Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Care este motivația rușilor să bruieze semnalul GPS în apele române din Marea Neagră. Care sunt riscurile

marinetraffic.com
GPS Marea neagra

Generalul Daniel Petrescu, Șeful Statului Major al Armatei Române, a avertizat că Rusia bruiază semnalul GPS al navelor din apele teritoriale române, amplificând riscul unor coliziuni între acestea, iar un expert militar a explicat pentru Adevărul de ce acțiunile la rușilor vin și cu alte riscuri.

Conform sistemului GPS jam, navigația este bruiată, uneori într-o proporție de peste 10%, un procent important chiar dacă nu pare, într-un areal mare - din portul românesc Constanța de-a lungul întregului litoral bulgăresc și în toate apele teritoriale ale Turciei de la Marea Neagră, dar și în zona costieră a Ucrainei.

Conform unor surse, rușii folosesc astfel de sisteme pentru a „deruta” navigația pe Marea Neagră, dar și deasupra ei astfel încât navele de transport marfă care preiau cereale din Ucraina, dar și avioanele-spion aliate care au dese incursiuni în zonă să opereze mai greu.

Sursele mai susțin că, totuși, cea mai importantă misiune a militarilor ruși care bruiază semnalul GPS în zonă este cea de a bloca loviturile date de ucraineni cu drone marine. Aceste nave extrem de rapide, își bazează navigația pe sisteme inerțiale sau prin satelit și, în timp, au făcut mai multe victime în rândul Flotei Ruse la Marea Neagră între care fregata Amiral Makarov și dragorul de mine Ivan Golubets, nava de recunoaștere Priazovie sau nava de cercetare Ivan Khurs (Proiect 18280).

Totuși bruierea de către ruși a semnalului GPS vine și cu o serie de riscuri colaterale.

Concret, dronele Shahed 136 folosite de ruși pentru a lovi, între altele, porturile Ucrainei pe Dunăre folosesc o navigație aproape identică celei de pe navele ucrainene de atac fără echipaj. Mai exact Shahed 136 folosește tot sisteme inerțiale și prin satelit și ar putea fi, la rândul lor, victime ale bruiajului rusesc. Acestea și-ar putea pierde cursul programat înainte de lansare și ar putea cădea pe ținte întâmplătoare.

Reamintim că generalul Daniel Petrescu, șeful Statului Major al Apărării, a avertizat asupra pericolului privind producerea unor coliziuni între navele aflate în apele teritoriale române din cauza că Rusia bruiază comunicațiile GPS. „Există un risc constant, asociat probabilității tot mai mari de producere a unor incidente la granița NATO, provocate de posibilitatea ca anumite drone sau rachete să dea rateuri. Infrastructura României sau navele comerciale din apele teritoriale (ale României-n.red.) ar putea fi lovite din greșeală”, a precizat Daniel Petrescu, conform digi24.ro. „Acțiunile active și constante ale bruiajului rusesc afectează comunicațiile GPS, ceea ce provoacă riscul producerii unor coliziuni între navele aflate în apele teritoriale române sau cele care intră în zonele supuse restricțiilor de navigație de către Rusia”, a spus șeful Statului Major al Apărării.

Cum funcționează GPS-ul

GPS (Global Positioning System) este cel mai vechi sistem de navigație prin satelit. A fost dezvoltat de SUA în 1978. De aceea, probabil, este cel mai folosit din lume. Are 31 de sateliți care se află pe orbită medie - la o altitudine de 12.540 de mile. Astfel, fiecare poate înconjura Pământul de 2 ori pe zi. În varianta ideală, omul se conectează la 4 sateliți de oriunde de pe planetă. Precizia sa este de aproximativ 5 metri sub cerul liber. Funcționează în întreaga lume din 1993.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.