AUR a sesizat o lacună impardonabilă în echipa de consilieri a lui Nicușor Dan: S-a lăsat cu o scrisoare deschisă

Autor: Loredana Codruț

Publicat: 07-10-2025 06:31

Article thumbnail

Sursă foto: Captura

AUR a sesizat o lacumă impardonabilă în echipa de consilieri a președintelui Nicușor Dan. Cei de la AUR spun că lui Dan i-a scăpat un departament dedicat fix oamenilor care l-au ajutat să ajungă președinte.

Nimeni nu se ocupă de relația cu Republica Moldova, acuză AUR

Nicușor Dan și-a luat consilieri noi. Printre cei care se alătură echipei de la Cotroceni se numără Ludovic Orban, fost premier, care va ocupa funcția de consilier prezidențial pentru politică internă, Marius Lazurca, fost ambasador, numit consilier prezidențial pe politică externă, și Valentin Naumescu, profesor universitar la UBB Cluj, desemnat consilier pentru afaceri europene.

De asemenea, Andreea Miu va conduce Secretariatul General al Administrației Prezidențiale, iar Eugen Tomac a fost numit consilier onorific pentru relația cu românii de pretutindeni.

Deputatul Valeriu Muntean i-a scris o scrisoare deschisă lui Nicușor Dan

În calitate de deputat al Parlamentului României şi de preşedinte al Comisiei comune pentru integrarea europeană dintre Parlamentul României şi Parlamentul Republicii Moldova, salut preocuparea recentă a Administraţiei Prezidenţiale pentru profesionalizarea echipei de consilieri şi pentru consolidarea structurilor de lucru în domenii-cheie ale politicii interne şi externe.

Totuşi, doresc să semnalez public o lacună gravă şi semnificativă în această nouă arhitectură instituţională: absenţa unei structuri prezidenţiale dedicate Republicii Moldova.

1. Republica Moldova - prioritate strategică asumată în programul "România Onestă"

În programul dumneavoastră electoral, "România Onestă", aţi consacrat un întreg capitol relaţiei cu Republica Moldova, sub titlul "Republica Moldova, prioritate strategică de politică externă".
Citez din documentul de viziune:

"Republica Moldova este familia noastră de destin. România are datoria strategică şi morală de a sprijini ferm parcursul european al Moldovei, prin investiţii, conectare şi susţinere instituţională."

Aţi vorbit despre: curăţenie instituţională în punctele de contact directe dintre cetăţenii Republicii Moldova şi statul român; sprijin pentru investiţiile româneşti printr-un fond de garantare; interconectare strategică în energie şi transport; sprijin diplomatic activ pentru integrarea europeană a Republicii Moldova.

Aceste angajamente creau aşteptarea legitimă că, odată ajuns la Cotroceni, veţi institui un departament distinct pentru Republica Moldova - un Departament pentru Relaţia cu Republica Moldova sau, cel puţin, un consilier prezidenţial dedicat exclusiv acestei dimensiuni de politică externă (cu valenţe puternice de politică internă).

2. Republica Moldova nu este Diaspora

Din păcate, în lista noilor consilieri, "Republica Moldova" lipseşte ca entitate distinctă. Este o eroare conceptuală şi politică majoră să fie tratată doar ca parte a "românilor de pretutindeni" sau a "Diasporei".

Republica Moldova nu este diaspora României, ci pământ românesc, locuit de români care nu au plecat nicăieri, ci au fost despărţiţi de graniţe impuse istoric. Situaţia românilor din Republica Moldova şi perspectiva acestora este cu totul deosebită; prin urmare, aceştia nu pot fi încadraţi în pachetul generic numit "români de pretutindeni".

În toate documentele strategice ale statului român - de la Strategia Naţională de Apărare la documentele MAE şi ale Parlamentului - Republica Moldova este definită drept prioritate strategică de politică externă.

Prin urmare, prezenţa unei structuri separate în cadrul Administraţiei Prezidenţiale ar fi nu doar firească, ci absolut necesară. Ea ar reprezenta un semnal instituţional clar că România îşi asumă, nu doar discursiv, ci şi funcţional, sprijinul pentru integrarea europeană a Republicii Moldova, precum şi viziunea reîntregirii naţionale.

3. Diaspora - o prezenţă binevenită, dar insuficient reprezentată

Salut numirea doamnei Ana-Maria Geană în calitate de consilier de stat pentru românii de pretutindeni şi a domnului Eugen Tomac ca consilier onorific pentru relaţia cu românii de pretutindeni. Este, fără îndoială, un pas pozitiv. Domnul Tomac are o experienţă bogată în domeniu, însă - fiind deputat în Parlamentul European şi preşedinte al unui partid politic - nu va putea dedica timpul şi energia necesare unei funcţii onorifice.

De aceea, consider că Republica Moldova trebuie tratată separat, printr-o structură dedicată, coordonată de un consilier cu experienţă directă în relaţiile bilaterale, capabil să asigure o legătură instituţională permanentă între Administraţia Prezidenţială, autorităţile de la Chişinău, Parlamentul Republicii Moldova şi societatea civilă basarabeană.

Domnule Preşedinte,

având în vedere importanţa strategică a relaţiei cu Republica Moldova, consider necesară instituirea unui post distinct de consilier prezidenţial care să coordoneze în mod direct acest domeniu.

Aceasta ar fi o continuare firească a propriilor dumneavoastră angajamente din "România Onestă", dar şi un semnal strategic către românii de pe ambele maluri ale Prutului că România are un plan coerent, instituţional şi moral pentru aducerea Basarabiei acasă - prin integrarea sa deplină în Uniunea Europeană şi, în cele din urmă, în România.

Cu respect,

Valeriu MUNTEANU
deputat în Parlamentul României, preşedinte al Comisiei comune pentru integrarea europeană dintre Parlamentul României şi Parlamentul Republicii Moldova

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri