Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a semnat un protocol de colaborare interinstituţională cu Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară (CENAFER) pentru dezvoltarea competenţelor, certificării personalului de întreţinere şi exploatare, odată cu implementarea sistemului ERTMS/ETCS în România, potrivit unei postări pe pagina de Facebook a instituţiei.
"Părţile semnatare trebuie să contribuie la realizarea proiectului şi să îşi asume rolul lor în cadrul proiectului, respectiv ARF - ca proprietar de proiect, prin lansarea procedurilor de achiziţie, depunerea cererii de finanţare şi CENAFER - ca partener care va asigura sustenabilitatea proiectului, respectiv prin asigurarea efectelor sale şi valorificarea rezultatelor obţinute, până la încetarea sursei de finanţare", se arată în postare.
Protocolul, încheiat pentru o perioadă de cinci ani
Protocolul, încheiat pentru o perioadă de cinci ani, va permite celor două instituţii să colaboreze în identificarea surselor de finanţare nerambursabile şi în stabilirea acţiunilor comune necesare pentru achiziţia, amplasarea, punerea în funcţiune, de către CENAFER, inclusiv asigurarea serviciilor conexe de mentenanţă pe perioada de garanţie, a următoarelor echipamente: două simulatoare multifuncţionale locomotive/automotor, destinate calificării/formării/ instruirii/evaluării personalului încadrat în funcţia de mecanic locomotivă/automotor; două laboratoare ERTMS, destinate calificării/formării/instruirii/evaluării personalului, aparţinând operatorilor de transport feroviar.
Potrivit sursei citate, introducerea acestor dispozitive - în cadrul programelor de instruire - reprezintă un pas important în alinierea CENAFER la standardele moderne, utilizate în Uniunea Europeană şi permite, totodată, reproducerea realistă a scenariilor critice prevăzute de reglementările europene (de exemplu, incidente ERTMS sau situaţii de urgenţă), contribuind la îndeplinirea cerinţelor Directivei 2007/59/CE privind formarea şi certificarea mecanicilor de tren. Mai mult, ele facilitează evaluarea standardizată şi obiectivă a competenţelor, prin înregistrarea completă a performanţelor cursanţilor, în concordanţă cu recomandările Agenţiei Uniunii Europene pentru Căile Ferate (ERA).
În plus, utilizarea acestor tehnologii avansate asigură o mai bună integrare a instruirii în sistemele de management al siguranţei şi permite adoptarea unor metode moderne de formare mixtă (blended learning), deja aplicate în centrele similare din statele membre. Astfel, simulatoarele de ultima generaţie nu doar eficientizează procesul didactic, ci şi consolidează interoperabilitatea şi recunoaşterea internaţională a calificărilor obţinute de mecanicii instruiţi în România.
"Prin semnarea acestui protocol, ARF şi CENAFER reafirmă angajamentul comun pentru modernizarea şi profesionalizarea sectorului feroviar din România, punând bazele unei infrastructuri umane şi tehnice compatibile cu standardele europene", au mai notat reprezentanţii ARF.
Comentează