Directorul SRI a fost intrebat intr-un interviu publicat în revista ‘SINTEZA, Revistă de cultură și gândire strategică’, de ce politicienii şi strategii, din domeniul politic mai ales, inclusiv Traian Basescu, folosesc de cateva mii de ani metafora navei care trebuie condusa în furtuna.
Maior a explicat ca ‘metafora navei’ revine in discursurile unor lideri deoarece este cea mai potrivita pentru ceea ce ar trebui sa insemne conducerea unui stat, anume ca intr-o furtuna e nevoie de un om care sa duca nava intr-un port linistit.
“Aşa este, a folosit-o Cicero, cum spuneaţi, au folosit-o englezii, chiar consilieri ai Reginei Elisabeta I în documente oficiale foloseau aceeaşi metaforă, Bismarck a folosit-o, lideri contemporani, cum aţi menţionat, şi Sarkozy, mi se pare, dacă nu mă înşel, a folosit-o. Cred că ea captează cel mai bine menirea şi misiunea leadership-ului, a conducerii strategice a statului, ideea de a naviga adesea prin ape tulburi, de a păstra nava în siguranţă şi, dacă se poate, cum spunea un clasic pe care l-am menţionat, Bismarck, de a o ancora într-un port liniştit. Este cred o metaforă extrem de sugestivă pentru ceea ce ar trebui să însemne conducerea statului, mai ales astăzi când apele sunt adesea tumultoase, când furtunile, vedeţi, reprezintă mai degrabă regula decât excepţia”, a declarat George Maior, potrivit sursei citate.
Cateva extrase din discursurile lui Traian Basescu pe aceasta tema:
- Fiind mândru că am fost căpitan la bordul unui vas de 306 metri, găsesc resursele pentru a rămâne puternic exact în această perioadă a vieţii mele
- Nu iti poti imagina pe puntea unui mare petrolier un om slab, care sa nu fie capabil sa isi sacrifice timpul de odihna pentru a sta acolo, pe puntea de comanda, pe timp de furtuna
- Şi, mergând din nou spre meseria mea, un comandant de navă care sare primul în barca de salvare şi nu-l interesează de ce se întâmplă cu echipajul... puneţi-i dumneavoastră eticheta. O să vă mai spun un lucru: un comandant de navă , dacă pune nava pe uscat dintr-o eroare de navigaţie, niciodată nu va fi pedepsit. Niciodată. Un comandant care face o coliziune cu altă navă, se lovesc două nave, se găseşte vinovatul dar nu-şi va pierde niciodată brevetul, pentru că accidentele pe mare se consideră voia lui Dumnezeu şi nu se judecă comandantul pentru accidentele pe mare decât dacă sunt băuţi sau nava nu este cu toate actele în regulă şi comandantul a plecat cu ele. Dar în meseria asta într-o singură situaţie îţi pierzi brevetul: dacă îţi părăseşti echipajul. Un şef de stat, un comandant de navă, sunt meserii în care nu se abandonează echipajul"
- La nave, comandantul, dacă a coborât în barca de salvare înainte să coboare ultimul om din echipaj, îşi pierde brevetul dar e şi dezonorat pe toată viaţa lui
Shimon Peres despre Basescu:
Capitanul de nave are o mare experienta, antrenamentul de capitan de mare este foarte bun pentru un presedinte. Sunteti foarte experimentat si intelept. Israelul stie ca se poate spijini pe dumneavoastra, Romania este astazi intr-o situatie foarte buna.
Comentează