Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Asociația OIREP: Decizia de a introduce o taxă de 40 de lei/tona de deşeu nu oferă nici cea mai mică garanţie a faptului că deşeurile vor fi colectate separat

Primăria Sectorului 5
colectare selectivă

Decizia Ministerul Mediului de a introduce o taxă de 40 de lei/tona de deşeu de ambalaj gestionată de municipalităţi nu oferă nici cea mai mică garanţie a faptului că deşeurile vor fi colectate separat sau că vor fi sortate în mod real în vederea trimiterii lor spre reciclare, susţine Mihaela Frăsineanu, expert în mediu şi director executiv al Asociaţiei OIREP Ambalaje, într-o scrisoare deschisă, conform Agerpres.

"Fără nicio idee şi dorinţă reală de a face sistemul să funcţioneze, Ministerul Mediului mai aruncă încă o ciozvârtă din banii cetăţeanului-consumator de produse ambalate - via producători - către sacul fără fund al ineficienţei primăriilor. Bani de la cetăţeanul-consumator pentru aşa-zise campanii de educaţie şi informare, şi bani pentru plimbatul de colo-colo al unor situaţii, doar pentru a-şi asigura liniştea din partea autorităţilor locale. Acesta este Ordinul de Ministru 2.190 din data de 28 decembrie 2021. Ca atunci când vrei să tratezi obezitatea cu medicamente din ce în ce mai scumpe, în condiţiile în care obiceiurile alimentare greşite ale pacientului sunt complet ignorate (...) Ministerul Mediului decide încă o taxă de 40 de lei/tona de deşeu de ambalaj gestionată, din partea producătorilor via organizaţiile de implementare a răspunderii extinse care îi reprezintă. Banii sunt destinaţi 'gestionării datelor' de către municipalităţi. Altfel spus, plata salariilor unor angajaţi ai statului (salariaţi ai autorităţilor publice locale) sau privaţi (salariaţi ai Asociaţiilor de Dezvoltare Intercomunitară - ADI, entităţi de drept privat declarate ca fiind de utilitate publică) este pusă în sarcina altor agenţi economici privaţi - producătorii şi importatorii de produse ambalate, prin OIREP-urile care îi reprezintă (...) Mai trist e că niciuna dintre taxele nou instituite şi percepute la nivel local sau redirecţionate către municipalităţi nu oferă nici cea mai mică garanţie a faptului că deşeurile vor fi colectate separat sau că vor fi sortate în mod real în vederea trimiterii lor spre reciclare", este de părere Frăsineanu.

În viziunea directorului executiv al Asociaţiei OIREP Ambalaje, autorităţilor locale li s-a constituit, practic, un monopol pe deşeuri, "manifestat rapid prin pretenţii la tarife disproporţionat de mari pentru valorificarea unor deşeuri de ambalaje slab către jenant sortate".

"Obligaţia organizaţiilor de implementare a răspunderii extinse a producătorilor (OIREP) de a lucra cu aceste monopoluri ad-hoc, obligaţie de care depinde funcţionarea acestora, a făcut ca tarifele scăpate de sub control cerute de administraţia locală să fie înghiţite fără crâcnire şi acoperite de către OIREP-uri. Tarife care nu au nicio legătură cu eficienţa economică reală a activităţii operatorilor de salubritate, cu calitatea deşeurilor valorificate - cea mai scăzută din piaţă - sau cu tarifele practicate pentru aceleaşi tipuri de deşeuri aflate în celălalt circuit, cel privat. Aflate în tirul încrucişat dintre obligaţia legală de a contracta deşeuri de ambalaje din circuitul municipal şi abuzul tarifar practicat de către autorităţile locale, OIREP-urile au mai primit în acelaşi an şi obligaţia de a finanţa campanii de educare şi conştientizare a populaţiei pe teme de colectare separată, care ar fi trebuit să se desfăşoare la solicitarea autorităţii centrale pentru protecţia mediului (în speţă ministerul de resort). Bineînţeles, fără detalii sau norme clare despre modul în care aceşti bani să se poată utiliza altfel decât fragmentar, de către fiecare OIREP în parte, în locul unor campanii de informare concertate şi centralizate la nivel naţional. La rândul lor, municipalităţile au primit oportunitatea ca, pe lângă tarifele deja exagerat de mari pentru deşeurile proprii, să beneficieze de alţi 40 lei/tona de material de reciclat destinat campaniilor de educare a populaţiei, acestea toate peste taxele locale de salubrizare pe care statul 'a uitat' să le scoată din funcţiune", afirmă sursa citată.

Frăsineanu subliniază că, astfel, "extrem de mulţi bani au fost cheltuiţi, pe cale de consecinţă, în inundarea străzilor patriei cu postere, flyere, broşuri şi înscrisuri pompieristice despre ecologie, economie circulară, planete verzi şi aşa mai departe, (...) fiecare cum s-a priceput, a investit banii prevăzuţi în de lege în campanii de mică anvergură, de mic efect şi cam atât".

"Atenţie - vorbim de aceleaşi autorităţi locale care, conform controlului Ministerului Mediului, nu au capacităţi de colectare separată şi sortare a deşeurilor, deşi investiţii uriaşe - miliarde de euro - din bani europeni au fost realizate în infrastructură de colectare separată (igloo-uri, containere, pubele având diferite volume), platforme de depozitare şi de sortare a deşeurilor. E bine de ştiut şi faptul că eficienţa cu care deşeurile municipale sunt colectate separat şi reciclate este de maxim 10% din cât se generează de către populaţia plătitoare, depozitarea în devălmăşie la groapă continuând să fie norma. De doi ani de zile, membrii Asociaţiei OIREP Ambalaje, alături de multiple alte organizaţii patronale sau industriale, depun eforturi constante în a semnala aceste disfuncţionalităţi către Guvern, Parlament şi autorităţile locale", se menţionează în scrisoarea deschisă.

Asociaţia OIREP Ambalaje dezvăluie faptul că reacţia partenerilor de dialog instituţional este, în continuare, una slabă, difuză şi fără finalitate şi că, "în realitate, singurul răspuns al autorităţilor la problematica creată printr-o legislaţie promovată fără consultarea mediului economic şi fără analize serioase de impact, este acela de a mai impune (încă) o taxă".

"Guvernarea prin taxe şi tarife exorbitante, secondată de lipsa atribuirii controlului şi a asumării răspunderii la nivelul administraţiei locale pentru banii ceruţi, este cea care va condamna România la un perpetuu loc codaş în atingerea obiectivelor de mediu asumate la nivel european. În plus, nerespectarea principiilor europene ale funcţionării sistemului de management al deşeurilor, prin introducerea unui model "unicat" dedicat autorităţilor locale, va continua să perturbe principiile de bază ale unei economii de piaţă - concurenţa, eficienţa, trasabilitatea şi transparenţa circuitului banilor", precizează Mihaela Frăsineanu.

Aceasta aduce în prim-plan Directiva (UE) 2018/851 a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 2008/98/CE privind deşeurile, conform căreia în cadrul schemelor de răspundere extinsă a producătorilor, "cerinţele generale minime ar trebui să diminueze costurile şi să stimuleze performanţa, precum şi să asigure condiţii de concurenţă echitabile, inclusiv pentru întreprinderile mici şi mijlocii şi pentru întreprinderile din domeniul comerţului electronic, şi să evite obstacolele în calea bunei funcţionări a pieţei interne".

Totodată, "cerinţele ar trebui să îmbunătăţească guvernanţa şi transparenţa schemelor de răspundere extinsă a producătorilor şi să reducă riscul de conflicte de interese între organizaţiile care pun în aplicare obligaţiile ce le revin în temeiul schemelor de răspundere extinsă a producătorilor în numele producătorilor de produse şi operatorii care se ocupă de deşeuri cu care respectivele organizaţii încheie contracte".

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.