peninsulă: "Sunt oameni blocaţi la bord. Schettino, mergeţi imediat cu şalupa la prova navei şi urcaţi la bord! Este clar? Înregistrez această convorbire! Trebuie să-mi spuneţi câţi copii, femei şi persoane care au nevoie de asistenţă sunt la bord. Ascultaţi, Schettino, poate că aţi reuşit să vă salvaţi din mare, dar eu vă voi cauza o mulţime de probleme. Urcaţi LA BORD, este un ordin, acum eu comand, mama naibii de treabă!!".

Schettino nu s-a întors la bord, dar a susţinut că motivul pentru care se afla într-o barcă de salvare, în timp ce mii de pasageri şi membri ai echipajului, panicaţi, încercau să evacueze nava, este că "s-a împiedicat şi a căzut într-o şalupă de salvare", în timp ce pasagerii se învălmăşeau pe punţi. La proces, comandantul Francesco Schettino a arătat că a dus vasul de croazieră aproape de coasta stâncoasă a insulei Giglio pentru a-i "saluta" pe locuitorii insulei, o manevră stângace, care a provocat tragedia. La 31 mai 2016, justiţia italiană a confirmat în apel condamnarea la 16 ani de închisoare a fostului comandant al pachebotului Costa Concordia, Francesco Schettino, potrivit AFP. Schettino a fost condamnat în februarie 2015 pentru omucidere, abandonarea navei şi naufragiu de către judecătorii Tribunalului din Grosseto.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.