Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

BBC, despre protestul #șîeu: 'Cea mai mică autostradă din lume face de rușine o națiune' + Remarca celor de la Euronews

Inquam Photos - George Călin
Inquam protest șîeu

Presa internaţională a relatat pe larg despre protestul de vineri din România, care a avut loc în întreaga ţară, la iniţiativa omului de afaceri Ştefan Mandachi, care a lansat campania „România vrea autostrăzi” şi a construit, simbolic, primul metru de autostradă din Moldova.

„Cea mai mică autostradă din lume face de rușine o națiune” este titlul unui articol publicat, sâmbătă, pe site-ul BBC despre campania „România vrea autostrăzi” și în care este relatată inaugurarea de vineri de la Suceava, scrie mediafax.ro.

Citește și: Norica Nicolai atac la adresa lui Rareș Bogdan! ‘Talentul de slugoi nu înlocuiește caracterul’

Publicația britanică reamintește că Ștefan Mandachi (33 de ani), care deține un lanț de restaurante fast-food în Suceava, și-a comandat o autostradă mică, de un metru, pentru care a plătit 3.800 de lire sterline (4.400 de euro sau 5.000 de dolari). A dorit ca astfel să semnaleze lipsa de infrastructură rutieră adecvată în România.

„Campania a durat săptămâni cu scopul de a atrage atenția și a ajuns la un punct culminant vineri”, mai notează BBC, când, la ora 15:00, timp de 15 minute, mai multe companii și-au oprit activitatea în semn de protest.

Citește și: A ieșit la iveală! Cine o susține pe fosta șefă DNA, Laura Codruța Kovesi

România are una dintre cele mai scurte rețele de autostrăzi din Uniunea Europeană, de 806 kilometri (500 de mile), în ciuda faptului că suprafața țării este aproape egală cu cea a Marii Britanii, care are o rețea de aproape cinci ori mai lungă.

„Vrem să unificăm populația, avem un ideal - să avem autostrăzi”, a explicat Mandachi, pentru BBC. BBC l-a intervievat pe Mandachi în holul hotelului pe care antreprenorul sucevean îl deține, hotel aflat la doar câțiva kilometri de noua autostradă.

Citește și: Anunț de ultimă oră din partea DNA! S-a descoperit trafic de influență de milioane de euro

Situată pe un teren pe care antreprenorul sucevean îl deține lângă un drum principal aglomerat, mica autostradă a fost construită simbolic în Suceava, o parte a țării care nu are niciun segment de autostradă, subliniază articolul citat. Traficul de pe drumul principal a fost aproape blocat de câteva sute de suporteri care s-au adunat, vineri, pentru așa-numita inaugurare de autostradă, mai relatează reporterul BBC.

Un grup important de media era în imediata apropiere a antreprenorului, alături de ambulanțe și mașini ale pompierilor, în timp ce un mic avion zbura pe deasupra cu un banner prin care se solicitau autostrăzi.

Citește și: Corina Crețu suprinde: ’Mă simt foarte relaxată că am plecat din PSD’

„Simt că suntem uniți”, a strigat Mandachi, acompaniat de un cor de claxoane. „Nu am mai trăit niciodată un asemenea moment de solidaritate între toți românii”.

În timp ce mulțimea huiduia și aplauda era tăiată panglică pentru a inaugura ceea ce oamenii au numit „autostrada monument”.

Citește și: Atenție! Eugen Teodorovici a vorbit despre pensii şi pilonul II, după promulgarea bugetului

Cum o mini-autostradă a adunat un consens la nivel național

Antreprenorul a organizat o campanie agresivă numită „România vrea autostrăzi” și le-a cerut concetățenilor să protesteze alături de el oprindu-se din muncă timp de 15 minute, vineri, 15 martie, când și-a inaugurat autostrada. Campania a iscat discuții serioase în întreaga țară.

Citește și: Rating-ul aferent datoriei guvernamentale a României reconfirmat de Standard & Poor’s

„Din ce în ce mai mulți oameni din România - cetățeni obișnuiți - încep să se agite”, a declarat și Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructura, un ONG care monitorizează proiectele majore de autostrăzi din România.

„Politicienii vin la putere și spun că vor construi 1.000 km de autostrăzi, în cinci ani. Nu este posibil nici cu cea mai bună capacitate tehnică din partea tuturor celor implicați”, a adăugat el, sugerând că Mandachi s-ar putea să aibă nevoie să aștepte încă 25 de ani până va vedea o rețea de autostrăzi „decentă” în regiunea sa.

Citește și: Norica Nicolai atac la adresa lui Rareș Bogdan! ‘Talentul de slugoi nu înlocuiește caracterul’

Potrivit lui Ciurea, drumurile deficitare costă economia României miliarde, în fiecare an. „Estimăm că aproximativ 2% din PIB-ul României este pierdut din cauza accesului rutier”, a susținut el. „Este imens.”

În întreaga țară, primarii, companiile și chiar fotbaliștii s-au alăturat demersului lui Ștefan Mandachi „România vrea autostrăzi”. Producătorul danez de mobilă JYSK, care are 73 de magazine în România, și-a închis porțile clienților, în timpul protestului.

Citește și: A ieșit la iveală! Cine o susține pe fosta șefă DNA, Laura Codruța Kovesi

Anul trecut, România a inaugurat doar 58 de kilometri de autostrăzi. În același timp, mai multe proiecte, de-a lungul anilor, au fost afectate de scandaluri de corupție. În 2016, o nouă autostradă din sudul Transilvaniei și-a câștigat rapid porecla de „Autostrada rușinii”. A fost inaugurată de două ori, pentru că a avut nevoie de reparații aproape imediat, iar un an mai târziu a fost demolată, după o serie de suspiciuni privind siguranța acesteia.

„Răbdarea a ajuns la o limită”

România nu are doar cea mai scurtă rețea de autostrăzi, dar și cea mai ridicată rată a deceselor înregistrate pe infrastructura rutieră din UE.

Citește și: Anunț de ultimă oră din partea DNA! S-a descoperit trafic de influență de milioane de euro

În 2017, România a înregistrat 98 de decese din cauza accidentelor rutiere la un milion de locuitori, un nivel dublu față de media UE și de peste trei ori față de cea a Marii Britanii.

„Mai mulți oameni mor în fiecare an decât au murit la Revoluția din 1989”, a spus Mandachi, care a amenajat o scenă cu un accident de mașină lângă autostrada sa, cu o ambulanță și o mașină funerară, evidențiind drumurile mortale ale României.

Citește și: Corina Crețu suprinde: ’Mă simt foarte relaxată că am plecat din PSD’

„Când toate regiunile țării vor fi conectate prin autostrăzi, clienții noștri își vor primi produsele lor mai repede, cu costuri mai mici de livrare”, a declarat Alex Bratu, Country Managerul JYSK.

Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor din România, a declarat că drumul lui Mandachi este ilegal, din cauza că i lipsesc permisele, însă a declarat presei locale că i-a înțeles preocupările lui Mandachi. „Răbdarea a ajuns la limită”, a mai spus el. Totuși, faptul că ministrul Transporturilor a arătat că înțelege situația a avut un impact limitat asupra antreprenorului care a inițiat mini-autostrada.

Citește și: Atenție! Eugen Teodorovici a vorbit despre pensii şi pilonul II, după promulgarea bugetului

„Nu este suficient ca el să înțeleagă frustrarea noastră, trebuie să acționeze, pentru că știm cu toții problema - avem nevoie de autostrăzi”, a mai spus Mandachi.

Cu puțin timp înainte de inaugurarea autostrăzii de un metru, Guvernul României condus de PSD a anunțat că ministrul Transporturilor a călătorit într-un oraș din apropiere, la Bacău, unde vor începe lucrările la Autostrada Moldova.

Ștefan Mandachi rămâne sceptic. „Nu văd nimic, nu văd un șantier de construcții la fața locului”, a adăugat el.

Citește și: Rating-ul aferent datoriei guvernamentale a României reconfirmat de Standard & Poor’s

Şi Bloomberg a scris despre protestul lui Mandachi, precizând într-un articol intitulat „Furia privind cele mai slabe autostrăzi duce la un nou tip de protest”: „Ştefan Mandachi, un proprietar de restaurante din oraşul Suceava, a cerut oamenilor să se oprească din muncă timp de 15 minute la ora 15:00 pe 15 martie ca un semn către guvern că frustrarea este răspândită”.

Publicaţia economică precizează şi că infrastructura României este cea mai slabă din UE şi că cetăţenii români consideră că de vină pentru lipsa progresului este corupţia.

Citește și: Norica Nicolai atac la adresa lui Rareș Bogdan! ‘Talentul de slugoi nu înlocuiește caracterul’

De asemenea, Euronews a scris despre protest, adăugând că România este pe primul loc în UE privind decesele rutiere.

„Doar în 2017, peste 1.900 de persoane au fost ucise pe străzile rurale. Experţii susţin că acest lucru este cauzat de lipsa infrastructurii moderne”, se arată în articolul Euronews.

Citește și: A ieșit la iveală! Cine o susține pe fosta șefă DNA, Laura Codruța Kovesi

Omul de afaceri Ştefan Mandachi, iniţiatorul protestului ”România vreau autostrăzi”, a declarat, vineri, la inaugurarea primului metru de autostradă din Moldova, pe care l-a construit din banii săi, că nu a trăit niciodată un asemenea moment de solidaritate. ”Avem o şansă unică să restartăm România acum”, a spus Mandachi, apreciind că nu se va ”lecui” până când nu va exista autostradă la Suceava.

Protestul ”România vrea autostrăzi”, derulat, vineri, timp de 15 minute, a însemnat trafic blocat în centrul Capitalei, dar şi pe mai multe drumuri importante din ţară. În marile oraşe, oamenii au întrerupt activitatea şi au ieşit în pieţele centrale cerând îmbunătăţirea infrastructurii rutiere. În Bucureşti, tinerii au făcut un lanţ uman în Piaţa Universităţii afirmând că nu mai vor ca România să funcţioneze pe principiul ”merge şi aşa”. Şi angajaţii Reprezentanţei Comisiei Europene au întrerupt activitatea, precizând că, în perioada 2014-2020, 6.3 miliarde de euro au fost puse la dispoziţia României pentru proiecte de infrastructură, dar proiectele care se derulează sunt din perioada financiară 2007-2013, care nu au fost finalizate la timp.

Citește și: Anunț de ultimă oră din partea DNA! S-a descoperit trafic de influență de milioane de euro .

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.