Asigurările pentru navele din Marea Neagră se scumpesc puternic. Zona devine tot mai riscantă pentru transportul maritim

Autor: Alexandra Pricop

Publicat: 08-12-2025 22:45

Article thumbnail

Sursă foto: Profimedia Images

Costurile de asigurare pentru navele care circulă pe Marea Neagră au explodat în ultima perioadă, pe fondul tensiunilor tot mai mari din regiune. Brokerii consultați de Financial Times spun că, în numai o lună, primele pentru riscurile militare s-au triplat, iar cele mai vizate zone sunt cele aflate în apropierea Rusiei, notează USM.

La începutul lunii noiembrie, asigurarea unei nave în Marea Neagră costa aproximativ 0,25–0,3% din valoarea acesteia. O lună mai târziu, tarifele ajung deja la 0,5–0,75%. Este o creștere rar întâlnită într-un timp atât de scurt, spun specialiștii din domeniu.

Marcus Baker, coordonatorul diviziei maritime din cadrul companiei de brokeraj Marsh, afirmă că scumpirile cele mai mari sunt în zonele din Marea Neagră care se învecinează cu Rusia, dar situația tensionată se simte și în proximitatea Ucrainei, Georgiei și Turciei.

De ce au crescut prețurile?

Unul dintre factorii care au dat peste cap piața asigurărilor ține de seria de atacuri asupra unor petroliere rusești folosite pentru a ocoli sancțiunile occidentale. La finalul lunii noiembrie, două astfel de nave au fost lovite de drone navale în timp ce se apropiau de coastele Turciei.

Navele fac parte din așa-numita „flotă din umbră”, un sistem paralel prin care Rusia își exportă petrolul în pofida restricțiilor internaționale. În urma atacului, una dintre ele a eșuat în apropierea litoralului bulgăresc.

Atacul a pus imediat pe jar companiile de asigurări și a atras atenția autorităților din Turcia, care au avertizat că astfel de incidente pun în pericol atât traficul maritim.

Cum este afectată România

Deși nu se află în zona în care au loc atacurile, România resimte indirect creșterea riscurilor. Transporturile comerciale prin Marea Neagră sunt destabilizate de bombardamentele rusești asupra porturilor ucrainene, inclusiv asupra celor dunărene, folosite intensiv în ultimele luni pentru exportul de cereale.

Astfel, navele care tranzitează zona ajung să plătească prime mai mari, ceea ce afectează costurile logistice ale operatorilor din regiune.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri