Austeritatea promovată de Ilie Bolojan a afectat serios Oradea, unde primarul a făcut un anunț important privind construirea unui stadion în valoare de 94,4 milioane de euro. Edilul Florin Bîrta a dezvăluit când ar urma să înceapă lucrările la noua arenă și a explicat ce sumă va contribui municipalitatea pentru ca proiectul să poată fi realizat.
Proiectul noii arene din Oradea se află în prezent pe faza de licitație. Deși a fost desemnat un câștigător, procedura a fost contestată, ceea ce va întârzia semnarea contractului și demararea efectivă a lucrărilor. Primarul Florin Bîrta a menționat că totul depinde, de asemenea, de fondurile alocate de Guvernul României. Astfel, construcția ar putea demara spre sfârșitul anului 2026, conform ProSport.
„Înțeleg că procedura de licitație a fost finalizată și s-a dat un câștigător, doar că a fost contestată. Așteptăm să vedem ce se va întâmpla în urma contestației. Estimările sunt că până la finalul acestui an să se finalizeze procedura și, probabil, în primăvara anului viitor să se semneze contractul. În această perioadă în care Guvernul trebuie să aloce fonduri, nu se va putea lucra efectiv la stadion. Probabil undeva pe finalul anului viitor ar putea începe primele lucrări”, a declarat Florin Bîrta, conform bihon.ro.
Mai mult, edilul a adăugat că după semnarea contractului va urma etapa de proiectare, care va dura cel puțin șase luni.
Lucrările încep cu banii orădenilor
Florin Bîrta a vorbit și despre aportul pe care îl va aduce Oradea la ridicarea noului stadion, precizând că lucrările vor porni cu fonduri provenite din cofinanțarea asigurată de municipiu.
„Așa cum spunea și domnul prim-ministru, dacă vrei să investești într-un stadion, trebuie să vii cu o cofinanțare de 10, 15 sau chiar 20%. Când îți proiectezi stadionul, trebuie să te gândești și la buzunarul tău, pentru că e simplu să vrei o arenă de 30, 40 sau 50 de mii de locuri, dar să nu pui nimic din partea ta nu este normal. Deci lucrările la stadion vor începe cu siguranță cu o cofinanțare din partea municipiului Oradea, așa cum este firesc”, a mai spus Bîrta, citat citând sursa menționată anterior.
Se pune frână proiectului de suflet al lui Bolojan: Șoseaua de mare viteză care leagă România de Europa, blocată la centru
Se pune frână proiectului de suflet al lui Ilie Bolojan: șoseaua de mare viteză care ar trebui să lege vestul României de Europa și să asigure conectarea la coridorul strategic Baltică–Egee este blocată la centru. Inițiat și impulsionat de administrația locală din Bihor și Oradea, proiectul a fost preluat de Ministerul Transporturilor, unde a intrat într-un calendar întârziat, cu termene împinse până în 2027. Pentru liderii din vest, această rută este vitală – reduce presiunea traficului pe DN79, creează un nou punct de frontieră la Salonta și transformă zona într-un pol de dezvoltare economică.
Proiectul Drumului Expres Oradea – Arad, evaluat la peste 2 miliarde de euro și considerat una dintre investițiile majore de infrastructură din vestul țării, va porni abia în primăvara anului 2027, potrivit Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Termenul este cu trei ani mai târziu decât cel prevăzut inițial.
Președintele Consiliului Județean Bihor, Mircea Mălan, a afirmat că ritmul ar fi fost mai alert dacă proiectul rămânea la nivel local. „Și eu cred că ar fi fost logic și firesc să continuăm un lucru care a funcționat, și dacă ar fi fost așa acum am fi într-o situație mult mai bună decât cea în care suntem”, a spus acesta, amintind că documentațiile au fost actualizate de administrațiile din Bihor și Arad, împreună cu cele două municipii.
Proiectul lui Ilie Bolojan, frânat la București: Drumul Expres Oradea–Arad rămâne pe loc
În 2020, pe atunci președinte al CJ Bihor, Ilie Ilie Bolojan a reușit să readucă proiectul în atenție după ce fusese blocat mai bine de un deceniu la CNADNR. Actualizarea studiului de fezabilitate și elaborarea proiectului tehnic au permis lansarea licitațiilor, iar constructorii au fost desemnați pentru toate cele trei tronsoane.
Între timp, Ministerul Transporturilor, care are proiectul în portofoliu prin CNAIR, a invocat necesitatea unor noi exproprieri și lipsa fondurilor de cofinanțare. „Este o problemă de expropriere pentru gropile de pământ de unde ar urma să se ia pământul necesar pentru lucrări”, a explicat Mălan, citat de Bihoreanul.
Conexiunea rutieră a României cu coridorul Baltică–Egee
Primarul Oradiei, Florin Birta, a atras atenția că problema principală ține de supracontractarea proiectelor de infrastructură. „S-au aprobat proiecte de aproape 40 miliarde euro și erau fonduri de 28 miliarde euro”, a spus acesta.
Drumul Expres Oradea – Arad, cu o lungime de peste 120 km și finanțare din Programul Transporturi 2021-2027, ar fi trebuit să fie finalizat în aceeași perioadă în care CNAIR anunță acum doar începerea lucrărilor. Întârzierea afectează conectivitatea regională și reduce ritmul de dezvoltare economică în vestul țării, în special pe zona de transport și investiții.
Unul dintre cele mai importante proiecte descentralizate, pus la pământ
Proiectul era anunțat cu surle și trâmbițe în urmă cu doar 2 luni de acelați minister al Transporturilor: „Acest proiect este rezultatul unui parteneriat semnat în noiembrie 2020 între Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, CNAIR și autoritățile locale (Consiliul Județean Bihor, Consiliul Județean Arad, Primăria Oradea și Primăria Arad) și mă bucur că începe să dea roade.
Este unul dintre cele mai importante proiecte descentralizate, iar acest succes întărește ceea ce am spus și susținut mereu, și anume faptul că una dintre cele mai bune decizii pe care le-am aplicat, începând cu 2020, la nivelul Ministerului Transporturilor în ceea ce privește dezvoltarea capacității administrative, constă în descentralizarea unor proiecte, chiar și majore, cum este acest caz, către autoritățile locale sau asocieri dintre acestea“, transmitea, la final de iulie, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu
Un drum expres de peste 120 km care va lega Oradea de Arad
Drumul Expres Oradea–Arad, cu o lungime totală de 120,47 kilometri, este împărțit în trei loturi:
Lotul 1 (Oradea – Salonta): 33,7 km, plus un drum de legătură de 5,3 km. Contractul a fost semnat pe 15 mai cu asocierea Precon Transilvania SRL – Automagistral Pivden SRL.
Lotul 2 (Salonta – Chișineu Criș): 39,7 km, plus un drum de legătură de 10 km până la granița cu Ungaria. Licitația este în etapa de evaluare a ofertelor.
Lotul 3 (Chișineu Criș – Arad): 47,07 km + 2,9 km drum de legătură spre Arad Vest, câștigat de Nurol.
Drumul Expres, cu o lungime totală de 120 km, va include un nou punct de trecere a frontierei între România și Ungaria, la Salonta (județul Bihor). Proiectul a avansat rapid în ultimele luni, datorită importanței sale strategice: face parte din coridorul ce leagă Marea Baltică, Marea Neagră și Marea Egee, reprezentând cel mai scurt traseu nord-sud din Europa, și va fi conectat cu viitoarea Autostradă Timișoara – Moravița – Belgrad, care va asigura legătura directă cu Serbia.
Finalizarea acestui drum expres avea să ofere o nouă rută de mobilitate între vestul României și granița cu Ungaria, reducând presiunea de pe DN79 și crescând atractivitatea economică a regiunii de frontieră.
Comentează