Ce a scris un ziar american, pe 9 octombrie 1903, despre posibilitatea ca oamenii să inventeze un aparat de zbor

Autor: Daniel Mihai Dragomir

Publicat: 01-11-2025 05:30

Article thumbnail

Sursă foto: iStock

Uneori, realitatea are un mod spectaculos de a demonta cele mai sigure convingeri. Așa s-a întâmplat cu Titanicul, celebrul „vas de nescufundat”, care a sfidat chiar definiția propriei legende. La fel s-a petrecut și atunci când unul dintre cele mai prestigioase ziare americane a afirmat cu deplină certitudine că omenirea va avea nevoie de între un milion și zece milioane de ani pentru a construi o mașină zburătoare.

Realitatea avea, însă, alte planuri: doar 69 de zile mai târziu, profeția a fost spulberată, avionul fusese deja inventat.

La începutul secolului XX, visul de a cuceri cerul era vechi de secole. Încă din jurul anului 400 î.Hr., zmeiele chinezești au aprins imaginația oamenilor, sugerând, timid, că poate într-o zi și omul va putea zbura.

Timpul a adunat nenumărate tentative de a construi aparate de zbor, de cele mai multe ori eșuate, dar indispensabile pentru a înțelege mecanica ce susține un corp în aer.

În 1903, Samuel P. Langley, un pionier al aviației și o autoritate respectată a vremii, și-a pus speranțele într-un prototip propriu. Tentativa s-a sfârșit însă prost, iar presa a reacționat prompt și tăios.

Zborul pur și simplu nu e în natura noastră

Un editorial publicat pe 9 octombrie 1903 vorbea despre „fiascoul ridicol” al testului, sugerând, cu ironie și superioritate, că zborul pur și simplu nu e în natura noastră. Argumentul?

Dacă păsările au avut nevoie de nenumărate generații ca să-și desăvârșească zborul, cu atât mai mult oamenii, chiar „prin eforturile combinate ale matematicienilor și mecanicienilor”, nu ar trebui să se aștepte la reușită prea curând.

Concluzia textului era tranșantă: adevărata mașină zburătoare va apărea cel mai devreme peste un milion, poate chiar zece milioane de ani, cu condiția să fie depășite „mici obstacole” precum raportul nefavorabil dintre greutate și rezistența materialelor. Apoi a venit 17 decembrie 1903.

Doar două luni mai târziu, Orville și Wilbur Wright au demonstrat contrariul. Aparatul lor, Wright Flyer, cunoscut și ca Kitty Hawk Flyer, a reușit primul zbor controlat și susținut al unei aeronave mai grele decât aerul, scrie incredibiliar.ro.

În acea zi, frații Wright au efectuat patru zboruri și au ajuns până la 260 de metri, înainte ca aeronava să aterizeze forțat și să se răstoarne din cauza vântului. Nu a fost o execuție perfectă.

A fost, însă, o sincronizare perfectă pentru a arăta cât de repede se poate înșela cineva atunci când subestimează forța unui vis uman.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri