DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Candidatul PSD la Primăria Iasi, deputatul Camelia Gavrilă: 'Reflecții de septembrie. Un altfel de an școlar…'

Camelia Gavrilă

Candidatul PSD la Primăria Iasi, deputatul Camelia Gavrilă, le urează mult succes elevilor și profesorilor în noul an școlar.

„Reflecții de septembrie. Un altfel de an școlar…

„O educație bună este izvorul întregului bine în lume”

(Immanuel Kant)

La nivel simbolic, luna septembrie devine inevitabil un sinonim al ideii de educație și început de școală. Vorbim despre un ceremonial tradițional, încărcat de emoții și speranțe, pentru că ne regăsim din nou în universul școlii – părinți, elevi și profesori, pentru că încercăm să definim idealuri sau principii pedagogice, construim paradigme educaționale, strategii și proiecte, analizăm trecutul și proiectăm viitorul, după cum, alteori, lansăm polemici profesionale sau politice. Toate acestea se adună într-un tumult de voci, comentarii, clișee din care se pierde de multe ori esența. Școala este temeiul ființei, locul devenirii noastre, spațiul miraculos în care ne întâlnim cu ceilalți, depășim propriile individualități și singurătăți, învățând lecția comunicării, a deschiderii spre cei din jur, a înțelegerii universului. Nu trebuie să uităm că școala semnifică, în aceeași măsură, cunoaștere științifică, deschideri culturale, dar și repere în ordine morală și spirituală.

Acest an școlar completează paleta de semnificații cu dificultățile aduse de contextul epidemiologic, de teama în fața unui virus persistent, de schimbarea unor reguli și forme de comunicare în spațiul școlii, în relațiile interumane. Totul este atipic, neliniștitor, contrastant, dar nu lipsesc bucuriile și visele copiilor, dorințele părinților de a le oferi o educație bună și relevantă, dar și emoția profesorilor la reîntâlnirea cu elevii lor...

Educația este fundamentul unei societăți „sănătoase”, care merge pe drumul evoluției, iar calitatea acesteia este reperul care ne arată în permanență nivelul de dezvoltare la care ne aflăm ca națiune, fiind deopotrivă și un tablou al viitorului spre care ne îndreptăm. Dar constat, încă o dată, că despre acest domeniu strategic se discută cu jumătăți de măsură sau eventual la modul filosofic și teoretic, după cum și măsurile concrete sunt sumare și insuficiente. Uneori abordarea este de natură tehnică – investiții și dotări, digitalizare, modernizare, din nefericire incomplet abordate de guvernul liberal actual. De multe ori sunt uitate, aproape în totalitate, aspectele psihologice și pedagogice, complexitatea unei meserii de vocație, diversitatea copiilor și a adolescenților, latura umană a actului educațional.

Este imperios necesar să avem instituții consistente pentru un învățământ modern, care să răspundă tuturor provocărilor unui act educațional adaptat cerințelor societății – creșe, grădinițe și școli reabilitate, laboratoare moderne, cantine și biblioteci, terenuri de sport și locuri destinate activităților ludice, în aer liber sau recreative, iar acest nivel de normalitate poate fi atins numai printr-un program de investiții coerent și strategic elaborat, astfel încât copiilor noștri să nu le fie îngrădit dreptul la educație, din cauza finanțărilor insuficiente, diletantismului și inabilității guvernanților.

Dincolo de semnificațiile școlii, de importanța educației și reluarea cursurilor, consemnăm un număr îngrijorător de necunoscute și de probleme grave cu care se confruntă elevii, părinții și personalul didactic, la început de an școlar:

- Precizări organizatorice venite târziu, clarificări insuficiente pentru cele trei scenarii, absența unor consultări reale cu experții din educație;

- Absența măsurilor eficiente pentru organizarea învățământului în sistem online, inexistența tabletelor, accentuarea decalajelor digitale și, în general, educaționale, generate de un minister depășit de situație, fără competență și reacții manageriale adecvate;

- Absența manualelor școlare pentru elevii din clasa a VIII-a și, mai grav, relativizarea rolului acestui instrument didactic necesar, chiar prin vocea ministrului Educației;

- Ignorarea unor obligatorii demersuri de esențializare curriculară, de selecție și structurare adecvată a conținuturilor, în contextul formelor de tip hibrid adoptate pentru desfășurarea procesului didactic;

- Multe școli nu dețin terenuri și săli adecvate activităților școlare sau sportive, puținele lucrări de construcție demarate în acest sens nefiind finalizate în timp util;

- În timp ce multe primării din țară au asigurat testarea gratuită a personalului didactic, la nivel guvernamental acest aspect nu a fost subiect de analiză și discuție aplicată;

- Toate responsabilitățile pentru pregătirea optimă a școlilor au fost transmise directorilor, în ultimul moment;

- Echipamentele necesare aplicării scenariului hibrid nu au ajuns în școli și, în unele unități, nu este posibilă aplicarea acestui scenariu, deci…improvizăm și anul acesta;

- Nu există echipamente pentru internet în multe școli sau acestea nu sunt încă funcționale;

- Nu s-au acordat fondurile necesare, suficiente pentru dotarea unităților școlare cu materiale sanitare necesare în situația pandemică actuală și nici fonduri pentru servicii de pază pe timpul programului școlar, firmele angajate până acum fiind suportate din resursele părinților;

- Există școli care nu oferă suficient spațiu pentru desfășurarea orelor, în conformitate cu noile cerințe;

- Nu toate unitățile școlare sunt dotate cu mobilier adecvat.

Egalitatea de șanse în sistemul educațional este obligatorie, un principiu european esențial, dar pentru realizarea acestui deziderat sunt încă etape de parcurs, de aceea este o temă pe care o preiau și în calitate de parlamentar, dar și ca viitor primar. Copiii au nevoie de garanția unui demers educațional calitativ și de siguranța unui viitor european în mijlocul comunității pe care, fiecare dintre noi, o numim „acasă”. Deci ne dorim trasee pentru o educație echitabilă, un spațiu școlar în care se cultivă deopotrivă performanța academică, talentul artistic sau sportiv, pasiunea pentru tehnologie, îndemânarea practică, orientată spre tehnică și meserii atractive...

Deși începem un an școlar atipic, bizar și cu limitări inevitabile, cu restricții și măsuri impuse de situația epidemiologică dificilă, cu imperfecțiuni guvernamentale majore, consider totuși că, prin devotament, hotărâre și competență din partea dascălilor, prin dialogul pedagogic inspirat cu elevii noștri, prin preocuparea plină de dragoste și înțelegere a părinților, povestea de succes a școlii românești poate merge mai departe. Este nevoie, însă, și de implicarea activă a decidenților la nivel macrosocial și politic, avem nevoie de buna credință a guvernanților, pentru ca misiunea școlii, a educației să se împlinească – aceea de a dărui cunoaștere, de a forma competențe, de a modela caractere și valori, oferind, implicit, oportunități de dezvoltare a societății. Toate aceste înseamnă, în fond, a schimba lumea în mai bine...

MULT SUCCES, dragi elevi, stimați profesori, în noul an școlar!", a precizat Camelia Gavrilă.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.