Curtea Constituţională a României (CCR) a stabilit, marţi, că este întemeiată critica referitoare la faptul că, prin unul dintre articolele proiectului de modificare a Legii referendumului, data organizării referendumului pentru revizuirea Constituţiei ar urma să fie stabilită de Guvern, în condiţiile în care sunt nesocotite, astfel, competenţele constituţionale conferite Parlamentului.
CCR a dezbătut, marţi, obiecţia de neconstituţionalitate formulată de 38 de senatori PNL şi USR privind proiectul de modificare a Legii referendumului, pe care a admis-o parţial. Potrivit unui comunicat al CCR, plenul Curţii a admis obiecţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile articolului unic pct. 2 [cu referire: la sintagma 'în termen de două zile' cuprinsă în art.6 alin.(3) din Legea nr.3/2000, la art.6 alin.(5) fraza a doua, precum şi la art.6 alin.(7) din Legea nr.3/2000] şi cele ale articolului unic pct. 3 din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului sunt neconstituţionale.
Curtea a apreciat că este întemeiată critica referitoare la faptul că, prin art. 6 alin. (5) fraza a doua din legea de modificare a Legii nr.3/2000, data organizării referendumului pentru revizuirea Constituţiei ar urma să fie stabilită de Guvern, fiind nesocotite, astfel, competenţele constituţionale conferite Parlamentului, prin art.151, în ceea ce priveşte dreptul de a declanşa un referendum naţional, arată sursa citată. "Pentru aceleaşi raţiuni este neconstituţională şi abrogarea, făcută în scop corelativ, prin pct. 3 din legea criticată, a art. 15 alin.(1) din Legea nr.3/2000, care stipulează expres că obiectul şi data referendumului se stabilesc prin lege", se precizează în comunicat.
De asemenea, Curtea a arătat că stabilirea unui termen de două zile în care Parlamentul să trimită Curţii Constituţionale proiectul legii de revizuire în vederea exercitării din oficiu a controlului de constituţionalitate, termen care se deduce din termenul de cinci zile de la data adoptării proiectului de lege de revizuire a Constituţiei, nu îşi găseşte nicio justificare în procedura urgentă ce caracterizează acest tip de control. "În economia controlului de constituţionalitate exercitat în acest caz din oficiu de instanţa constituţională, prezintă importanţă utilizarea eficientă a întregului interval de cinci zile pe care Legea nr.47/1992 îl oferă Curţii Constituţionale în acest scop, instituirea termenului de două zile fiind contrară prevederilor art.1 alin.(5) şi art.146 lit.a) teza a doua din Constituţie", arată sursa citată.
Potrivit acesteia, plenul CCR a mai constatat că prevederea care reglementează suportarea din bugetul de stat a cheltuielilor pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional privind revizuirea Constituţiei se regăseşte deja în acelaşi act normativ, fiind inclusă, de fapt, în art. 61 din Legea nr.3/2000, potrivit căruia cheltuielile pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului se suportă din bugetul de stat, pentru referendumul naţional, astfel că este "redundantă" referirea expresă la referendumul pentru revizuirea Constituţiei, care este, de asemenea, un referendum naţional. "Totodată, Curtea a respins, ca neîntemeiată, obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului unic pct.2 [cu referire la art.6 alin.(1) şi (4) din Legea nr.3/2000] din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr.3/2000, precum şi a Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr.3/2000, în ansamblul său, în raport cu celelalte critici formulate", se mai menţionează în comunicat, conform Agerpres. Decizia este definitivă şi general obligatorie şi se comunică preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi prim-ministrului.
Comentează