Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

CCR a fixat termenul de judecată în cazul revocării Ancăi Dragu de la șefia Senatului

Inquam Photos / George Calin
anca dragu

Curtea Constituțională a fixat termenul de judecată cu privire la Hotărârea Senatului privind revocarea Ancăi Dragu din funcția de președinte al forului parlamentar. Sesizarea depusă de USR va fi analizată de CCR pe 16 decembrie.

USR a atacat miercuri la Curtea Constituţională hotărârea de revocare a Ancăi Dragu din funcţia de preşedinte al Senatului.

"Din nou, după ani de luptă împotriva PSD, acum suntem nevoiţi să ne apărăm instituţiile democraţiei române de asaltul hoţilor şi incompetenţilor. Coaliţia hoţiei PSD - PNL a fost dispusă să treacă peste Constituţie şi legi, totul pentru a-i asigura o sinecură lui Florin Cîţu", susţine USR, într-un comunicat de presă.

USR consideră dispoziţiile Hotărârii de revocare neconforme cu o serie de articole din Constituţie şi solicită CCR constatarea neconstituţionalităţii acestora.

Motivele de neconstituţionalitate invocate de USR sunt încălcarea art. 64 alin. (2) din Legea fundamentală potrivit căreia preşedinţii Senatului şi Camerei Deputaţilor sunt aleşi pe durata mandatului Camerelor.

"Norma constituţională (art. 64) face o distincţie clară între calitatea de preşedinte al unei camere a Parlamentului şi calitatea de membru în Biroul Permanent. Această distincţie iese în evidenţă cu putere din faptul că preşedintele unei Camere a Parlamentului este ales pe perioada întregului mandat al Camerei respective, anume 4 ani, în timp ce membrii Biroului permanent sunt aleşi la începutul fiecărei sesiuni. În privinţa calităţii de membru în Biroul permanent al preşedintelui Senatului, această calitate este una subsidiară celei de preşedinte al Senatului. În aceste condiţii, reglementarea care indică posibilitatea revocării membrilor Biroului permanent îi are în vedere pe acei membri care sunt numiţi în această funcţie. Textul constituţional nu îi poate viza pe cei doi preşedinţi ai Camerelor Parlamentului întrucât ei nu au calitatea de membru în Biroul permanent în mod direct, ci calitatea de preşedinte de Cameră le conferă, de drept, şi calitatea de membru şi preşedinte al Biroului permanent", se arată în textul sesizării.

USR consideră că în condiţiile în care propunerea de revocare formulată de grupurile parlamentare PNL, PSD şi UDMR este întemeiată exclusiv pe argumentul existenţei unei noi majorităţi, fără a fi indicat niciun motiv de încălcare a regulamentului sau a Constituţiei, Hotărârea Senatului 131 din 23 noiembrie 2021 este neconstituţională, fiind încălcate prevederile art. 64 alin. (2) din Constituţie, prin raportare la concluziile deciziei CCR 467/2016.

Alte motive pe care se bazează sesizarea USR sunt încălcarea de principiului supremaţiei legii şi a principiului constituţional al configuraţiei politice a Camerelor Parlamentului.

"Prin principiul configuraţiei politice a Camerelor Parlamentului se înţelege compunerea acestora rezultată din alegeri, pe baza proporţiei pe care grupurile parlamentare o deţin în totalul membrilor Camerei respective.(...) Revocarea preşedintelui Senatului nu poate conduce la pierderea, de către grupul parlamentar din care acesta provine, funcţiei de preşedinte, funcţie dobândită în virtutea rezultatelor obţinute în alegeri, precum şi în temeiul principiului configuraţiei politice, principiu de rang constituţional", se motivează în cerere.

USR atrage atenţia că modificarea de către Parlament a naturii mandatului reprezintă o încălcare a art. 2 din Constituţie, care interzice ca un grup de persoane să exercite suveranitatea naţională în nume propriu.

"Revocarea preşedintelui Senatului înainte de expirarea mandatului nu poate fi realizată în conformitate cu Constituţia republicată şi cu jurisprudenţa Curţii Constituţionale, decât la iniţiativa exclusivă a grupului parlamentar care a susţinut candidatura şi numai pentru abateri grave în exercitarea funcţiei. Schimbarea ulterioară a configuraţiei politice nu poate constitui un temei constituţional al revocării preşedintelui unei Camere parlamentare (...) Revocarea trebuie să cuprindă criterii stricte, să nu se realizeze în mod arbitrar şi aleatoriu, ci cu respectarea dreptului la apărare al persoanei în cauză şi cu respectarea echilibrului între principiul majorităţii parlamentare şi principiul configuraţiei politice. Spiritul Constituţiei României înclină în sensul existenţei unor garanţii speciale împotriva demiterii nejustificate (...). Jurisprudenţa Curţii Constituţională oferă argumente în sensul că Parlamentul nu poate suprima durata unui mandat care este de rang constituţional. Vă solicităm admiterea prezentei sesizări de neconstituţionalitate cu privire la Hotărârea Senatului 131/2021 privind revocarea din funcţia de preşedinte al Senatului a doamnei senator Anca Dana Dragu", se mai arată în sesizarea USR.

Anca Dragu a fost revocată din funcţie marţi, iar în aceeaşi zi a avut loc votul pentru alegerea lui Florin Cîţu, liderul PNL, la conducerea Senatului.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.