Meseriile cele mai expuse riscului de a fi înlocuite de inteligența artificială au fost dezvăluite într-un nou studiu realizat de Microsoft.
Analizând peste 200.000 de interacțiuni cu chatbotul său generativ Copilot, gigantul tehnologic a elaborat o listă cuprinzătoare a ocupațiilor în care AI este cel mai mult și cel mai puțin aplicabilă, relatează independent.co.uk.
Joburile de birou, precum cele din vânzări și comunicare, se numără printre cele mai expuse în fața inteligenței artificiale, pe măsură ce software-ul aflat într-o continuă evoluție preia tot mai multe dintre sarcinile efectuate în mod obișnuit de angajații acestor domenii.
Cum a fost realizată analiza
Pentru a ajunge la aceste concluzii, Microsoft a analizat cât de des utilizatorii Copilot realizau activități similare cu cele specifice anumitor profesii și cât de eficient era instrumentul în îndeplinirea acestor sarcini.
Analiza a stabilit care sarcini erau efectuate cel mai frecvent și cu cel mai ridicat nivel de succes, ceea ce a permis identificarea ocupațiilor cu cea mai mare „suprapunere” cu AI.
Rolurile profesionale cu cel mai ridicat grad de „suprapunere” cu inteligenţa artificială sunt cele ale interpreţilor şi traducătorilor, unde 98% dintre activităţile de lucru coincid cu sarcini pe care le poate îndeplini Copilot – adesea cu un nivel ridicat de succes, potrivit unui nou studiu realizat de Microsoft.
Meserie/ocupație - suprapunere cu AI:
Interpreți și traducători – 98%
Istorici – 91%
Matematicieni – 91%
Corectori – 91%
Programatori de mașini automate – 90%
Scriitori și autori – 85%
Analiști statisticieni – 85%
Reprezentanți de vânzări – 84%
Redactori tehnici – 83%
Jurnaliști – 81%
Însoțitori de zbor – 80%
Operatorii de telefonie – 80%
Editorii – 78%
Instructori de management agricol și domestic – 77%
Oameni de știință politici – 77%
Data scientists (specialiști în știința datelor) – 77%
Geografi – 77%
Prezentatori și DJ radio – 74%
Funcționari de brokeraj – 74%
Dezvoltatori web – 72%
Reprezentanți servicii clienți – 72%
Funcționari deschidere conturi – 72%
Agenți de bilete și funcționari de călătorii – 71%
Analiști de piață – 71%
Concierge (recepționeri de hotel, asistenți clienți premium) – 70%
Profesori de afaceri / economie aplicată – 70%
Consilieri financiari personali – 69%
Profesori de economie – 68%
Analiști de management – 68%
Operatorii centralelor telefonice – 67%
Operatorii de telemarketing – 66%
Agenți de vânzări publicitare – 66%
Arhiviști – 66%
Operatorii de telecomunicații pentru siguranță publică (ex: 112) – 66%
Promotori de produse – 64%
Modele – 64%
Specialiști în relații publice – 63%
Funcționari de ghișeu / închirieri – 62%
Gazde și hostess – 60%
Traducătorii, istoricii și jurnaliștii, în topul riscului
Alte profesii puternic influenţate de AI includ istoricii (91%), matematicienii (91%), scriitorii (85%) şi jurnaliştii (81%).
Autorii raportului explică faptul că „cele mai frecvente activităţi pentru care oamenii caută asistenţă din partea AI implică colectarea de informaţii şi redactarea de texte, în timp ce sarcinile pe care AI le îndeplineşte cel mai des sunt furnizarea de informaţii şi asistenţă, scrierea, predarea şi oferirea de sfaturi”.
În schimb, ocupaţiile cel mai puţin afectate sunt cele „care necesită muncă fizică directă cu oamenii, operarea sau monitorizarea utilajelor şi alte forme de muncă manuală”.
Meseriile care nu pot fi atinse de AI
Printre aceste roluri se numără asistenţii medicali, tencuitorii, reparatorii de anvelope şi maseurii, toate având un grad de suprapunere cu AI de sub 11%.
Deşi rezultatele pot genera îngrijorări, autorii raportului temperează temerile legate de o înlocuire totală a forţei de muncă.
AI nu poate înlocui (încă) integral o profesie
„Cercetarea noastră arată că AI sprijină multe sarcini – în special cele care implică documentare, redactare şi comunicare – dar nu indică faptul că ar putea îndeplini integral o profesie anume”, a declarat Kiran Tomlinson, cercetător Microsoft, pentru Sky News.
Acesta a precizat că scopul studiului a fost „să exploreze categoriile de locuri de muncă ce pot utiliza productiv chatboți AI, nu să arate că acestea vor fi înlocuite”.
Tomlinson a adăugat că inteligenţa artificială generativă „s-ar putea dovedi un instrument util pentru multe ocupaţii”, subliniind că „echilibrul corect constă în folosirea tehnologiei astfel încât să valorifice abilităţile AI, completând în acelaşi timp punctele forte şi preferinţele umane”.
Comentează